H
Hei!
Innså nå litt sent at vi har gjort en tabbe ved monteringen av ytterdøren under byggingen av vårt attefallshus.
Ingen utsparing ble gjort i svillbordet for at dørterskelen skal havne på samme nivå som det ferdige gulvet.
Tanken er å legge et tregulv på 28 mm direkte på gulvbjelkene.
Vi får da 45 mm - 28 mm gulv = 17 mm mellomrom til terskelen.
Ville dere brydd dere om dette?
Den enkleste løsningen jeg ser er å legge til ca. 16 mm panel på gulvbjelkene.
Gulvet er allerede isolert. Er det greit å la det være et hulrom på 16 mm, eller vil det bli som en "tromme" under når man går?

Legger ved bilde.

• Ytterdør montert feil på attefallshus, viser dørterskel over treverk uten nivå med gulv, 17mm gap synlig under dørtrammen.
Er det ikke enklere og bedre å justere dørens høyde nå når dere har oppdaget feilen?

H
Er tre dører inn til huset, alle med samme feil.
Da må hver karm, over- og underblekk samt dørfôr monteres ned, uttak gjøres, og så montere tilbake alt. Vil gjerne slippe det.

Den enkleste løsningen er vel å velge et tilstrekkelig tykt gulv? Jeg tviler dog på at det er den billigste løsningen.

• Liker
Dowser4711
  • Laddar…
Isolasjonen synker vel sammen med tiden så dine 16 mm kommer ikke spille så stor rolle.

Er gulvet allerede kjøpt?
Det går jo an å legge 22mm gulvspon og deretter et tynnere gulv

Lettest er vel om du ikke synes terskelen blir for høy, å fjerne den delen av syllbrettet som stikker ut inn i rommet og legge gulvet ut til terskelen og sette en stående eikelist mellom gulv og terskel.

H
Takk for alle svar.
Skulle trenge et 45mm gulv om jeg skal legge det direkte, noe som føles både dyrt og overdrevent. Kan muligens gå opp til 34mm.

Har vurdert gulvspon, men det blir typ 3-4000 kroner jeg kunne ha brukt på noe mer spennende, ikke så mye i sammenhengen men tenkte å prøve å unngå det.

Skal teste litt med en falsk terskel og se om det føles ok. Bra idé å kappe bort en del av syllplanken!

H halj skrev:
Takk for alle svar.
Skulle trengt et 45mm gulv om jeg skal legge det direkte, noe som føles både dyrt og overdrevet. Kan muligens gå opp til 34mm.

Har vurdert gulvspon, men det blir typ 3-4000 kroner jeg kunne brukt på noe morsommere, ikke så mye i sammenhengen men tenkte å prøve å unngå det.

Skal teste litt med en låtsasterskel og se om det føles greit. Bra idé å kappe bort en del av syllbordet!
Å senke dørene er jo bare arbeid og behøver vel ikke medføre noen kostnader om du gjør det selv?

• Liker
Dowser4711
  • Laddar…
Sånn ser det ut hos meg, selv om vi ikke gjorde noe feil :D Går kjempebra så jeg tror ikke du trenger å gjøre noe med dine 17 mm.
Dørkarm mot flislagt gulv med trelist og terskel.

• Liker
fribygg
  • Laddar…
H
F fribygg skrev:
Å senke dørene er jo bare arbeid og trenger vel ikke innebære noen kostnader om du gjør det selv?
Døgnet har ikke uendelig med timer!

K Kurtivan skrev:
Slik ser det ut hos meg, selv om vi ikke gjorde noe feil :D Går helt fint, så jeg tror ikke du trenger å gjøre noe med dine 17 mm.
[bilde]
Såg ikke så dumt ut!

Velg en tykk dørmatte, så er problemet løst.

H halj skrev:
Døgnet har ikke uendelig med timer!

Så ikke så dumt ut!
Når planleggingen feiler er det tid og krefter man må sette til, vil du ha det riktig må du gjøre det om.

Düsseldorff
Jeg har motsatt problem. Mine terskler er fra 1800-tallet og spikret med brutale jernspiker. De kan altså ikke fjernes uten å ødelegge dem. La ny keramikkflis i gangen inkludert varme som bygger mer enn det gjorde på 1800-tallet, så hos meg er det snarere at tersklene sitter litt lavt. Men hva faen, det er sånt som skjer og noe man får ta. Hva spiller det for rolle i det lange løp?

• Liker
Kurtivan
  • Laddar…
H halj skrev:
Hei!
Innså nå litt sent at vi rotet det til ved monteringen av ytterdøren under byggingen av vårt attefallshus.
Ingenting ble skåret ut i bunnsvillen for at dørtreskelen skal være i nivå med det ferdige gulvet.
Tanken er å legge et tregulv 28mm direkte på gulvbjelkene.
Vi får da 45mm - 28mm gulv = 17mm glippe til terskelen.
Bryr dere dere om dette?
Den enkleste løsningen jeg ser er å legge på typ 16mm panel på gulvbjelkene.
Gulvet er allerede isolert. Er det greit å la det være et hulrom på 16mm, eller vil det bli som en "tromme" under når man går?

Legger ved bilde.
17 mm glippe er ingenting! Legg gulvet og fortsett med neste prosjekt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.