Hei, prøver å avgjøre om disse veggene er bærende, dvs. veggene markert i blått, gult og rødt. Kan man bedømme det ut fra tegningen eller hvordan går jeg ellers frem?

Huset er bygget i 1975 og er et enetasjes hus.

• Plantegning av en enetasjes bolig fra 1975 med vegger markert i blått, gult og rødt. Viser indre rominndeling og orientering.
  • Plantegning av et enetasjes hus hvor enkelte vegger er markert i blått, gult og rødt for å vurdere om de er bærende.
BirgitS
Der det er fagverkstakstoler (W) bør ingen innervegger være bærende på etasjen under, så rød og blå bør være ok å fjerne. Så avhenger det av hvordan det er løst med takstolene der de to bygningsdelene møtes. Du må gå opp på loftet og sjekke.

Eller er det en synlig bjelke (enten på etasjen eller på loftet) i åpningen av den gule veggen, i åpningen mot entréhallen ved siden av den gule veggen og/eller i åpningen mellom spiseplassen og hallen utenfor to soverom?
Noen ganger brukes dobbel linje som bjelke og noen ganger for noe som er valgfritt, f.eks. en dør.

Bygningskonstruktører kan man kontakte i slike spørsmål.

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
A Arseface skrev:
Hei, prøver å avgjøre om disse veggene er bærende, dvs. veggene merket i blått, gult og rødt. Kan man bedømme det ut fra tegningen eller hvordan går jeg ellers fram?

Huset er bygd i 1975 og er et enetasjes hus.
Min tolkning er at det ligger en bærende bjelke ved den stiplede linjen mellom hall/spiseplass.
For øvrig ingen bærende innervegger.

BirgitS
T ToreJ01 skrev:
Min tolkning är at det ligger en bærende bjelke ved den stiplede linjen mellom hall/spiseplass.
For øvrig ingen bærende innervegger.
Bare fordi det er en dobbeltstiplet linje der eller basert på noe annet?
Jeg vil lære mer.

BirgitS BirgitS skrev:
Der det er fagverktakstoler (W) så bør ingen innervegger være bærende på etasjen under, så rød og blå bør være ok å fjerne. Så kommer det an på hvordan det er løst med takstolene der de to huskroppene møtes. Du må gå opp på loftet og sjekke.

Eller er det en synlig bjelke (enten på etasjeplan eller på loftet) i åpningen av den gule veggen, i åpningen mot entré-hallen ved siden av den gule veggen og/eller i åpningen mellom spiseplassen og hallen utenfor to soverom?
Noen ganger brukes dobbeltstrekket som bjelke og noen ganger for noe som er valgfritt, f.eks. en dør.

Byggkonstruktører kan man leie inn i slike spørsmål.
Takk!
BirgitS BirgitS skrev:
Der det er fagverktakstoler (W) så bør ingen innervegger være bærende på etasjen under, så rød og blå bør være ok å fjerne. Så kommer det an på hvordan det er løst med takstolene der de to huskroppene møtes. Du må gå opp på loftet og sjekke.

Eller er det en synlig bjelke (enten på etasjeplan eller på loftet) i åpningen av den gule veggen, i åpningen mot entré-hallen ved siden av den gule veggen og/eller i åpningen mellom spiseplassen og hallen utenfor to soverom?
Noen ganger brukes dobbeltstrekket som bjelke og noen ganger for noe som er valgfritt, f.eks. en dør.

Byggkonstruktører kan man leie inn i slike spørsmål.
Takk! De tidligere eierne har åpnet opp den gule veggen så i dag sitter det som en bjelke i taket. Det høres imidlertid hul ut når jeg banker på den, så jeg er usikker på om det faktisk er en bjelke eller kun estetisk.

Kommer tilbake når jeg har hatt mulighet til å undersøke nærmere.

BirgitS
De har vel kledd inn bjelken med gipsplater sånn at det skal se penere ut.

Om noen har orket å legge inn en bjelke med søyler så innebærer det vel med stor sannsynlighet at veggen er bærende. Finnes det noen byggemelding eller -tillatelse registrert hos kommunen for det?

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Akkurat fordi det er en dobbeltopptrukket linje der eller basert på noe annet?
Jeg vil lære meg mer.
Slik burde det være.

• Takstol-konstruksjon med tak rammeverk, illustrasjon av hvordan det skal se ut fra innlegg om bygging.
  • Liker
IlTotoRiina og 2 andre
  • Laddar…
BirgitS
T ToreJ01 skrev:
Så her burde det være.
Takk!
Du mener altså at veggen mellom spiseplassen og det som kalles for hall utenfor soverommene samt mellom de to mindre soverommene er bærende. Jeg trodde du mente veggen mellom spiseplassen og hallen ved ytterdøren og det syntes jeg var rart.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.