Hei.

Jeg hjelper en nær venn med en garasjeoppussing. Det er en garasje fra 70-tallet som er ca. 6x10m. Tre vegger er blåbetong og en i treverk. Det er pulttak med falsede platetak. Vet dessverre ikke helningen på taket. Takstolene er ca. 6m og hviler på treveggen der det også er en garasjeport.

Min venn har uten å tenke så mye kjøpt en garasjeport som er 5m bred og 2,1m høy. Denne skal altså byttes ut med den som i dag er 2,5m.

Nå til min fundering. Jeg må veksle av veggen som takstolene hviler på med en bjelke. Limtre får jeg ikke plass til. Det kommer være 3 takstoler med cc 1,2m som vil hvile på bjelken.

Hva slags bjelke trenger jeg til dette, tro? Har fått forslag på en 160x160 H-bjelke, men det føles svakt...

Det heller mot en HEA 180 men jeg ville nok ønsket å se en plantegning først før jeg sier noe mer bestemt.

• Liker
Dan_Johansson
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det heller mot en HEA 180 men jeg skulle nok vilje se en planriss først før jeg sier noe mer bestemt.
Dårlig med tegninger dessverre, huset er fra tidlig 1900-tall og garasjen er nok bygget av noen hjemmefikser. Er det noe spesifikt du trenger?

Lag en egen enkel skisse som viser planmålene og portens tenkte plassering. Det holder.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.