Hei !

Vi står i ferd med å rive og bytte ut en bærende vegg (4 meter i første etasje av et 1 1/2 plans hus) og i forbindelse med dette har jeg et par interessante spørsmål.

Vi har bedt en konstruktør om å skissere konstruksjon og materiale, og har da kommet frem til at vi setter en HEA 180 bjelke i himlingen for å bære opp mellometasjen, og denne settes på 115x115 limtre søyler som skjules i veggene på hver side. Søylen er imidlertid noe for brede og vil stikke ut 1-2 cm fra veggen på den ene siden, noe som ikke er så pent.

Snakket med min gode venn og møbelsnekker med mange års erfaring, og han kan bygge limtre søyler i ask med målene 90x90, en konstruksjon som ifølge ham vil være minst like sterk som 115x115 limtre i gran/furu. Dermed vil søylene kunne skjules helt i veggene.

Mitt spørsmål er nå hvordan man takler det at vi setter andre søyler enn det som er spesifisert i tegningene? Går det greit å gjøre en merknad på tegningene og med henvisning til en ny holdfasthetsberegning (som vi vil utarbeide basert på det nye materialet)?

Takk for deres synspunkter!

Lisa

Mikael_L
Hei, jeg tror ikke at jeg selv ville orket å begynne å endre på eksisterende konstruksjonsunderlag.
(Men det går vel selvfølgelig, men hvorfor synes møbelsnekkeren din at ask er bedre? Er det bare fordi det er et hardere treslag? Har han noen anelse om det også har bedre E-modul?)

Kan dere ikke heller sette en ekstra gipsplate på den ene siden og gjøre selve veggen tykkere, mer lydisolerende og gi den en mer solid følelse?

Eller rett og slett la limtrebjelken være litt synlig på begge sider?
Selv lar jeg limtrebjelkene gå ut ca 5mm inn i rommene, utenfor gipsplatene. Så maler jeg bjelken hvit og lar tapeten gå mot bjelken. Jeg liker at en del av husets konstruksjon skimtes litt her og der.

Det der med å gå ned fra 115 til 90 synes jeg du skal spørre konstruktøren om, ikke stole på en møbelsnekker. Trolig går han på at Ask er hardere (?). Men en søyle med trykkende last risikerer først og fremst å knekkes, altså at den krummer av lasten, det bestemmes i svært høy grad av forholdet mellom tverrsnitt og lengde på søylen. Altså er geometrien på søylen svært viktig.

Hvorvidt en 90x90 søyle duger har jeg ingen oppfatning om, men jeg ville ikke tørre å fravike konstruktørens anvisninger.

Takk for deres synspunkter!

Valget av ask motiveres med at det er en betydelig hardere / seigere tresort enn gran og rimeligvis burde tåle mer last. Selvsagt skal vi sjekke bæringen med konstruktøren for å få det bekreftet.

Ellers er forslaget å la pelarene gå ut noen cm ok, alternativt legge på et lag gips til for å minske den utstikkende delen.

Snakket nettopp med selskapet som skal levere HEA-bjelken, de anbefalte f.eks. å legge bjelken på pelarer av stål som kan skjules helt inne i veggen.

Virker som det finnes mange løsninger på det inngrepet vi har tenkt å gjøre.... ??

Men igjen, er det tillatt å avvike fra tegningene ved å legge til informasjon / vedlegg om hvordan man har gått frem, eller må tegningene gjøres om fra begynnelsen?

Lisa

Hei. Det bør vel finnes tabeller for slikt der fra virkes "tilverkare" som sier hvilken last ulike søyler av ulike treslag tåler (klassifisering osv.). Så hvis man erstatter noe med noe annet er det vel bare å inkludere disse som vedlegg evt. som referanser. Det viktige er at det står hvilken last søylene minst skal tåle på originaltegningen. Evt. Bruke den som 115-søylen tåler.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.