Holder på å bygge et bad på underetasjen rett ved siden av skorsteinen på huset mitt fra -48. Innerveggene har falt ned og de to gjenværende veggene lurer jeg litt på.
Den ene veggen er hva jeg kan se en teglvegg med kalkpuss oppå. Pussen går an å "skrape" bort med en murerhammer og forsvinner ofte som sand med enkelte sammenhengende flak som er mulig å bende løs uten videre kraft.
Den andre veggen er litt merkelig. Bildene er dels fra en annen type pusslag som jeg rev bort og dels fra de gamle elektriske rørtrekkene jeg har fjernet. Det ser ut til å være noe lettbetong (blågrå farge, steiner opptil kanskje 3mm, KLART mye mer stabil enn pussen men går fortsatt an å rive løs enkelte steiner og småflak) med hulrom og luftkanaler og utenpå samme type kalkpuss armert med vass.
Var først inne på å pusse opp veggen til jeg forsto at det var kalkpuss, så inne på å lekte opp innenfor veggen. Men ettersom hver cm i badet er viktig begynner jeg nå å tenke på å rive ned kalkpussen og pusse opp med KC-puss i stedet for å slippe lektearbeidet.
Noen som kan gi veiledning i dette? Virker som det kan bli ganske store hull å pusse igjen..
En idé.. fjern den pussen du får bort rimelig enkelt til du kommer til et stumt underlag (tegl eller lettbetong). Deretter pusser du bort de verste ujevnhetene. Til slutt punktlimer du fast våtromsplatene med monteringslim. En limklump hver 15. cm kan nok holde.
Antar at det kommer til å være utrolig ujevnt når pussen er borte, og det er jo ganske høye krav på loddrette vegger uten buktheter - går det virkelig an å få til våtromsplatene loddrett med festelim bare?
Føles som at man må stille seg og pusse opp veggene..
Etter litt googling virker det for øvrig som det er lettbetong hulstein i veggen..
Ja, akkurat hvis du limer på plater så slipper du å pusse så mye. Hvis du derimot er vant til å pusse og ikke har noe imot å gå med pussmørtel (går med en hel del) så er det nok best å pusse, gjerne med en form for armert puss.
Ja precis om du limmar på plater så slipper du pusse så mye. Hvis du derimot er vant til å pusse og ikke har noe imot å løpe med pussmørtel (det går med en god del) så er det nok best å pusse, gjerne med en form for armert puss.
Nei jeg har aldri pusset før, virker ganske tungt.
Tok en omgang med murerhammeren nå. Teglveggen var ikke noe problem å få fram og den andre ser ut til å være hullstein?
Finnes det noen bedre måte enn å hakke med en murerhammer for å få bort puss?
Går ganske greit med murhammeren, kjempe trening for underarmene også
Føles som at det beste er å pusse opp dette pent nok til å legge tettesjikt på direkte så.
Forstår ifølge GVK/BBV at det er KC Pussmørtel, men hvor fint? B? B deretter C?
GVK skrev:
Pussede flater skal ha en overflatejevnhet tilsvarende brettskurt glattpuss. Se pussstruktur 12 ifølge avsnitt LBS i AMA Hus.
BBV skrev:
5.4 Lettbetong
Gulv- og veggflater av lettbetong skal sparkles eller pusses.
5.5 Puss
Pussmørtel kan være kalksementmørtel. Overflatejevnhet skal tilsvare struktur 23 ifølge fotovedlegg pussstrukturer, i AMA Hus. Vann og/eller finmateriale som er arbeidet opp i overflaten ved etterbehandling skal fjernes.
Alternativt kan gipsbundne pussmørtler som oppfyller grunnkravene i gjeldende standard* for gipspusser benyttes. Gipsproduksentens anvisninger angående tørketid, egnet overflatestruktur for tettesjiktsunderlag og varig fuktstabilitet skal vurderes.
Underlagets buktighet får ikke overskride krav ifølge tabell 43.CB/20 i AMA Hus.
Kalkpuss er ikke egnet underlag for tettesjikt og keramisk bekledning.
Hvordan skal man tenke egentlig når man skal lage massive vegger for baderom?
Som jeg ser det er det tre valg:
1. Pusse opp fint nok til å kunne sette tettesjikt direkte på
2. Lime fast våtromsplater (trenger det ikke pusses opp uansett?)
3. Sette fast våtromsplater med flislim (trenger å pusses/sparkles dersom ujevnhetene er mer enn typ 2cm?)
Hvordan skal man tenke?
Dette er som det ser ut hos meg akkurat nå, men man vil gjerne vite hvordan man skal gå videre når bankingen er klar..
Fremfor alt finnes det noen grove hull å pusse igjen.. blir det å mose inn KC Putsbruk B i hullene og pusse opp hele veggene samtidig?
Selv om det er litt mer arbeid med å pusse, opplever jeg det som bedre enn å feppla med gips.
Det er ikke vanskelig å pusse, man lærer seg fort og så får man et kjempebra underlag for å rulle på noen lag membran. (om det er innvendige vegger/dusjhjørne)
Ok, har nå knakket ned alt og ryddet opp det meste.
Hva er det nøyaktig som skal gjøres nå?
Det er et tørt pussestøvlag over begge veggene, når jeg "riper" det ned så plant som mulig, skal jeg prøve å komme til og ripe mellom mursteinene og hullsteinen?
Hva gjør jeg så?
Skal jeg gå på og fukte ned? Hvor mye? Sprøyteflaske noen omganger eller kanskje hageslange? Både på teglstenen og lettbetong hullsteinen?
Prime? Er det enten vann eller primering eller begge?
Jeg synes fortsatt at du burde lime en våtromsplate der, så slipper du "pusse-bryet", og så vet du at underlaget er jevnt og fint.
Når det gjelder pussingen, hadde byggmax en ganske vettig beskrivelse.. "Pussing på ny eller eksisterende overflate skiller seg. Hvis du skal pusse en eksisterende overflate, må du vite hvilken mørtel den er pusset med før, og hvilken mørtel som fungerer sammen med det. Det er veldig viktig at mørtelen du bruker ikke er sterkere/hardere enn den gamle. Ved tørt og varmt innendørsklima er det også nødvendig å forvanne underlaget for bedre vedheft.
Hvis du pusser på et sugende underlag, skal dette slemmes, det gjør du ved å bløte opp mørtel i vann til det får en grøtaktig konsistens, og deretter stryke det over underlaget i et 2-3 millimeter tykt lag. Når dette laget begynner å lysne, er det på tide å legge på pussen. For å få en så jevn vegg som mulig, kan det være bra å spikre opp lekter å pusse mot, ribbene bør være 5-10 millimeter tykke og sitte loddrett på omtrent en halvmeters avstand fra hverandre.
Legg deretter på rikelig med mørtel og dra så en rettholt nedenfra og opp langs ribbene med en sagende bevegelse. Pusslaget blir på denne måten helt jevnt. Når veggen er ferdigpusset, fjernes ribbene og sporene fylles igjen med puss. Ved tørt og varmt klima anbefales ettervanning to ganger per dag i tre til fem dager."
Hmm men veggen er jo såpass ujevn akkurat nå at det kommer til å bli hulrom bak platen?
Føles ikke som at det kommer til å bli særlig massiv konstruksjon?
Sjekket KC Pussbruk C men der står det maks 5mm lag, kommer til å trenge å pusse tykkere enn det.
Spesielt da jeg ikke har funnet "putsläkt" eller ribber som er tynnere enn 6mm.. oftest er det tynneste 8mm..
Og hva gjør man med hulrommene? Knuser man inn litt isopor først typ eller hva kan man fylle med?
Du kan slå på tykkere enn 5 mm det avhenger litt av hvilken størrelse på ballasten i bruket. Den fineste på ca. 1 mm bruker du til overflater som skal legges tynt, og ballast på 3-4 mm har du i bruk for tykkere pålegging.
Hullene i veggen reparerer du med bruk før du pusser.
Siden du muligens har hatt et rent kalkbruk tidligere må du gjøre rent veggen først, ved børsting og muligens avvasking.
Siden dine vegger ser gamle ut, kan man nok forvente at de er tørre og må forvannes rikelig, og også muligens i et par dager før du begynner å pusse veggen.
Hvis du aldri noen gang har pusset en vegg og du skal ha den rett, glatt og i vinkel med andre vegger, anbefaler jeg at du lar en murer pusse veggen. Du kan selv gjøre en god del forarbeid som vanning etc., men å begynne å trene på denne veggen er kanskje å undervurdere håndverket i seg selv.
Jeg synes absolutt at du skal pusse veggene og avstå fra plater, for det blir ikke bedre og ikke helt enkelt å feste plater på den veggen uten en skikkelig rengjøring og avretting. Sluttresultatet med puss er et sikkert kort.
Jeg tenker meg at jeg gjør et veldig nøye forarbeid med ribber/pusselister, laserpeker og vinkler på forhånd slik at det blir vanskelig å få det skjevt. Har i alle fall litt erfaring med mørtel fra å mure og pusse grill i sommer..
Spørsmålet er bare akkurat hvilken mørtel man skal ha for å pusse og legge i hullene. Nye bud nå er å bruke gipsmørtel eller typ Finja LagaVegg, som man kan legge i tykkere sjikt uten armering. KC Pussmørtel C 0-1 virker klart for fint med maks 5mm, KC Pussmørtel C 0-3 ser ut til å like 10-12mm sjikt hvilket ev. skulle funke, men jeg tror det blir opp mot 20mm noen steder. Laga Vegg tåler opp til 100mm (!) uten armering.
Finnes det noen ulempe med Laga Vegg bortsett fra at det ser ut til å være omtrent dobbelt så dyrt?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.