Skal flytte kjøkkenet til nytt rom. Veggen der det skal flislegges og freses for strøm er plankevegg med vass og puss. Pussen sitter løst, i hvert fall nederst der det løsnet biter når jeg tok bort listen.
Hvordan synes dere man skal gjøre, ta bort puss og vass til trerent, eller bare ta bort løs puss og helsparkle? Tar jeg bort til trerent tenker jeg meg at det blir lettere å frese for strøm og så opp med gipsplater etterpå. Men det blir jo mer arbeid...
Hus fra -49. Jeg selv er ingen byggmester, men kan vel klare den ene eller andre løsningen med mer eller mindre slit...
Behold pussen og reparer den der det trengs (kalkpuss). Den er en kvalitetseiendel som er meget kostbar å gjenopprette. Bruk fotlistene for trekking av VP-rør / flexslange så langt mulig.
Jeg har opplevd det samme i sovalkovene i mitt forrige hus. Lappet og reparerte veggene og satte på mikroväv før tapetsering. Det var også fint når huset ble solgt 15 år senere.
Det sitter noe mikrovev på i dag, men det er ikke utført veldig pent.
Forutsatt at ikke pussen sitter løst overalt, heller jeg mot å beholde den, men fjerne mikroveven > frese for strøm (lamper havner midt på veggen, og strømuttak som havner på flisene så ikke like nøye med å gjenopprette der) > reparere eventuell puss > helsparkle.
Alternativet er å legge utenpåliggende strøm til lampene, legge kulo langs taket og så avgrening ned til lampene. Det er et retro funksjonskjøkken så ikke helt feil.
Å lekte ut ny vegg er mye jobb for lite gevinst Hvis det absolutt ikke går å beholde pussen, fjerner jeg den og setter opp gips, men ønsker helst å unngå det.
...og så ble det.
1. Frest for el (dvs boret i løs pussen og skåret av vass med morakniv).
2. Sparklet over sporene. De store partiene uten puss langs gulvet dekket jeg med et par plank i stedet for å slippe å sparkle alt det. På noen steder var ikke sporene dype nok (pussen var ulikt dyp) og tok litt for mye sparkel så det ble forhøyninger. Kunne derfor ikke sette renoveringsgipsen rett på uten å måtte jevne ut forhøyningene.
3. På grunn av punkt 2 så kunne jeg like gjerne gjøre ferdig med bredsparkling i stedet for renoveringsgips. End of story.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.