Skal begynne å legge svillen og lurer på hva jeg skal bruke for spiker/skruer. Vi har murt opp et skift leca og skal legge tresvilleren på.
Synes generelt at det fester dårlig i Leca.

Noen som kan veilede i spikerjungelen.

Essve heavy load.

Hvorfor ikke ekspansjonsnagler? Billig og bra.
Expanderbolter i metall med splittet ende, brukt til solide festeløsninger i bygg.

• Expanderspik i metall på hvit bakgrunn.
Mikael_L
KnockOnWood skrev:
Hvorfor ikke ekspansjonsbolt? Billig og bra.
Fungerer ikke i lettklinker. LECA'n har for lav styrke for trykket fra ekspansjonsrøret og overflatehardhet.

Spikerplugg (fasadeplugg), mange, tett.
Fungerer bare sånn passe i LECA, men er så mye billigere enn spesielle lettklinker-fester at man kan kompensere med flere.
Disse fra byggmax ser ganske OK ut, med litt rifler.
Borr gjerne 1mm mindre hull enn det skal være, når det gjelder lettklinker.

• Spikplugg med skruv, brukt til montering i lettklinker som Leca.
Sist redigert:
Mikael_L skrev:
Fungerer ikke i lettklinker. LECA'n har for lav styrke for ekspansjonsrørets trykk og overflate...
Mistenkte nesten det. Best å la noen andre teste.
Slemt, jeg vet, og skammer meg :o

Mikael_L
Litt det samme som med klippspiken som naboen anbefalte meg.
Svart klippspik liggende på et lyst trebord, brukt for å diskutere fastsetting av syllen i LECA.
Det var "hans" snekker som synes klippspiker var perfekt til LECA, og spikret fast svillen til garasjen hans med dette.

Og så fikk jeg en eske med klippspiker til overs sendt med meg for å feste svillen på garasjen min med. Men mistenksom + nysgjerrig som jeg er, så prøvde jeg å spikre en i LECA og kunne deretter dra den ut i prinsippet med håndkraft. Den sitter litt halvveis OK akkurat i starten, men så snart man har beveget den noen mm løsner den helt. Ganske selvfølgelig egentlig.

Lurer på hvor mange garasjer den snekkeren har festet med klippspiker.
Men trolig har ingen blåst av gårde uansett, kan jeg tenke ...

I dette innlegget #120
http://www.byggahus.se/forum/smahus...00212-snik-garaget.html?perpage=30#post800318
beskriver jeg hvordan jeg selv gjorde.

Walldog grove skruer for lettbetong! Sitter som fjell

Mikael_L
Lutte skrev:
Walldog grove skruer for lettbetong! Sitter som fjell
Hvordan tenkte du nå?
Feste syll med 32mm lang (kort) skrue? :D

edit:
Etter litt mer søking fant jeg dog noen litt lengre, opp til 70mm
http://produkter.scanfast.se/products/49-walldog.aspx

Men hvor mye sitter "hva som helst" om det bare er festet bare 15-25mm i LECA?

Sist redigert:
Når man bruker klippspik i lecablokk må spikene siksakkes ned. Slå 2 slag, bøy litt og slå 2 slag, bøy til den andre siden og slå 2 slag osv.

Sist redigert:
Du skal ha lettbetongskrue finnes masse forskjellige lengder og dimensjoner. Jeg pleier å bruke vsb skrue, men ikke stram for hardt.

• Liker
MathiasS
  • Laddar…
Legger inn tross gammel tråd, noen kanskje får nytte av dette…

Jeg har brukt hemaspik, sitter som fjellet. Dyre men vel verdt det. Lei av alle andre varianter som ikke fungerer så bra.

Gunnebo kaller dem noen ganger lettbetongspiker:
Lettbetongspiker fra Gunnebo Fastening, elforzinket, 130 mm. Visas på en nettbutikk med rabattopplysning.

Finnes også med mutter:

Hemaspik med M8 gjenger for montering i lettbetong, inkludert mutter. Vist på Lindabs nettside.

• Liker
Mikael_L
  • Laddar…
Ja om vi likevel skal kjøre på necro, jeg synes det er bedre å bore gjennom lecablokken ned i betongen under og feste gjengestang med kjemisk anker (eller enda bedre støpe dem fast i forbindelse med at man lager platen).

K Killenph skrev:
Legger inn tross gammel tråd, noen kanskje får nytte av dette…

Jeg har brukt hemaspik, sitter som fjell. Dyre men vel verdt. Lei av alle andre varianter som ikke fungerer så bra.

Gunnebo kaller dem noen ganger lettbetongspik:
[bilde]

Finnes også med mutter:

[bilde]
Velkommen til Byggahus!
Gratulerer med dagens trådlyft.

Mikael_L
K Killenph skrev:
Legger inn til tross for gammel tråd,
Ser ut til å ha hatt kontroll på at tråden hadde noen år på baken.

Men jeg benytter anledningen til å skrive også:
Velkommen til byggahus, selv om det var noen måneder siden du registrerte deg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.