Hei.
Jeg skal tilleggsisolere innvendig med lettbetongplater som festes mot pusset teglvegg.
Disse "systemene" fra Ytong/Xella og Bauroc virker enormt kronglete og dyre. Kan man ikke bare bruke Finjas eller Webers tynnpussmørtel?
/H
 
H Händige_Helge skrev:
Hei.
Jeg skal tilleggsisolere innvendig med lettbetongplater som festes mot pusset teglvegg.
Disse "systemene" fra Ytong/Xella og Bauroc virker enormt kronglete og dyre. Kan man ikke bare bruke Finjas eller Webers tynnfogsmørtel?
/H
Ingen som har erfaring?
 
P
H Händige_Helge skrev:
Ingen som har erfaring?
Jo det skal funke men du trenger nok få inn litt kramler som forsterkning..
Samt viktig at bruket er lavalkalisk for lettbetong..
 
  • Liker
Händige_Helge
  • Laddar…
N
Hvilke lettbetongplater skal du bruke da?
 
  • Liker
Händige_Helge
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Hvilke lettbetongplater skal du bruke da?
Det heller mot Ytong, 100 mm tykkelse. De skal limes mot betonggulv og pusset vegg
 
Nå har jeg sett på Webers og Finjas tynnpuss... Finnes det noen grunn i det hele tatt til å kjøpe en dobbelt så dyr "lim" som i stedet heter blockfix? Jeg skjønner ikke forskjellen på lim fra H+H/Ytong og vanlig tynnpuss?
Det blir skikkelig mange tusenlapper i prisforskjell🤔
 
Du er sikker på at du skal isolere innvendig?
Hva er det for veggmateriale utvendig, og hvor mye isolasjon?
Spesielt om det er under mark bør du ta en vurdering...
 
G
anders07 anders07 skrev:
Du er sikker på at du skal isolere innvendig?
Hva er det for et veggmateriale utvendig, og hvor mye isolasjon?
Spesielt om det er under mark bør du tenke deg om...
Hva kan skje? Jeg har lagt 90mm leca på innsiden i kjelleren under mark, ca. 15 år siden og ingenting spesielt har skjedd så vidt jeg har merket, bortsett fra litt mindre kaldt og tørrere vegg. Leca og mørtel råtner jo ikke, rimelig kapillærbrytende, litt isolerende. Bør vel fungere lignende med lettbetong?
 
G OMathson skrev:
Hva kan skje? Jeg har lagt 90mm lecablokker på innsiden i kjelleren under bakken, ca. 15 år siden og ingenting spesielt har skjedd etter det jeg har merket, bortsett fra litt mindre kaldt og tørrere vegger. Leca og mørtel råtner jo ikke, relativt kapillærbrytende, litt isolerende. Burde vel fungere lignende med lettbetong?
Isolering innvendig vil trekke varmeutvekslingen lenger inn innendørs og risikere kondens i veggen, spesielt i eventuelle luftlommer.

Det er en liten risiko, men den finnes, så du bør kanskje lese deg opp litt og vurdere muligheten for å isolere/drenerer utvendig i stedet.
 
G
anders07 anders07 skrev:
Isolering innvendig kommer til å trekke varmevekslingen lenger inn innendørs og risikere kondens i veggen, spesielt i eventuelle luftlommer.

Det er en liten risiko, men den finnes så du kanskje bør lese deg opp litt og vurdere muligheten for å isolere/drenering utvendig i stedet.
Joda, jeg er helt med på det med kondenspunkt osv og ville aldri isolere trekonstruksjonen på innsiden men det føles ganske risikofritt å "tykke på" en sementbasert konstruksjon med mer sementbasert.
Utsiden, visst er det bra men i enkelte tilfeller så godt som umulig.
 
anders07 anders07 skrev:
Du er sikker på at du skal isolere innvendig?
Hva er det for veggmateriale utvendig, og hvor mye isolering?
Spesielt om det er under mark skal du ta en vurdering...
Jo, det trengs. Murhus med pussete innervegger, betonggulv (senere støpt).
Huset var tidligere etterisolert med trestendere, diffspærre og gips. Det holdt i ca 20 år, men ble rått…

Nå er tanken etterisolering med ikke-organisk, diffusjonsåpent materiale. Så jeg tenker at det rimelige er å sette lettbetongplater mot innerveggen, deretter pusse.

Tror dere tynnpussmørtel type weber eller finja gjør jobben, i kombinasjon med enten Ytong eller H+H Multiplaten?
 
H Händige_Helge skrev:
Jo, det trengs. Teglhus med pussede innvendige vegger, betonggulv (senere støpt).
Huset var tidligere tilleggsisolert med trelekter, dampsperre og gips. Det holdt i ca 20 år, men ble unket…

Nå er tanken tilleggsisolering med ikke-organisk, diffusjonsåpent materiale. Så jeg tenker at det rimelige er å sette lettbetongplater mot innveggen, deretter pusse.

Tror dere tynnpussmørtel type weber eller finja gjør jobben, i kombinasjon med enten Ytong eller H+H Multiplaten?
Her må du tenke litt og ta i betraktning at det kan bli ganske fuktig bak lettbetongplatene, så hva du enn fester dem med må tåle fukt, og fuktvandring.

Problemet kan være at leca slipper mørtelen hvis det blir for fuktig.

Kanskje slå fast platene med plastplugg, beregnet for dreneringsplater?
Du kan jo feste pussnett samtidig i pluggene...
 
anders07 anders07 skrev:
Her må du fundere litt og ta i betraktning at det kan bli ganske fuktig bak lettbetongplatene, så hva du enn fester dem med må tåle fukt, og fuktvandring.

Problemet kan være at leca slipper mørtelen hvis det blir for fuktig.

Kanskje slå fast platene med plastplugg, beregnet for dreneringsplater?
Du kan jo feste pussnett samtidig i pluggene...
Jeg tenkte tynnfugemørtel (sementbasert), som forsterkes med innfesting for hver m2.
 
Nå har jeg sett på Webers og Finjas tynnpuss… Finnes det noen grunn i det hele tatt til å kjøpe et dobbelt så dyrt "lim" som i stedet heter blockfix? Jeg forstår ikke forskjellen på lim fra H+H/Ytong og vanlig tynnpuss?
Det blir betydelig med tusenlapper i prisforskjell🤔
 
G
Holder på å fjerne en liten lecamur/vegg som jeg satte mot en ganske fuktig nær 100 år gammel kjellervegg for ca. 25 år siden, satte den med flislim. Sitter hardere enn jeg ønsker...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.