Jeg har et spørsmål som jeg ikke vil ta opp med min kjæreste (byggmesteren). Vi bygger hus og garasje i løsvirke, garasjen først opp. Nå setter kjæresten min gips på garasjen og så blir det panel. Det samme tenker han å gjøre med ytterveggen på huset. Merkelig synes jeg, skal det ikke være TREVÆGG :o altså ekte tre i veggen i tillegg til panelet?! Gips synes jeg ikke virker særlig solid, finnes det ikke et annet alternativ? Hvordan er en vegg egentlig bygget opp? Jo jeg vet, litt pinlig spørsmål :-[ Antagelig er jeg helt ute og sykler ...

Det dumme spørsmålet. Det er det man ikke stiller ;)

Denne her derimot er ganske bra.

Din kjære byggmester gjør helt rett. Han setter opp utegips som er fukttålig og som stopper vinden utenpå huset for så å kle det hele med noe penere. I deres tilfelle panel.

På innsiden mellom stenderne fyller man deretter opp med isolasjon.

På innsiden blir det et lag med plast for å hindre fukt på den siden og deretter gips eller sponplate/plater. Som avslutning skal det males eller tapetseres.

Hm, når sluttet man å sette tre i veggene ... ? Når man sluttet med stokk eller ?
Rart er det synes jeg i alle fall. Hvordan skal dette huset holde i 100 år som jeg har tenkt meg ?
Heldigvis vet ikke samboeren min hvilke dumme spørsmål jeg stiller her ;)
Og heldigvis er man anonym så han slipper å skamme seg !

En ting lurer jeg på Pius, og sannsynligvis flere andre. Hvordan kommer det at du ikke spør din samboer om det er noe du lurer på? Jeg mener, min kone bombarderer meg bokstavelig talt med spørsmål, så jeg har ikke en sjanse til å bygge opp noe som jeg ikke først har tenkt ut en god begrunnelse for! Og naturligvis er denne utvekslingen av ideer mellom oss ganske givende, så det er ikke bare til besvær.

Han har liksom fullt opp på bygget ... Når han kommer på kvelden etter 12-14 timers spikring av takpapp er det ikke tidspunktet for å spørre/utfordre altfor mye. Og dessuten synes han at jeg har litt rare spørsmål ;) Og at jeg er for nysgjerrig. :P

Det er rett og slett best for husfreden å spørre her i stedet ! :D

Ja, men spør da.

Rene tømmervegger sluttet man med når man begynte å putte inn isolasjon i stedet. Det finnes jo fortsatt tømmerhus, men normalt pleier det jo å bli en del isolasjon inni i stedet.

Mikael_L
Jeg synes disse spørsmålene er bra! Gjennom spørsmålet og svarene får veldig mange lesere, her på forumet, seg litt mer kunnskap.
Det er bare å fortsette å spørre... ;) (og svare med...)

//Mikael

Mikael_L
Det finnes for øvrig alternativer til å bruke utegips under panelet.

Asfaboard.
Windy vindduk.
Gammel hederlig? vindpapp.

Det var det jeg kjenner til.

Noen som har andre tips/forslag?
Noen som vet om noen direkte ulemper med noen av alternativene?
Fordeler kan vel også nevnes, bare ikke tråden vokser ukontrollert! ;D

//ML

Jeg er selv nysgjerrig på om det går like bra med vindsperre for carport/bodbyggingen, mistenker at det blir billigere, eller?

Noen som har andre tips/forslag?
Hvis man liker trevegger veldig mye, kan man bruke råspont i stedet for plate-materiale. Så finnes det "harde" isoleringsplater. Västkustskivan tror jeg er en slik.
Fordeler/ulemper?
Gips: brenner ikke.
Asfaboard: lettere å håndtere.
Papp: billig og raskt å sette opp. Mer ømtålelig enn andre alternativer.

Det finnes jo en til fordel med gips (og andre plate-materialer type asfaboard?) Stabilitet.

Uansett hva man tenker om gips og holdbarhet, så er det et stivt materiale som motvirker at stenderne i veggen "legger seg".

Om man i stedet bruker vindsperre eller duk osv. Så må man stole på at innerveggplatene holder stabiliteten.

Vet ikke om dette blir den dummeste forklaringen...
Men man bygger jo først en stamme i tre. typ som et skjelett som man deretter kler med gips for at det ikke skal blåse inn vind og vann i isolasjonen.
Vet ikke om du mener at han bare setter gips og deretter panel. eller det gjør han garantert ikke for det huset ville ikke vært et hus men bare en haug byggemateriale på bakken. Jeg tror at de fleste forutsatte at du visste det men jeg er ikke så sikker...
gipsen har ingen bærende evne annet enn at det avstiver i sideveis som noen allerede har skrevet.

Pius skrev:
Hm, når sluttet man å sette tre i veggene .. ? Når man sluttet med stokk eller ?
Merkelig er det synes jeg i alle fall. Hvordan skal dette huset holde i 100 år som jeg har tenkt meg ?
Godt at min samboer ikke vet hvilke dumme spørsmål jeg stiller her  ;)
Og godt at man er anonym så han slipper å skamme seg !

Nei så dum er jeg ikke :D
Det jeg er ute etter er at det jo ikke blir noen solid, tung (varmelagrende) struktur som holder i 100 år, som husene gjorde før. Et TREhus burde jo rimeligvis være bygget av tre og ikke av gipsplater og isolasjon.

Om man i stedet kjører med vindsperre eller duk osv. Så må man stole på at innerveggpanelene holder stabiliteten.
Man må fikse stabiliteten på en annen måte. For eksempel med skråbånd eller spikerbånd på diagonalen. Det blir stabilt av det også.
Om Pius vil ha en "tung, varmelagrende stamme" så må hun nok bygge seg et steinhus. Tømmerstokkene er riktignok tunge, men varme lagrer de ikke i særlig grad.
Et TREhus burde jo rimeligvis være oppbygd av tre og ikke av gipsplater og isolasjon.
Jeg vet om et hus som ville passe inn på Pius sin definisjon av trehus. Det er et gammelt krutthus som er bygd helt i tre. Det finnes ikke en spiker i hele huset; det er sammenføyd med treplugger.
Jeg synes nok at Pius trekker betydningen av ordet "trehus" vel mye. Det trenger ikke bety at huset består utelukkende av tre. Det finnes andre lignende konstruksjoner på norsk. En plastbåt består jo ikke utelukkende av plast, en skinnsofa består jo ikke utelukkende av skinn! Eller hus?

Jeg foretrekker vindduken fremfor pappen. Tåligere og mer praktisk er min oppfatning, pluss at den tåler fuktighet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.