For å isolere lyd fra og til underetasjen:

• Totalt antall stemmer
    5
Gulvplanker fjernet, avslørende trebjelker og rør under; blå tøfler synlig på gulvet. Rivearbeid i kjeller før isolering og legging av vinylgulv. Hei,
Vi har revet gulvet og kommet frem til trebjelkene som dere ser på bildet. Jeg har tenkt å bruke vinyl, men under vinylen har jeg tenkt å bruke sponplate 22mm og gipsplate 13 mm på sponplaten. Hvorfor? Jo, fordi jeg bor i storby og vil leie ut min renoverte kjeller til en student og derfor vil jeg "isolere" lyd.
Huset mitt er 1,5 etasje med kjeller.
Har jeg tenkt riktig med sponplate og gips? Eller holder det bare med sponplate?
Jeg har valgt den tykkeste sponplaten fordi jeg også har tenkt at det er best for isolering. Riktig?

Claes Sörmland
For å få det lydtett må det for det første være helt lufttett slik at lyd ikke kan trenge gjennom hulrom. Dette kan du løse med sponplate som limes veldig nøye og ved å tette alle fuger med akrylfugemasse veldig nøye.

Neste sak er at du trenger å øke vekten på plate materialet slik at hele platen ikke kan svinge med i lyden. Bass er naturligvis vanskeligst å stoppe med sine lange bølgelengder. Gipsplater er helt klart et forslag. Før i tiden brukte man sand i mellomgulv og det hjalp mot lyd.

Ideelt sett burde gipsen legges flytende på gulvsponet, dvs. på dempende materiale (type gummiklosser) men det er nok ikke realistisk i ditt tilfelle. Passer type studiobygg.

• Liker
arkTecko og 1 annen
  • Laddar…
Finnes nok et par oppfølgingsspørsmål som bør stilles før man svarer.
Skal råsponten bort og byttes mot gulvspon (OBS gulvspon ikke "vanlig" sponplate)
Om alt skal bort, skal da isolasjonen i bunnsvillene byttes ut, og i så fall mot hva.

eller er planen å bare legge sponplater på eksisterende råspont

planen er å bare legge sponplate på eksisterende rupanel.

Som Claes sa, gulvspon som limes ordentlig så det ikke blir noen luftsprekker (og tette alle skjøter mot kanter/i vegger) og deretter et tungt gulv, gips er det beste valget. Slik får man en god reduksjon av lydgjennomføringen. Etter det tror jeg det blir dyrt for relativt marginal effekt. Eventuelt kan doble gipslag være verdt det hvis plassen finnes og det er viktig nok.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.