Jeg holder på å renovere her hjemme og har støtt på noe jeg føler meg usikker på.
Jeg jobber selv som snekker men har aldri jobbet så mye med tømmerkonstruksjoner, så jeg krysser fingrene for at noen her inne kan gi meg tips.
Jeg tenker å fjerne en dør som sitter i en tømmerkonstruksjon, men tenkte også å benytte anledningen til å utvide denne åpningen for å få rommene til å flyte sammen og på den måten få en flott planløsning.
Jeg vet at tømmer holder seg godt og at man kan utvide en del før man trenger å gjøre noen forsterkning, men som sagt... aldri gjort dette.
Her har dere et bilde av hvordan jeg har tenkt og hvordan det ser ut akkurat nå.
Første bildet er hvordan jeg har tenkt å åpne opp, alt innenfor det markerte tenkte jeg å fjerne.
Så andre bildet viser hvordan planløsningen inni rommet vil se ut om jeg skulle fjerne døren og utvide åpningen.
Det vil altså være 400mm fra kanten på åpningen til hjørnet i rommet.
Tror dere at dette ville fungert, eller må jeg forsterke det?
Alle svar er veldig verdsatt!
Det er liggende tømmer! Så det skal være nok å bare sage opp uten å forsterke noe merkverdig?
Hadde tenkt å forsterke mens jeg sager opp bare så det ikke skal bevege seg, men det føles litt overdrevet også.
Jeg har ingen større erfaring med å renovere tømmerhus, men har vært med og tømret på noen hus. Jeg har alltid slått i dymlinger noen dm fra dør- og vindusåpninger. Åpner man ikke mer enn at dymlingene blir igjen, så er det jo ikke noe problem. I ditt tilfelle så vil vel eventuelle dymlinger ryke også. En enkel og pen måte å stabilisere tømret på er da å felle inn en regel i endene på tømret som låser sammen stokkene i sidelengs retning og skjules bak dørkarmen. Når man gjør dette på nye hus er det viktig å gjøre regelen kort så den ikke løfter stokken over døren når veggen setter seg, men i et gammelt hus beveger kanskje ikke veggen seg så mye.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.