Hei!

Spørsmålet har sikkert blitt stilt før, men før jeg går videre trenger jeg bare å sikre at dette kommer til å fungere.

Jeg bor i en villa som er bygget i 83 og vurderer nå å henge opp TV-en på veggen i stua. Veggene som finnes gjennomgående i hele huset er (hva jeg tror) plywood med regler bak. Det er tre iallfall ;) Hvis det er viktig å vite hvilken type plate det er, hvordan kan man få vite det uten å måtte fjerne tapet eller bore unødvendig?

TV-en som skal henges opp er en 65" TV som ifølge produsenten veier ca. 23 kg uten feste. Festet jeg tenkte på er et slankt veggfeste (https://www.netonnet.se/art/tv/tv-tillbehor/vaggfaste-tv/andersson-fdw-2-3-black/1006152.9106/).

Trenger jeg å tenke på noe spesielt, som at festet må være festet i en regel? Eller er det greit å bare henge opp TV-en på veggen?

Edit:
For noen år siden fikk vi et nytt kjøkken og veggskapene ble montert på lignende vegger uten problemer. Jeg vet ikke om de har brukt reglene til det, men disse skrogene (+innhold) er jo betydelig tyngre enn TV-en.

Du har trolig sponplate på veggen, ikke kryssfiner.

De der festene er laget for å kunne bære en TV selv om det ikke sitter midt bak TV-en. Så finn et par stendere og skru fast med ekte treskruer uten plugg. Bank og lytt eller bruk en stendersøker.

Rent teknisk sett så kan du se i tabellen for f.eks. anakarskruv. Ifølge den så burde det holde med en halv skrue av den korteste lengden og at veggfeste er i tynn plåt bærer 580 N (60 kg) i radiell last. Men kanskje at du vil ta litt mer enn en halv skrue (det er jo vanskelig å få til) samt å ha litt margin.
Ankarskruv tabell for dimensjoner og lastkapasiteter i ulike plater. Viser anbefalt lengde og styrke for skruer i byggprosjekter.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.