2.617 lest ·
22 svar
3k lest
22 svar
Hvilken tynnfugemørtel fester?
Side 1 av 2
Hei.
Jeg skal tilleggsisolere innvendig med lettbetongplater som festes mot pusset teglvegg.
Disse "systemene" fra Ytong/Xella og Bauroc virker enormt kronglete og dyre. Kan man ikke bare bruke Finjas eller Webers tynnpussmørtel?
/H
Jeg skal tilleggsisolere innvendig med lettbetongplater som festes mot pusset teglvegg.
Disse "systemene" fra Ytong/Xella og Bauroc virker enormt kronglete og dyre. Kan man ikke bare bruke Finjas eller Webers tynnpussmørtel?
/H
Nå har jeg sett på Webers og Finjas tynnpuss... Finnes det noen grunn i det hele tatt til å kjøpe en dobbelt så dyr "lim" som i stedet heter blockfix? Jeg skjønner ikke forskjellen på lim fra H+H/Ytong og vanlig tynnpuss?
Det blir skikkelig mange tusenlapper i prisforskjell🤔
Det blir skikkelig mange tusenlapper i prisforskjell🤔
G
gone_fishing
Huseier
· Stockholm
· 2 913 innlegg
gone_fishing
Huseier
- Stockholm
- 2.913 innlegg
Hva kan skje? Jeg har lagt 90mm leca på innsiden i kjelleren under mark, ca. 15 år siden og ingenting spesielt har skjedd så vidt jeg har merket, bortsett fra litt mindre kaldt og tørrere vegg. Leca og mørtel råtner jo ikke, rimelig kapillærbrytende, litt isolerende. Bør vel fungere lignende med lettbetong?anders07 skrev:
Isolering innvendig vil trekke varmeutvekslingen lenger inn innendørs og risikere kondens i veggen, spesielt i eventuelle luftlommer.G OMathson skrev:Hva kan skje? Jeg har lagt 90mm lecablokker på innsiden i kjelleren under bakken, ca. 15 år siden og ingenting spesielt har skjedd etter det jeg har merket, bortsett fra litt mindre kaldt og tørrere vegger. Leca og mørtel råtner jo ikke, relativt kapillærbrytende, litt isolerende. Burde vel fungere lignende med lettbetong?
Det er en liten risiko, men den finnes, så du bør kanskje lese deg opp litt og vurdere muligheten for å isolere/drenerer utvendig i stedet.
G
gone_fishing
Huseier
· Stockholm
· 2 913 innlegg
gone_fishing
Huseier
- Stockholm
- 2.913 innlegg
Joda, jeg er helt med på det med kondenspunkt osv og ville aldri isolere trekonstruksjonen på innsiden men det føles ganske risikofritt å "tykke på" en sementbasert konstruksjon med mer sementbasert.anders07 skrev:
Utsiden, visst er det bra men i enkelte tilfeller så godt som umulig.
Jo, det trengs. Murhus med pussete innervegger, betonggulv (senere støpt).anders07 skrev:
Huset var tidligere etterisolert med trestendere, diffspærre og gips. Det holdt i ca 20 år, men ble rått…
Nå er tanken etterisolering med ikke-organisk, diffusjonsåpent materiale. Så jeg tenker at det rimelige er å sette lettbetongplater mot innerveggen, deretter pusse.
Tror dere tynnpussmørtel type weber eller finja gjør jobben, i kombinasjon med enten Ytong eller H+H Multiplaten?
Her må du tenke litt og ta i betraktning at det kan bli ganske fuktig bak lettbetongplatene, så hva du enn fester dem med må tåle fukt, og fuktvandring.H Händige_Helge skrev:Jo, det trengs. Teglhus med pussede innvendige vegger, betonggulv (senere støpt).
Huset var tidligere tilleggsisolert med trelekter, dampsperre og gips. Det holdt i ca 20 år, men ble unket…
Nå er tanken tilleggsisolering med ikke-organisk, diffusjonsåpent materiale. Så jeg tenker at det rimelige er å sette lettbetongplater mot innveggen, deretter pusse.
Tror dere tynnpussmørtel type weber eller finja gjør jobben, i kombinasjon med enten Ytong eller H+H Multiplaten?
Problemet kan være at leca slipper mørtelen hvis det blir for fuktig.
Kanskje slå fast platene med plastplugg, beregnet for dreneringsplater?
Du kan jo feste pussnett samtidig i pluggene...
Jeg tenkte tynnfugemørtel (sementbasert), som forsterkes med innfesting for hver m2.anders07 skrev:
Her må du fundere litt og ta i betraktning at det kan bli ganske fuktig bak lettbetongplatene, så hva du enn fester dem med må tåle fukt, og fuktvandring.
Problemet kan være at leca slipper mørtelen hvis det blir for fuktig.
Kanskje slå fast platene med plastplugg, beregnet for dreneringsplater?
Du kan jo feste pussnett samtidig i pluggene...
Nå har jeg sett på Webers og Finjas tynnpuss… Finnes det noen grunn i det hele tatt til å kjøpe et dobbelt så dyrt "lim" som i stedet heter blockfix? Jeg forstår ikke forskjellen på lim fra H+H/Ytong og vanlig tynnpuss?
Det blir betydelig med tusenlapper i prisforskjell🤔
Det blir betydelig med tusenlapper i prisforskjell🤔