K
Jeg holder på å så smått gjøre i stand et allrom i andre etasje i min torp. Andre etasje hadde ikke ferdig gulv da jeg flyttet inn, bare gulvsponplater. Andre etasje har et skråtak der man har bygd en vegg cirka 40-50 cm fra der taket møter husveggen. Når jeg nå har sagd opp og løftet gulvsponet nærmest veggen har jeg notert veldig stor variasjon i avstanden mellom bjelkene i gulvet. På enkelte steder er det 600, men som i bildeeksempelet er det litt over 1000.

Min tanke er å legge et plankegulv i dette rommet (som uheldigvis allerede er kjøpt inn, så et grovere gulv er ikke et alternativ) men jeg er usikker på hvordan jeg bør håndtere dette for å minimere svikten i gulvet. Å legge til ytterligere bjelker hadde ikke vært et problem, om ikke innerveggen var der og i veien (se min "utrolige" skisse som forhåpentligvis formidler hva jeg mener), slik at jeg hadde noen å feste bjelkene i.

Kan det finnes en passende, eller i det minste akseptabel løsning på problemet mitt som ikke krever at jeg river ut veggen?

• Gul isolasjon under et åpnet gulv med ujevne trebjelker synlig, omgitt av gulvspånplater i et rom med skråtak og en grå panelvegg.
  • Skisse som viser tverrsnitt av loft med skråtak, bjælkelag og innvendig vegg 40-50 cm fra yttervegg, i forbindelse med gulvlegging.

Beste svar

Hvor lang spennvidde har du på bjelkene? Hviler de bare på yttervegg eller finnes det en bærende vegg et sted på midten?

Det går som oftest an å felle inn flere bjelker i gulvet, men du kan jo hoppe over den delen som er på kattvinden for å ikke komplisere det. For å gjøre dette setter du først inn kortlingar i de brede feltene, altså en tverrgående gulvbjelke som i ditt eksempel blir ca 1000mm lang. Når disse er på plass har du noe å feste de nye gulvbjelkene i. Er du med på hva jeg mener?

• Liker
kristoffer.nilsson og 1 annen
  • Laddar…
K
A Albans doktor skrev:
Hvor stor spennvidde har du på bjelkene? Hviler de bare på yttervegg, eller finnes det en bærende vegg et sted på midten?

Det går oftest å felle inn flere bjelker i gulvet, men du kan jo hoppe over den delen som er på kattvinden for å ikke gjøre det komplisert. For å gjøre dette så setter du først inn kortbjelker i de brede rommene, altså en tverrgående gulvbjelke som i ditt eksempel blir ca 1000mm lang. Når disse er på plass, har du noe å feste de nye gulvbjelkene i. Er du med på hvordan jeg mener?
Den totale spennvidden (yttervegg til yttervegg) er omtrent 6000 mm. På den første etasjen finnes det en vegg som sitter omtrent 1/3 inn på bjelkene.

Jeg forstår hvordan du mener, og det høres jo fullstendig logisk ut. Jeg formoder at kortbjelkene samt bjelkene bør festes med bjelkesko?

K kristoffer.nilsson skrev:
Den totale spennet (yttervegg til yttervegg) er omtrent 6000 mm. I første etasje er det en vegg som sitter omtrent 1/3 inn på bjelkene.

Jeg forstår hvordan du mener og det høres jo fullstendig logisk ut. Jeg antar at kortlingene samt stenderne bør være festet med bjelkesko?
Ja, det enkleste er å bruke bjelkesko, men det går også an å bruke spiker/skruer av grovere modell der man kommer til, om man vil.

• Liker
kristoffer.nilsson og 1 annen
  • Laddar…
A
Vanlige byggvinkler med ankarskrue fungerer med..

• Liker
kristoffer.nilsson
  • Laddar…
K
A Albans doktor skrev:
Ja smidigast blir å kjøre med bjelkesko, men det går også å bruke spiker/skruer av grovere modell der man kommer til, om man vil.
Det høres topp ut. Tusen takk!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.