Er det aldri noen som v-notcher gipsplatene sine for å slippe åpne gipskanter ved 90° hjørner?
Har lett etter et verktøy som kan gjøre dette men har gått bet, så nå funderer jeg på hvordan jeg skal kunne løse det med eksisterende verktøy. Noen form for jigg for å la meg kjøre multiverktøyet i 45° vinkel mot gipsplaten må konstrueres, men den skal ikke bare gi meg vinkelen, den må også begrense verktøyets innstikk i dybden så jeg ikke går gjennom papiret på forsiden av platen.
Dette er noe man gjør relativt ofte i skilt- og displayverdenen når man jobber med Reboard-materiale, men dessverre har jeg ikke disse 45° knivverktøyene til skjærebordet på jobben, og de er litt for dyre å kjøpe bare fordi jeg har fått for meg å nerde ned i en gipsplate hjemme.
Jeg har ikke sjekket, men jeg vil ikke tro at man har helt rette hjørner der man planlegger å sette gipsplaten, og da blir det nok ikke bra. Har selv satt papirremse og så sparklet i innerhjørnene, i ytterhjørnene papirremse som er metallforsterket, og så sparkel.
Har selv ødelagt et multiverktøy med gipsstøv, og en overhåndsfres ville nok gå samme vei.
Et 45°-fresstål bør vel fungere, om man har en håndoverfres det vil si.
Ja, nettopp .. det er jo faktisk som klippet og skåret (eller frest og faset om man så ønsker), for dette. Og så oppsto da investeringsbehovet i en håndoverfres (endelig).
Det høres ut som at man prøver å løse et problem som ikke finnes? Men om man kan løse det ved å bruke flere verktøy så er det så klart alltid moro.
Derimot er jeg enig i at det støver veldig mye når man bearbeider gips, så det gjelder å holde til på et bra sted og holde verktøyene rene.
Som andre allerede har skrevet, det trengs ikke. Spar dine skills til du skal sette lister i stedet
Gipsing er jo ikke et presisjonsarbeid akkurat, og trenger ikke å være det heller . Platene må uansett sparkles og innerhjørner skal ha pappremse om du leser produsentenes monteringsanvisninger.
Jeg har ikke sjekket, men jeg vil ikke tro at man har helt rette hjørner der man tenker å sette gipsplaten, og da blir det nok ikke bra. Har selv satt papirremse og deretter sparklet i innerhjørnene, i ytterhjørnene papirremse som er metallforsterket, og deretter sparkel.
Har selv ødelagt et multiverktøy med gipsstøv, og en overfres ville nok gått samme veien.
I dette tilfellet skal jeg bygge igjen et avløpsrør som kommer ned på innsiden av en vegg på kjøkkenet mitt, så jeg skal bare lage en gipskanal utenpå røret. Den gipskanalen vil deretter (dessverre) måtte felles inn i et overskap, og derfor tenkte jeg å prøve å få den så pen og tett som mulig, og deretter male det svart så det synes minst mulig inne i skapet.
Har nå kjøpt en håndoverfres (Bosch POF 1400 ACE ble det). Så nå har jakten på et dugelig fresestål begynt. Alle forhandlere jeg har sjekket hittil har for korte 45° fresestål. De må jo være 13 mm dype så man fikser en gipsplate. På Aliexpress gikk det å finne fantastiske "router bits", men jeg trenger fresen nå .. ikke om 4-6 uker.
Har nå kjøpt en håndoverfres (Bosch POF 1400 ACE ble det). Så nå har jakten på et dugelig fresestål begynt. Alle forhandlere jeg har sjekket hittil har for korte 45° fresestål. De trenger jo være 13 mm dype så man fikser en gipsskiva. På Aliexpress gikk det å finne fantastiske "router bits", men jeg trenger fresen nå .. ikke om 4-6 uker.