Skal bygge en "fribærende" trapp med 4 trinn i henhold til nedenstående skisse, om mulig.
Min fundering er hvilken dimensjon jeg bør gå for slik at det skal holde. Ønsket er at det skal sages ut i vangstykkene for trinn.
Ev. er det mulig med innfesting i vegg på den ene siden.
Bruker vel være ca 120mm på det smaleste stedet men siden den er så kort går det sikkert med mindre.
Det er først og fremst svikt som setter begrensningen for hvor tynt man vil gå. Har du noen grunner til å ikke ta den feteste planken på hyllen?
Skal det males?
Rundt 40 grader blir helningen om jeg tenker riktig.
Kanskje det ikke er noe problem hvis jeg går for 45x220 og sager ut som tenkt, og eventuelt skruelim så stort det går å få det på innsiden med tanke på utsagningen?
En måte å regne på det er å bruke samme sviktkriterium som man normalt bruker for gulvbjelker. Fritt formulert: en 100 kg person som står midt i trappen skal ikke forårsake en større nedbøyning enn 1,5 mm på vangstykket målt vinkelrett mot trappløpet. For å gjøre det enklere regner jeg bare med den nedre frie delen av vangstykket. Med en lengde på 1244 mm og en helning på 40 grader blir nedbøyningen 1,1 mm om vangstykkets nederdel (eksklusive utsagingene for trinnene) har dimensjonen 45x70 mm.
En måte å regne på det er å anvende samme sviktkriterium som man normalt bruker for gulvbjelker. Fritt formulert: en 100 kg person som står midt i trappen skal ikke forårsake en større nedbøyning enn 1,5 mm på vangen målt vinkelrett mot trappeløpet. For å gjøre det enklere regner jeg bare med den nedre frie delen av vangen. Med en lengde på 1244 mm og en helning på 40 grader blir nedbøyningen 1,1 mm om vangens nedre del (eksklusive utskjæringene for trinnene) har dimensjonen 45x70 mm.
Gjelder dette også om man som jeg tenker, skjærer ut for trinnene i vangen?
Vinkelforandringen er forsumbar i dette tilfellet fordi jeg regnet litt avrundet. Om du skrusammenlimer en 45x70 regel på vangstykkets innside øker stivheten betydelig. Nedbøyningen minsker til 0,6 mm.
Vinkelforandringen er forsumbar i dette tilfellet siden jeg regnet litt avrundet. Om du skruvlimmar en 45x70 regel på vangstykkets innside øker stivheten betydelig. Nedbøyningen minsker til 0,6 mm.
Så ser mitt vangstycke ut. Den føles stabil.
[bilde]
Den trapp jeg skal bygge ser jo ut til å stemme ganske bra målmessig med din.
Forskjellen er at du har 2 festepunkter i andre trinn nedenfra, men antagelig er det ingen problemer i mitt tilfelle uten.
Skal prøve å finne en god løsning for min repos, samt "innkledning" av sideveggene der trappen skal være, så tar jeg fram saga.