Disse finnes med kortere "vinger" også, eller så sliper man av 1,5 mm på hver vinge hvis den blir for "dyp". Finnes en annen variant med en hel "vinge" som krever mindre plass. Klarer i prinsippet samme belastning. Søk på toggle eller toggler på google så ser du.
Sjekk kundenes kommentarer under fanen "Technical dokuments" et stykke ned på siden jeg linket til. Den elskes av bl.a. TV/AV-installatører.
TTummen86 skrev:
Hei, jeg sjekket ut disse Snap Toggle da jeg ikke har brukt dem tidligere. Ifølge informasjonen jeg finner krever de dessverre 48 mm fri plass bak platen. Det er fortsatt 3 mm for mye
[ QUOTE="Tummen86, post: 3509441, member: 245514"]Hej, kollade upp dessa Snap Toggle då jag ej använt de tidigare. Enligt information jag hittar kräver de dessvärre 48mm fritt utrymme bakom skivan. Det är ändå 3 mm för mycket[/QUOTE]
[ QUOTE="Tummen86, post: 3509441, member: 245514"]Hei, sjekket opp disse Snap Toggle da jeg ikke hadde brukt dem tidligere. Ifølge informasjonen jeg finner krever de dessverre 48mm fritt rom bak platen. Det er likevel 3 mm for mye
[/QUOTE]
Jeg satte opp en stor TV som jeg beskrev ovenfor, med en treplate. Men jeg hadde bare stålbjelker bak og fikk ikke noe å feste i dem. Brukte nettopp snap toggles for å feste treplaten. Det var riktignok dobbeltgips. Men det satt bra. Må sies at TV-en ikke hadde en like stor uttrekkbar arm som din. Men det er utvilsomt bra ting.
Snap Toggle M6 gipsanker holder for 100kg/st i enkelgips. Holder uten problemer for din TV. Har selv testet. Satte også opp overskap i vaskerommet med 2st Snap Toggle per overskap i enkelgips. Testet å henge meg i innfestingen (drøyt 100kg) uten problemer.
[lenke]
Finnes i velassorterte byggevarebutikker.
Visst fungerer disse bra kanskje til og med perfekt om man henger TV-en direkte mot veggen, men nå er det et feste som tillater TV-en å svinge ut fra veggen og da blir det ikke bare vertikale krefter på innfestingen, men også drag krefter. Kanskje holder denne innfestingen for det også, men jeg hadde ikke prøvd uten å sette en plate mellom stenderne for å deretter feste festet på platen. Det er den enkleste, men kanskje ikke den peneste. For det er en innfelt plate bak gipsen, men denne løsningen gir klart mer arbeid da man må skjære eller rive ned gipsplaten for å få på plass den innfelte platen eller krysslektingen.
Det holder, men en plate bak eller en kortling gjør jo at man kan bruke vanlig treskrue. Lettere å gjenopprette da hullene blir mindre. Toggle krever litt større diam på hullene.
Rroli skrev:
Visst fungerer disse bra kanskje til og med perfekt om man henger TV-en direkte mot veggen, men nå er det et feste som tillater TV-en å svinge ut fra veggen, og da blir det ikke bare vertikale krefter på innfestingen, men også trekkrefter. Kanskje holder denne innfestingen for det også, men jeg hadde ikke prøvd det uten å sette en plate mellom stenderne for å deretter feste festet på platen. Det er den enkleste, men kanskje ikke den fineste. For det er en innfelt plate bak gipsen, men denne løsningen gir klart mer arbeid da man må skjære eller rive ned gipsplaten for å få plass til den innfelte platen eller kortlingen.
Så lenge skruene fester i platen så går det bra. Usikker på hva definisjonen av limskive er?
Skrue pluss molly: skruene i regelen løsner ikke om man sier så, spørsmålet er vel heller om gipsplaten skades med tiden. Et alternativ er jo å sentrere platen over en regel med 2-3 skruer om du virkelig vil holde nede størrelsen på den.
Jeg som skriver for fort, mente limtre/limfog plate i furu eller eik.
Mange bra innspill og forslag men blir dessverre ikke mer klok.
Sage eller kappe opp veggen midt i juletider føles ikke som et alternativ.
Disse vurderer jeg nå.
Alt1:
Skru på utvendig kryssfiner på stenderne.
Denne: [lenke]
Hva bruker jeg da for mest passende skrue når jeg skal feste TV-festet i kryssfineren?
Eller bare feste TV-festet i stenderen på den ene siden og Molly på den andre siden.
Tenk på at du har senter til senter mål 60cm. Så med en 600mm lang plate har du bare stendere de siste 2cm ut på den platen å skru i, den bør helst være litt lengre enn 600mm, men det vil fungere.
Riktig skrue skal være såkalt montasjeskrue. Essve sortiment er alltid bra.
Hva mener du med "ekspanderbolt" M6? Er det typ "Mollyskrue" eller liknende?
Det oppgitte festet må festes i veggskinnene hvis det skal holde. Passer ikke festets hull må du først feste en kryssfinerplate eller liknende i veggens skinner som du deretter skrur festet til.
først ble jeg litt overrasket at du ikke engang vet eller kan gjette deg til eller google hva en ekspanderbolt er.
Men så hadde du en god idé angående en plate som skal sitte i skinnene.