Har hus bygget -63 med kjellerstue.
Det gamle gulvet er revet ut, lå på trestendere med trykkede distanser og gullfiber direkte på den relativt ujevne platen. Rommet har hittil vært kraftig mangelfullt når det gjelder ventilasjon, og platen viste tegn på fukt ved demontering.
Veggene er også isolert fra innsiden på samme måte som gulvet, men med malt panel ytterst.
En radiator, modell større (omtrent 5 m lang) koblet til bergvarme, står i dag for oppvarming.

I januar drenerte vi rundt huset og isolerte med pordrän rundt omkring. En av veggene i kjelleren vender imidlertid mot et større uterom, derfor er denne ikke blitt utbedret utvendig (jeg vet at det hadde vært optimalt naturligvis, men slik er faktum). På innsiden her finnes en ekstra teglvegg som "innsidenvegg".
Nå har gulvet vært "rent" i to uker og ikke lenger fuktig (bare kaldt). Murvegg av rød murstein i kjellerrom, med tydelige fuktmerker og to lyse firkantede felter. Venstre side viser en peis med demonterte deler. Tomt kjellerrom med hvite panelvegger, stort radiator på veggen og betonggulv uten belegg. Gulv av betong ved bunn av teglvegg med synlige mørtelfuger. Teglveggen har små sprekker og ujevnheter på overflaten. Bilde av kjellerrom med synlige murvegger, ufullstendig peis og diverse byggeutstyr, inkludert kost og pappeske. Tegning av kjellerplanløsning fra 1963 med gillestue, vaskerom, badstue, fyrrom, lager og matkjeller. Dører og vinduer er markert.

Nå til min idé som jeg gjerne tar imot tips på :-)

1. Mekanisk ventilert gulv fra Nivell.
2. Bort med eksisterende veggisolasjon innsiden, opp med stålstendere og ny bekledning av riktig karakter.
3. Spor ut fuger med visse avstander på "teglveggen" for å la den bakre kjellerveggen puste enda bedre samt male veggen med riktig maling med hensyn til diffusjonsegenskaper (idé fra Anticimex).
4. Bort med eksisterende element + også element i kjellerhall og i stedet installasjon av mindre luftvarmepumpe for konstant riktig temperatur i rommet (Vaskerom er renovert 2014, meislet og oppvarmet med vannbåren gulvvarme).
5. Ventilasjon via nye vinduer med spalteventiler (eksisterende paxvifte finnes i vaskerommet).

Alternativet (som jeg egentlig holder på å legge til side) er å rive teglveggen, mekanisk ventilere også denne og tilstøtende vegg samt isolere også fra innsiden. Dette føles i min verden (og Anticimex) som både unødvendig og tar også bort en "del av husets karakter"?

Legger ved noen bilder for den som er interessert :-)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.