Hei skriver her for første gang.
Jeg holder på å gjøre om gangen og vil ha gulvvarme +fliser.
Nåværende gulv er betongplate, 70 mm lekter og glassull, 25mm spontet tre, tynn masonitt og tynn laminat.
Det finnes uinnredet kjeller under platen som holder ca 13C om vinteren.
Jeg har kommet frem til at det må renses ned til betongen og bygges opp for å havne på nivå med nåværende gulv og få plass med gulvvarme fliser og armert flytsparkelkake.
Spørsmålet er gjør jeg bort meg om jeg støper 50mm lettbetongplater på betonggulvet og deretter armeringsnett, elkabel, flytsparkel etc.
Tanken er at det skal isolere litt mot kjelleren og ikke veie for mye ca 500 kg samt så billig som mulig?
Jeg holder på å gjøre om gangen og vil ha gulvvarme +fliser.
Nåværende gulv er betongplate, 70 mm lekter og glassull, 25mm spontet tre, tynn masonitt og tynn laminat.
Det finnes uinnredet kjeller under platen som holder ca 13C om vinteren.
Jeg har kommet frem til at det må renses ned til betongen og bygges opp for å havne på nivå med nåværende gulv og få plass med gulvvarme fliser og armert flytsparkelkake.
Spørsmålet er gjør jeg bort meg om jeg støper 50mm lettbetongplater på betonggulvet og deretter armeringsnett, elkabel, flytsparkel etc.
Tanken er at det skal isolere litt mot kjelleren og ikke veie for mye ca 500 kg samt så billig som mulig?
Det må du regne på. Epsbetong koster en slant. Et annet alternativ er å lime fast 50-60 mm eps isolering med flytfix i bunnen som bedre isolasjon og billig fyllmasse. Deretter flytsparkle med fiberflytsparkel inklusiv varmekabel oppå den.H Hankr skrev:
Arealet er 10m2 og jeg har beregnet kostnad til 5000 med betong, lettbetong plater og armering. Tåler eps å gå på /legge fliser?L largab skrev:
Ja. Om man har en flytsparkelkake oppå så fordeler den ut trykket. Det går nok med selv de enkleste eps-blokkene. I vaskerommet har jeg klinker limt direkte på eps, men det er nok noe hardere eps. LK gulvvarme har system med eps-plater. Sjekk litt på dem...H Hankr skrev:
Hvorfor ikke legge markisolerskiver som man har under hus?
De er jo veldig bærekraftige og lette å kappe og jobbe med.
Har et gulv hjemme gjort sånn. Ovenpå dette er det noen cm betong med armeringsmatte i og ovenpå det klinker.
De er jo veldig bærekraftige og lette å kappe og jobbe med.
Har et gulv hjemme gjort sånn. Ovenpå dette er det noen cm betong med armeringsmatte i og ovenpå det klinker.
Men det er nok ingen konstruksjon som noen produsent står bak...H Hankr skrev:
Støp med epscement og flytsparkle minst 20mm og legg deretter fliser.
Vil du absolutt ha plater i bunnen, så støp med betong eller rot bruk
Fordelen med plater i plast er at de isolerer mye bedre enn EPS betong.
Ellers hadde jeg nok valgt EPS betong, men nå er jo rommet for isolering minimalt...
Ellers hadde jeg nok valgt EPS betong, men nå er jo rommet for isolering minimalt...
Det ser interessant ut. Fungerer flytlim som lim i dette tilfellet? Trenger man å feste celleplasten med noe så det ikke flyter opp ved andre flytningen? Elsløyfen holder maks 70C. Trenger man avstandsstykker eller lignende så det ikke står mot celleplasten?L largab skrev:
Kan ikke svare på alle spørsmålene dine, men flyter gjør de. Når du limer de med noen passende, for å få de tett inn mot betongen så legger du bare steiner på platene.
Det gjorde jeg og det ble kjempebra.
Det gjorde jeg og det ble kjempebra.