Hei skriver her for første gang.
Jeg holder på å gjøre om gangen og vil ha gulvvarme +fliser.
Nåværende gulv er betongplate, 70 mm lekter og glassull, 25mm spontet tre, tynn masonitt og tynn laminat.
Det finnes uinnredet kjeller under platen som holder ca 13C om vinteren.

Jeg har kommet frem til at det må renses ned til betongen og bygges opp for å havne på nivå med nåværende gulv og få plass med gulvvarme fliser og armert flytsparkelkake.

Spørsmålet er gjør jeg bort meg om jeg støper 50mm lettbetongplater på betonggulvet og deretter armeringsnett, elkabel, flytsparkel etc.
Tanken er at det skal isolere litt mot kjelleren og ikke veie for mye ca 500 kg samt så billig som mulig?

Støp grunn med EPS-betong. Lett og isolerende. Deretter avrettingsmasse med varme + fliser.

• Liker
nino og 1 annen
  • Laddar…
L largab skrev:
Grunnstøp med eps-betong. Lett og isolerende. Deretter flytsparkel med varme + fliser.
Hadde tenkt å støpe fast platene med eps betong. Er det lettere og billigere å støpe eps betong kun? Betonglagkaken trenger å være 60mm totalt. Deretter 40mm flytsparkel +lim+fliser

H Hankr skrev:
Hadde tenkt å støpe fast platene med eps betong. Er det lettere og billigere å støpe eps betong kun? Betonglaget trenger å være 60mm totalt. Deretter 40mm flytsparkel +fiks+flis
Det må du regne på. Epsbetong koster en slant. Et annet alternativ er å lime fast 50-60 mm eps isolering med flytfix i bunnen som bedre isolasjon og billig fyllmasse. Deretter flytsparkle med fiberflytsparkel inklusiv varmekabel oppå den.

L largab skrev:
Det må du regne på. Epsbetong koster en del. Et annet alternativ er å lime fast 50-60 mm eps isolasjon med flytfix i bunnen som bedre isolasjon og billig fylling. Deretter flytesparkle med fiberflytesparkel inkl varmekabel oppå den.
Arealet er 10m2 og jeg har beregnet kostnad til 5000 med betong, lettbetong plater og armering. Tåler eps å gå på /legge fliser?

H Hankr skrev:
Ytan är 10m2 och jag har beräknat kostnad til 5000 med betong, lettbetong skiver og armering. Tåler eps å gå på /legge klinker?
Ja. Om man har en flytsparkelkake oppå så fordeler den ut trykket. Det går nok med selv de enkleste eps-blokkene. I vaskerommet har jeg klinker limt direkte på eps, men det er nok noe hardere eps. LK gulvvarme har system med eps-plater. Sjekk litt på dem...

Det går ikke å lime noe med eps, det er jo ikke den konsistensen. Man må flyte på eps for at det skal gå å legge fliser.

Hvorfor ikke legge markisolerskiver som man har under hus?
De er jo veldig bærekraftige og lette å kappe og jobbe med.
Har et gulv hjemme gjort sånn. Ovenpå dette er det noen cm betong med armeringsmatte i og ovenpå det klinker.

Det går altså å legge EPS isolasjon (frigolit) plater direkte på gulvet og legge nett, varmesløyfer og flytsparkle alt i ett sveip.

H Hankr skrev:
Det går altså an å legge eps isolasjon (frigolit) plater direkte på gulvet og legge nett, varmekabler og flytsparkle alt i ett sveip
Men det er nok ingen konstruksjon som noen produsent står bak...
Støp med epscement og flytsparkle minst 20mm og legg deretter fliser.
Vil du absolutt ha plater i bunnen, så støp med betong eller rot bruk

Jeg ville separatlime epsen mot betongen først.
Rens, primer, flytfix, epsplate, vekter oppå, herde.
Så fortsette med armeringsnett, varmekabel, fiberflytsparkel

Fordelen med plater i plast er at de isolerer mye bedre enn EPS betong.
Ellers hadde jeg nok valgt EPS betong, men nå er jo rommet for isolering minimalt...

L largab skrev:
Jeg ville separatlime EPSen mot betongen først.
Rengjør, primer, flytlim, EPS-plate, vekter oppå, herde.
Så fortsette med armeringsnett, varmekabel, fiberflytavretting
Det ser interessant ut. Fungerer flytlim som lim i dette tilfellet? Trenger man å feste celleplasten med noe så det ikke flyter opp ved andre flytningen? Elsløyfen holder maks 70C. Trenger man avstandsstykker eller lignende så det ikke står mot celleplasten?

Kan ikke svare på alle spørsmålene dine, men flyter gjør de. Når du limer de med noen passende, for å få de tett inn mot betongen så legger du bare steiner på platene.
Det gjorde jeg og det ble kjempebra.

Bruker man riktig type EPS-betong så har man nesten like bra lambdaverdi på den som isoporplater.
Fester man platene korrekt er vel ikke det en dårligere konstruksjon, men mer strevsomt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.