vi har nettopp reist vårt hus, tanken var først å kjøre med isovers oventilert takkonstruksjon med deres variable dampbrems isover vario extra.
Se løsning: https://www.isover.se/snedtak/oventilerad-konstruktion#diffusionstatt-yttertak

Vi har nå begynt å vakle i vår tro og overveier luftspalte i stedet.

Bygget er i skaraborg, Taket har 45 graders vinkel knapt 200m2 i himmelretning vest/øst. Ingen skyggelegging fra trær samt at huset er plassert i åpent landskap noe som innebærer nesten konstant vind.

Kom med innspill, hva er en fornuftig konstruksjonsløsning ut fra gitte forutsetninger? Har lest diverse studier som peker i alle mulige retninger.

Legger ved bilder av takstolene og deres utforming.

• Trekonstruksjon av takstoler i et hus under bygging, sett fra innsiden, med synlige bjelker og åpninger for vinduer.
  • Takstoler i trekonstruksjon sett fra innsiden av huset under bygging, med metallplater for forsterkning ved skjøtene, mot lys bakgrunn.
  • Takstoler i treverk, med blå bakgrunn gjennom store vinduer i en loftskonstruksjon under bygging.
J Jojak91 skrev:
vi har nettopp hevet huset vårt opp, tanken var først å kjøre med isovers ikke-ventilert takkonstruksjon med deres variable dampbrems isover vario ekstra.
Se løsning: [lenke]

Vi har nå begynt å vakle i vår tro og vurderer luftspalte i stedet.

Bygget er i Skaraborg, taket er 45 graders vinkel knapt 200m2 i himmelretning vest/øst. Ingen skygge fra trær og huset er plassert i åpent landskap, noe som innebærer nesten konstant vind.

Kom med innspill, hva er fornuftig konstruksjonsløsning ut fra gitte forutsetninger? Har lest diverse studier som peker i alle retninger.

Legger ved bilder av takstolene og deres utforming.
Jeg har byttet isolasjon på hus fra 70-tallet, kjørte diffusjonsåpen isover dampbrems, 400 mm løsull og med tett takfot (uten luftspalte) men vinden min er en kaldvind.

VI har samme opplegg som du beskriver, og det har fungert bra i over 3 år. Midtre Nordland, kystbeliggenhet.

• Liker
sepani
  • Laddar…
U
Riv ned vårt innertak og all gammel sponisolering. Hos oss satt det muggbrems i hver takstolsfag og deretter lufting i gavlen ved mønet.

Lengst nede ved takfoten lå isoleringen tett mot råspont, altså ingen luft som kunne sirkulere som i resten av kaldloftet. Veldig mye vekst overalt unntatt der det ikke var luftespalte. Dog ingen råte eller dårlig lukt noe sted.

Jeg er tvilende til luftespaltens ”fortreffelighet”

Innertak i tre med synlige bjelker og tegn på fukt eller muggvekst på veggen under, delvis revet med rå panel og synlig eksponering.
Innvendig tak med synlige trebjelker, synlige spor av fuktighet og muggvekst på takplatene, ingen tegn på råte eller lukt.

Det jeg kom frem til var at luften må kunne sirkulere på kaldvinden ovenpå løsullen, men at luftspalten kan trekke opp fuktig luft. Men jeg skal ta en stikkprøve.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
VI har samme opplegg som du beskriver og det har fungert bra i over 3 år. Midt-Norge, kystbeliggenhet.
Okei, hva slags ventilasjon har dere?

U Utsliten och utdömd skrev:
Rev ned vårt innertak og all gammel spånisolering. Hos oss satt det møggelstopper i hvert takstolsfag og så lufting i gavlen ved mønet.

Lengst ned ved takfoten lå isoleringen tett inntil råspont, altså ingen luft som kunne sirkulere som i resten av kaldloftet. Veldig mye påvekst overalt bortsett fra der det ikke fantes luftspalte. Dog ingenting råttent eller dårlig lukt noen steder.

Jeg er tvilsom til luftspaltens ”fortreffelighet”

[bilde]
[bilde]
De skadene ser mer ut til å bero på at fuktig inneluft har møtt den kalde råsponten.. fravær av dampsperre/plast?

U
J Jojak91 skrev:
De skadene ser mer ut til å skyldes at fuktig inneluft har møtt den kalkede rupanelen.. mangler dampsperre/plast?
Ja altså det er bygget ved århundreskiftet så ingen plast i det hele tatt. Det er over en hall i en overetasje som er verst, så vet ikke hvor stor fuktbelastningen er innenfra. Det er slik at det ser bedre ut over soverommene som da burde være verre. Badet har vært i kjelleren.

Men faktum gjenstår jo fortsatt at det ikke er noen påvekst der luftspalten manglet.

Sist redigert:
J Jojak91 skrev:
Ok, hva slags ventilasjon har dere?
FTX

Hvorfor nøler du?

N nybyggarn3 skrev:
Hvorfor nøler du?
Den får vel anses være relativt uprøvd på våre breddegrader? Har den vært på det svenske markedet i ca 10 år? Forhåpentligvis skal vel huset stå i minst 50 år, hvordan påvirker alderen funksjonen i den variable dampbremsen? snekkere som rynker på nesen av løsningen. Vil gjerne ikke bygge en løsning som viser seg å være takets tilsvarighet til enstegstätadfasad 🫣

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
FTX
På kaldloftet har vi tre ventiler på gavlene (2 gavler, huset bygget i vinkel)

Hvordan gjorde du til slutt med ventileringen av taket?

Jeg kjørte tett takfot, 500 mm Insulsafe (Isover) oppå Isovers diffusjonsåpne variable dampsperre. Over isolasjonen har jeg ventil på tre gavler. Veldig fornøyd så langt.

• Liker
Torsten234
  • Laddar…
Aha! Så da ble det et ventilert rom mellom yttertaket og isolasjonen gjennom gavlventilene?

• Liker
sepani
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.