5.112 lest ·
21 svar
5k lest
21 svar
Hvilken trykkimpregnerte limtredrager til balkong?
Hei på dere!
Vi skal bygge en ny balkong med spennvidde på 5,5 meter. Den gamle - nå fjernede - balkongen sto på tre stolper, men jeg vil ha bort den i midten og kun la den hvile på to stolper, en i hvert hjørne.
Hvilken limtredrager duger for formålet?
mvh
RN
Vi skal bygge en ny balkong med spennvidde på 5,5 meter. Den gamle - nå fjernede - balkongen sto på tre stolper, men jeg vil ha bort den i midten og kun la den hvile på to stolper, en i hvert hjørne.
Hvilken limtredrager duger for formålet?
mvh
RN
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 innlegg
Umulig å vite med den informasjonen.
Hehe, ja. Litt vel kortfattet faktisk. Satt på flyplassen, men nå er jeg hjemme. Hvilken info trengs mer? Snølast 1,5 har jeg kontroll på. Det er ikke vi som skal bygge, men snekkeren har bedt oss finne ut hvilke stolper og bjelker som skal brukes.S Stefan1972 skrev:
jeg tror informasjon om fundament til søylene og alle festene til balkongen trengs hvis man skal gjøre en nøktern vurdering. Et bilde hadde nok ikke skadet heller.
Sist redigert:
Byggetillatelsen gjelder 5,5m bred og 2,7m dyp med bakre bjelke/planke skrudd rett i veggen. Vi har satt ny fasade og snekkerne la inn to stk 195*45 for å kunne dra i. Hjørnestolpene vil stå på støpte søyler. Vi har granittberg ca 40cm under gresset og vil grave ned dit og bore inn noe armeringsjern som stikker opp i betongen. Høyde fra gressplen til terrassebord 3 meter. På balkongen kun terrassebord og rekkverk + takrenne. Gamle balkongen var belagt for vannavrenning men nå tror jeg vi går for en annen variant - uklart hvilken.Lulaua skrev:
5,5m er ganske langt.. trengs en 115x360 limtrebjelke, klarer ikke helt nedbøyningen dog men ingen problemer med styrken. Ellers må man gå opp et hakk til. Da med gulvbjelker 45x195 s600.
Dårlig oversikt dog på dimensjoner som finnes trykkimpregnerte..
Dårlig oversikt dog på dimensjoner som finnes trykkimpregnerte..
Flott. Hva mener du med gulvbjelke 45x195? Som man skrur sammen? Eller skal man klare å bruke en rustbeskyttet HEA-bjelke isteden, og kle den litt pent?Lulaua skrev:
Hvorfor trykkimpregnert? Du skal bygge et tett "tak" under terrassen høres det ut som? Ser ikke poenget med å bruke trykkimpregnert? 115x315 limtre bør gjøre jobben, men du vil få litt nedbøying på midten.
Edit; så fester du gulvbjelkelaget (45x195 eller hva du nå velger) med bjelkesko i limtrebjelken i nivå med overkant bjelke for å ikke tape takhøyde unødvendig.
Edit; så fester du gulvbjelkelaget (45x195 eller hva du nå velger) med bjelkesko i limtrebjelken i nivå med overkant bjelke for å ikke tape takhøyde unødvendig.
Sist redigert:
Takk. Med nedbøyning i midten, mener du da at bjelken svikter?A anderslofwall skrev:Hvorfor trykkimpregnert? Du kommer til å bygge et tett "tak" under terrassegulvet høres det ut som? Ser ikke poenget med trykkimpregnert? 115x315 limtre bør gjøre jobben men du vil få litt nedbøyning på midten.
Edit; så fester du inn gulvbjelkelaget (45x195 eller hva du nå velger) med bjelkesko i limtredrageren på nivå med overkant bjelke så du ikke taper takhøyde unødvendig.