Hei!

Har nylig flyttet inn i en eldre leilighet fra 1910.
På kjøkkenet finnes det et spiskammer med dør til, der jeg har tenkt å fjerne dør og karm og utvide åpningen til samme bredde som innsiden av spiskammeret.
Innvendig vegg som karmen sitter i er en pusset teglvegg. Etter å ha fjernet listverk og hakket bort en del av pussen oppdaget jeg at avlastningsbjelken i tre som karmen sitter i øverst kun har ca 50mm støtte på teglsteinene i sidene.
For å flukte teglsteinsveggen med spiskammerveggen trenger jeg å utvide åpningen betydelig mer enn det, ca 200mm.
Selv om jeg mistenker at avlastningen kun er for karmen (da den sitter relativt løst), tør jeg ikke bare fjerne den i tilfelle de overliggende teglsteinene faller. Fugene er jo naturligvis sprø og ganske upålitelige.

Hvilke alternativer har jeg her? Legger ved noen bilder for å forklare nærmere

PS. For den bekymrede er det blitt bekreftet at veggen ikke er bærende av både konstruktør, megler, samt at naboen under i en identisk leilighet har fjernet hele sin.

Takk!

• Skafferi med åpnet dør, utsatt karm og murverk rundt; hyller med matvarer og en mini-kjøleskap innvendig. Flyttekartong på gulvet.
  • Åpning av en gammel skafferi-dør viser den delvis fjernede dørkarmen av tre og innsiden av et lite lagerrom fylt med matvarer og krydder.
Mats-S
Jeg antar at du ikke skal rive brannmuren over, eller bjelken som bærer brannmuren?
I så fall:

Du kan ta ned karmen etappevis.
- Sag av innerkarmen på begge sider et stykke innenfor åpningen slik at bæringen er igjen på bjelken som bærer brannmuren. Ta bort den avsagde overkarmen.
- Sett provisoriske støtter som støtte til bjelken som bærer brannmuren.
- Fjern hele karmen.

Så får du improvisere for å få til en ny støtte for bæringen av brannmuren, et klassisk tilfelle av LPP (Løs På Plass).
Ikke et komplett svar, men en start kanskje :)

Takk for svaret!

Karmen går jo fint å plukke ned uten stempling siden bjelken som bærer teglet ovenfor har opplegg på teglet i sidelengs.
Det er jo egentlig LPP-delen jeg hadde trengt hjelp med ;)

Tanken nå er å ta ut en murfuge over raden som er over trebjelken og sette inn et tilstrekkelig langt flatjern, kanskje et 50x6mm med ordentlig opplegg utenfor den tenkte åpningen - for deretter å kunne fjerne trebjelken og tegl i sidelengs, hvordan høres det ut?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.