Hei,
Vi har en peis som vi planlegger å rive ned og bygge opp på nytt for at den skal passe bedre til husets årstall.
Hvordan ser mulighetene ut for å tilpasse den til å bli vannmantlet?
Vi har en peis som vi planlegger å rive ned og bygge opp på nytt for at den skal passe bedre til husets årstall.
Hvordan ser mulighetene ut for å tilpasse den til å bli vannmantlet?
Hva er målsettingen? En åpen peis er meget ineffektiv når det kommer til å utnytte energien i veden. Vil du absolutt ha en åpen peis er det nok bedre å ha den for kosefyring og deretter ha en vannmantlet ildsted separat når du vil fyre for varme. Jeg tror aldri at jeg har sett en vannmantlet åpen peis.
A Avemo skrev:
Målsettingen er å utnytte koselig fyring, som skjer daglig, til oppvarming av huset. Hvis vi uansett skal gjøre om peisen og det finnes en praktisk løsning, så hvorfor ikke.
Jeg har googlet mye, men finner ingenting om denne typen løsning. Vil unngå innsats, men kanskje er det dumdristig.
det blir jo kontraproduktivt å bruke en åpen peis for å varme opp huset, selv med vannkanaler. Tror det er grunnen til at du ikke finner noe.F Fixarpappa skrev:
Regnet på utnyttelse per kilo ved er de ingen høydare, men noen ganger er en åpen peis ganske så effektiv når det gjelder ved.A Avemo skrev:Hva er målsettingen? En åpen peis er svært ineffektiv når det gjelder å utnytte energien i veden. Hvis du absolutt vil ha en åpen peis, er det nok bedre å ha den for kos, og deretter ha en vannmantlet ildsted separat når du vil fyre for varme. Jeg tror aldri at jeg har sett en vannmantlet åpen peis.
Store vrange biter lønner seg f.eks. ikke å kløyve, men man kan legge dem til tørk et år ekstra og så få en sakte brennende ild som varmer over lang tid.
Det går også å bare kappe hele stokker i passende lengder for peisen og spare minst ett* snitt per meter og all kløyving.
Syrinbitene med mange skudd som går ut fra samme punkt havner enten på komposten eller i haugen for åpne peisen.
*Gjorde en stund ved for slektninger, hvorav en skulle ha 25 cm ved til sin ovn.
Det går knapt å fyre innendørs uten at det varmer huset. Det som skiller forskjellige ildsteder er hvor stor del av energien i veden som kommer rommet til gode. Man kan absolutt varme opp et hus med en åpen peis. Og det har man gjort i hundrevis av år. Men det går med store mengder ved. Vil du få et bedre varmeutbytte fra veden hjelper det ikke mye med vannmantling.F Fixarpappa skrev:
K
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
· Skåne
· 3 036 innlegg
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
- Skåne
- 3.036 innlegg
Fordelen er vel dels at han kan lagre varmen til senere og dels at han kanskje kan spre varmen bedre.A Avemo skrev:Det går knapt an å fyre innendørs uten at det varmer huset. Det som skiller ulike ildsteder er hvor stor del av energien i veden som kommer rommet til gode. Man kan absolutt varme et hus med en åpen peis. Og så har man gjort i hundrevis av år. Men det går med store mengder ved. Vil du få en bedre varmeutnyttelse fra veden hjelper det ikke mye med vannmantling.
Jeg hadde gjerne hatt vannmantling på vår kamin. Vi fyrer i en Contura Täljstenskamin et par timer av og til, og det synes tydelig på strømforbruket som lett synker med 20-30% den dagen.
Visst er det slik. Men man bør da stille seg spørsmålet hvorfor man vil spre og lagre varmen. Blir det for varmt i rommet når man fyrer? Er det for å ha et reservesystem i tilfelle strømbrudd? Er det for å redusere strømforbruket? Når det er snakk om en peis, er risikoen at det blir ganske dyr varme sammenlignet med for eksempel direkte strøm.K Kallebo skrev:
Det er selvfølgelig ikke noe problem å varme med ved. Men ved er ikke gratis. Det koster enten penger eller arbeid. TS har i motsetning til deg en peis. Og den bruker mye mer ved for samme varme innendørs. Det gjelder uansett vannmantel.K Kallebo skrev:
Det er vel sånn jeg tenker at jeg vil kunne utnytte det. For oss hadde det nok blitt en del besparing.K Kallebo skrev:
Vi bor i et stort hus på ca 250 kvm. Fyrer jeg, vil det spre varme i nærliggende rom mens rommene lengst unna ikke får noe. Derfor tenker jeg at vannmantlingen er bedre og gjør nytte.
Skal det være ved eller pellets, eller begge deler?F Fixarpappa skrev:
Sjekk ut kliver.it det finnes sikkert andre produsenter også.
Hør også med Nordic heating.