Grunnspørsmålet er altså om dere synes jeg skal sette i gang dette selv, eller om jeg skal forsøke å få tak i noen som vil beregne det og deretter en snekker til jobben.
Forutsetninger:
-1/5 plans hus fra -58 bygget i bindingsverk
-Bærende hjertevegg (2"4 CC 60)
-Åpningen er 150 cm og bæres opp av en 3"9.
-Den ene stolpen er byttet mot en dreid del.
-På loftet finnes en enda større bue, så det bærer hovedsakelig bjelkelaget.
Planlagt inngrep er altså å fjerne søylen og få buen 60 cm bredere. Arbeidsgang:
-Støtte opp på begge sider.
-Fjerne søylen og eksisterende bjelke
-Sette sammen en 2"4 på eksisterende veggregel for å få noe å legge limtrebjelken på.
-Løfte opp en 90*315 limtrebjelke (eller lignende, dvs overdimensjonert)
-Ferdig!
Skal jeg sette i gang selv? Noe spesielt jeg må tenke på?
Legger ved noen konstruksjonstegninger på bærende vegger, planløsning overetasje, takstol, samt konstruksjonen på takstolen rett over hvelvet, som altså består av 2 kupler:
Har gjort en beregning på byggbeskrivningar.se. 90*270 limtre virker å være passende overdimensjonert. Dog er jo oppleggslengden (52mm) stram på allerede eksisterende opplegg (2"4) og sidepilaren fikk jeg bare velge en limtre, hadde håpet å klare meg med en 95*45.
På den annen side synes jeg at mitt tilfelle burde gi en mindre belastning enn eksempelet ettersom jeg har en bærende innvendig vegg (rundt trappen) som bærer av litt av bjelkelaget samt at jeg har kvisthull over hvelvet så takstolene burde gi mindre belastning enn i beregningen.
Du kan fikse dette selv om du er normalt handy. Sørg for at ingen er på overetasjen før du er ferdig. Anbefaler å bruke 9x9 stolper, men vanlig trevirke er tilstrekkelig for stolpen. Avvekslingen er godt dimensjonert. Vil legge til at normalt kreves byggemelding for konstruksjonsendringer.
Du kan fikse dette selv om du er normalt handy. Se til at ingen er på overetasjen før du er ferdig. Anbefaler å bruke 9x9 søyle, men vanlig trevirke er tilstrekkelig for søylen. Opplagringen er godt dimensjonert. Vil legge til at vanligvis kreves byggemelding for konstruksjonsendringer.
Ah, da gjelder det å bli ferdig på en dag da siden soverommet er i overetasjen
Regner meg faktisk som litt mer enn normalt handy, gjør all oppussing selv (prøver å holde meg unna strømmen selvfølgelig) men har ikke gjort noen større inngrep på bærende deler før.
90*90 for oppleggets skyld antar jeg? Det sitter jo allerede en 2"4 veggstender på hver side av åpningen så stolpen kommer jo til å skrus i denne uansett.
Jeg er klar over at byggemelding kreves. Disse konstruksjonsberegningene fra nettet burde vel være tilstrekkelig som dokumentasjon?
På bilden tycker jag åpningen ser ut til å være mer enn 2m.
I dag er den 201 cm om jeg regner bort bekledningen. Trenger jeg å ha 90*90 søyler på hver side kommer den til å ende 13 cm smalere, dvs 188. Dette bidrar ytterligere til overdimensjoneringen
Det går ikke å sage ut i bef vegg så du får større opplag? 2 tommer 4 som er skikkelig fastskrudde i bef vegg, holder ellers. Det er opplaget som blir litt spinkelt.
Det går ikke an å sage ut i eksist vegg så du får større opplegg? 2 tom 4 som er skikkelig fastskrudd i eksist vegg holder ellers. Det er opplegget som blir litt spinkelt
Problemet er jo at det stopper på eksisterende bærende stendere. Alternativet er da at jeg sager bort disse og legger opp limtredrageren på denne også. I så fall skulle det holde med å slå på en 95*45 på én side for å få ca. 100mm opplegg på hver side.
Skaff gjerne stämp og trykk litt med før du monterer bjelken, så slipper du nedheng fra start.
Glem ikke at overføringen fra opplaget til gulvet under må være bra. Helst over flere bjelker eller ned mot vegg under gulv om det finnes.
Skaff gjerne stempel og trykk litt med før du monterer bjelken, så slipper du nedheng fra start.
Glem ikke at overføringen fra opplaget til gulvet under må være bra. Helst over flere bjelker eller ned mot vegg under gulv om det finnes.
Jeg tenkte å stemple på 4 punkter på hver side, og ha 2*45mm bjelker både i gulv og tak for å spre ut lasten. Bør vel rekke for å spenne litt?
Alt kommer til å hvile på samme måte som nå. Gjetter at det ligger en gulvbjelke under veggen som bjelkene står på. Denne bjelken ligger direkte mot betongen.
Da er byggemeldingen levert inn! Tror dere at byggkontoret godkjenner denne tegningen jeg slengte sammen i paint/openoffice sammen med beregningen ovenfor?