Har tenkt å veksle av en bærende vegg i mitt enetasjes hus.
Det jeg lurer på er om noen kan hjelpe meg med å beregne hvilken limtredrager jeg trenger samt støtter. Den skal være 6m lang, legger ved bilder.

Huset er enetasjes med kjeller. Ca 9,5x 8m.

Takk på forhånd!

• Innendørs stue med tre gulv, flere planter, kunstverk på veggen og en markør for en bærende vegg som skal byttes ut med en 6m limtrebjelke.
  • Byggetegning av enplanshus med källare, viser husets fasader, seksjoner og planløsning for hovedplan og kjeller.
6 meter er en lang strekning å veksle av en slik hjertevegg. Det kommer til å bli en utrolig kraftig bjelke som på en måte ødelegger huset. Jeg kan heller ikke se at det tilfører så mye. Begrens åpningen til veggen mellom kjøkken og tilstøtende rom. Eventuelt kan du erstatte de to døråpningene med en og noe bredere, slik at du får en veggbit mellom de to avvekslingene.

• Liker
Joak
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
6 meter er en lang strekning å veksle av en slik hjertvegg. Det kommer til å bli en utrolig kraftig bjelke som på en måte ødelegger huset. Jeg kan heller ikke se at det tilfører så mye. Begrens åpningen til veggen mellom kjøkkenet og tilgrensende rom. Eventuelt kan du erstatte de to døråpningene med en og noe bredere, slik at du får en veggbit mellom de to avvekslingene.
ok, jeg forstår hva du mener, men om man setter en støttestolpe i midten?

bifogar bild.

• En stue med en åpen dør, en synlig bjelke i taket og en plante opptil bjelken. Røde linjer og mål er tegnet på bildet i 280 cm.
Ja, slik kan man gjøre. Da reduseres bjelkedimensjonen betydelig. Jeg ser bare ingen poeng med åpningen til høyre for den tenkte stolpen. Den bare reduserer rommets brukbarhet. Jeg ville tettet igjen døren til venstre og muligens gjort den andre åpningen noe større.

J justusandersson skrev:
Jo, så kan man gjøre. Da minsker bjelkedimensjonen betraktelig. Jeg ser bare ingen mening med åpningen til høyre for den tenkte stolpen. Den bare minsker rommets brukbarhet. Jeg ville tettet døren til venstre og muligens gjort den andre åpningen noe større.
topp, vet du hvilken dimensjon den trenger å være?

Vi har tenkt en åpen planløsning. Det skal være en barkjøkken til venstre for stolpen, resten av rommet er stue/spisestue.

• Illustrasjon av en stue med notater for en bjelke i åpen planløsning, målt til 280 cm. Murt og planlagt plassering av kamin er markert.
Laminert tre 90x315 bør rekke med margin. Det er ingen ulempe om den er 6 m lang selv om den har en støtte på midten. Stolpen må stå på kjellerveggen rett under. En passende stolpedimensjon kan være 90x135 i laminert tre.

J justusandersson skrev:
Limtre 90x315 bør holde med margin. Det er ingen ulempe om den er 6 m lang selv om den har en støtte på midten. Søylen må stå på kjellerveggen rett under. Passende søyledimensjon kan være 90x135 i limtre.
så bra, takk for hjelpen!

J justusandersson skrev:
Limtre 90x315 bør rekke med margin. Det er ingen ulempe om den er 6 m lang selv om den har en støtte på midten. Søylen må stå på kjellerveggen rett under. Egnet søyledimensjon kan være 90x135 i limtre.
hei igjen, vi har planer om å eventuelt bygge en ekstra etasje oppå, rekker fortsatt dimensjonen du skrev eller skal vi gå opp et hakk i så fall?

J justusandersson skrev:
Limtre 90x315 bør holde med margin. Det er ingen ulempe om den er 6 m lang selv om den har en støtte på midten. Pelaren må stå på kjellerveggen rett under. Egnet pelardimensjon kan være 90x135 i limtre.
Forresten, kan man bruke stålbjelke for å komme ned litt i dimensjon?

Troligvis trenger man en større bjelkedimensjon hvis man bygger på en etasje. Det spørsmålet kan ikke besvares uten tegninger over påbyggingen. Man kan alltid bruke stål i stedet for limtre. En HEA 160 er sammenlignbar med 90x315 limtre.

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Trolig trenger man en større bjelkedimensjon om man bygger på en etasje. Det spørsmålet kan ikke besvares uten tegninger over påbyggingen. Man kan alltid ta stål i stedet for limtre. En HEA 160 er sammenlignbar med 90x315 limtre.
ok, så en HEA 180 burde rekke?

Jeg vil ikke si at det holder med en HEA 180 om du bygger på en etasje. Det kan gå i ulike retninger avhengig av hvordan påbygget gjøres.

• Liker
Workingclasshero og 2 andre
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Jeg vil ikke si at det er nok med en HEA 180 om du bygger på en etasje. Det kan gå i ulike retninger avhengig av hvordan påbygningen gjøres.
ok, takk for hjelpen

J justusandersson skrev:
Laminert tre 90x315 bør holde med margin. Det er ingen ulempe om den er 6 m lang selv om den har en støtte på midten. Søylen må stå på kjellerveggen rett under. Egnet søyledimensjon kan være 90x135 i laminert tre.
Det ser ut til å være vanskelig å finne søyledimensjon 90x135, kan man bruke 115x115 i stedet?

Krozz chrischris skrev:
kan man använda sig av 115x115 istället?
Joda, men det er en fordel om bjelke og søyle har omtrent samme bredde.

• Liker
Krozz
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.