Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
6 meter er en lang strekning å veksle av en slik hjertevegg. Det kommer til å bli en utrolig kraftig bjelke som på en måte ødelegger huset. Jeg kan heller ikke se at det tilfører så mye. Begrens åpningen til veggen mellom kjøkken og tilstøtende rom. Eventuelt kan du erstatte de to døråpningene med en og noe bredere, slik at du får en veggbit mellom de to avvekslingene.
ok, jeg forstår hva du mener, men om man setter en støttestolpe i midten?J justusandersson skrev:6 meter er en lang strekning å veksle av en slik hjertvegg. Det kommer til å bli en utrolig kraftig bjelke som på en måte ødelegger huset. Jeg kan heller ikke se at det tilfører så mye. Begrens åpningen til veggen mellom kjøkkenet og tilgrensende rom. Eventuelt kan du erstatte de to døråpningene med en og noe bredere, slik at du får en veggbit mellom de to avvekslingene.
bifogar bild.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Ja, slik kan man gjøre. Da reduseres bjelkedimensjonen betydelig. Jeg ser bare ingen poeng med åpningen til høyre for den tenkte stolpen. Den bare reduserer rommets brukbarhet. Jeg ville tettet igjen døren til venstre og muligens gjort den andre åpningen noe større.
topp, vet du hvilken dimensjon den trenger å være?J justusandersson skrev:
Vi har tenkt en åpen planløsning. Det skal være en barkjøkken til venstre for stolpen, resten av rommet er stue/spisestue.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Laminert tre 90x315 bør rekke med margin. Det er ingen ulempe om den er 6 m lang selv om den har en støtte på midten. Stolpen må stå på kjellerveggen rett under. En passende stolpedimensjon kan være 90x135 i laminert tre.
hei igjen, vi har planer om å eventuelt bygge en ekstra etasje oppå, rekker fortsatt dimensjonen du skrev eller skal vi gå opp et hakk i så fall?J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Troligvis trenger man en større bjelkedimensjon hvis man bygger på en etasje. Det spørsmålet kan ikke besvares uten tegninger over påbyggingen. Man kan alltid bruke stål i stedet for limtre. En HEA 160 er sammenlignbar med 90x315 limtre.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg vil ikke si at det holder med en HEA 180 om du bygger på en etasje. Det kan gå i ulike retninger avhengig av hvordan påbygget gjøres.
Det ser ut til å være vanskelig å finne søyledimensjon 90x135, kan man bruke 115x115 i stedet?J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hvordan veksle av vegg mot skorstein?
Bygningsfysikk -
Bytte ut for nytt vindu i yttervegg
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Veksle av bærende vegg
Bygningsfysikk -
Bytte ut bærende vegg som har 95mm stendere.
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Har manualen förväxlat skruvarna? Monterar vägghängd fläkt.
Kök