Jeg holder på å innrede min tidligere kalde loft, gården som er bygget 1895 ble bygget med skorsteinsystemet som vises på bildene. Jeg tenker å rive de kanalene som går ut på sidene fra den sentrale (bærende) skorsteinen. Spørsmålet er om det er verdt å spare mursteinene hvis de kan demonteres i hele biter, eller er alt uten noen verdi og bør kastes på fyllinga med en gang?
1280833000_resized.jpg1280832484_resized.jpg1280832649_resized.jpg

Nye massive murstein koster rundt en tier/stk.
Brukte massive murstein, 14 spenn eller noe sånt....
Slå gjerne på tråden om du vil bli kvitt dem....

Jeg skal ta fra hverandre skorsteinen så forsiktig som mulig og legger ut bilder av mursteinene!

Spar alle småbiter som eventuelt finnes stukket inn i mørtelen. De har et spesielt navn som jeg ikke husker, men de skal tydeligvis være ganske "verdifulle" for de som vet hvordan bitene skal brukes (sammen med mursteinene de var stukket inn mellom).

1337 skrev:
Spar alle småbiter som eventuelt er stukket inn i mørtelen. De har et spesielt navn som jeg ikke husker, men de skal tydeligvis bare være rett "verdifulle" for de som vet hvordan bitene skal brukes (sammen med teglsteinene de var stukket inn mellom).
takker! skal nok vente til etter helgen med å plukke fra hverandre skorsteinen så man føler at man har samlet all info :)

På en Mc Donalds restaurant jeg besøkte for en del år siden i USA, hadde man bygget opp og murt veggene på innsiden, med en del gammelt tegel fra en eller annen revet flerfamilieskåk. Teglet hadde merker fra barn som sannsynligvis hadde hatt sin sengeplass nær veggen, og risset eller malt noe på teglet. Meget effektfullt, og naturligvis en undring om hvordan de hadde hatt det, som hadde bodd i kåken en gang i tiden. Så ta vare på teglet, en fondvegg i tegel med noen av det gamle teglet i denne, kan minne om en svunnen tid.

Nå vet jeg ikke mengden på det du tar bort, men jeg la et uteromsgulv med gammelt tegl. Det kostet 5 kr per stein som innebar en sum på 4500 kr til selgeren.
Og kan man få enda mer (med henvisning til det ovennevnte) kan det nok være en god idé å ta vare på dem! Det ligger ofte tegl ute på typ Blocket...

• Uterom med gulv av gammelt teglstein under konstruksjon, med verktøy og materialer langs veggene.
Murmesteren som muret opp den nye skorsteinen så klentroende på meg da jeg fortalte at jeg hadde gitt bort et par kubikk stein. Ikke visste jeg at det fantes verdi i gammel murstein...... Nå vet jeg... Og et par kubikk har jeg igjen.... Fram med læret....

AXS
Synd å fjerne, synes det var fint! Iaf spar en.

Man kan alltid bygge på for å få bord eller lignende. Kult å spare for fremtiden.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.