11.043 lest ·
15 svar
11k lest
15 svar
Ultratynn skyggeprofil (ca 1 mm tykk og 15-20 mm bred list)?
Side 1 av 2
Noen som vet om det finnes ultratynne, ca 1 mm tykke, vanlige flate lister i tre? Har for meg at jeg har sett slike tynne trelister en gang. Trenger ca 20 mm bred x 1200 mm lang. Leste nå nettopp om finerlist som man kanskje kan kjøpe.
Tenkte først å skjule med en kvartstaff, men den må da være 15x15 og vil se ganske klumpete ut.
Det eneste jeg fant var denne på 1x19x5000 på Bauhaus: https://www.bauhaus.se/kantlist-vit...2QQAW7AwIbDCsWu-qPoGjXCnxE7agxuBoCoOcQAvD_BwE
Tenkte først å skjule med en kvartstaff, men den må da være 15x15 og vil se ganske klumpete ut.
Det eneste jeg fant var denne på 1x19x5000 på Bauhaus: https://www.bauhaus.se/kantlist-vit...2QQAW7AwIbDCsWu-qPoGjXCnxE7agxuBoCoOcQAvD_BwE
Sist redigert:
Kanskje kan kjøpe finér og kappe ellers?
Det tynneste du vil finne på Bauhaus er sannsynligvis de listene man stryker på hylleplan, men disse er trolig ikke rent tre. Finér på rull i rent tre finnes selvsagt, men ikke på Bauhaus. Jeg får nesten følelsen av at det du kan ha mest lykke med å finne på en vanlig byggevarehandel er ekstremt tynn bjørkekryssfiner, selv om dimensjoner under 2-3mm ofte er mer for hobbyforretninger man må gå til
hva skal du gjøre hvis man får spørre?
hva skal du gjøre hvis man får spørre?
Nja finnes sånne med ekte tre også. Denne var 22mm riktignok. Vet ikke heller om det var riktig treslag. Men ellers får man kjøpe en plate og kappe til.M marp68 skrev:
https://www.amazon.se/WoodPress®-äk...ocphy=1012479&hvtargid=pla-672314701151&psc=1
Takk for tipset.M myrstack skrev:Det tynneste du kommer finne på Bauhaus er trolig de listene man stryker på hylleplan, men disse er trolig ikke rent tre. Finer på rull i rent tre finnes selvsagt, men ikke på Bauhaus. Får nesten for meg at det du kan ha mest lykke med å finne i en vanlig byggevarehandel er ekstremt tynn bjørkefinér selv om dimensjoner under 2-3mm ofte er mer hobbyhandel man må gå til.
hva skal du gjøre om man får spørre?
Det er bare vanlig sprekk mellom veggskap over kjøkkenbenk og veggen ved siden av. Det er derimot fliser på veggen bak skapet men ikke på veggen ved siden av. Med tykkelsen på flisene, festet og det vanlige tomrommet Ikeas skap og veggen, så blir det ca 15 mm ut fra veggen ved siden av.
En vanlig kvartslist fikser naturligvis det, men da kan jeg ikke bruke den mindre 9×9 eller engang 12×12, og må gå på 15×15 eller 21×21 for å dekke. Og det ser veldig klumpete ut. Vanlige smyglister er jo 8 mm tykke og føles også klumpete.
Ikea hadde før sine selvklebende plastlister, men i feil hvit farge og føltes plastaktige. Tenkte derfor på tynne bånd/lister i tre som jeg kunne male i riktig nyanse og som ville se hyggeligere ut enn plast.
Unnskyld, forstår ikke helt hvordan den skulle se ut. Har du navn, bilde eller lenke?Z z_bumbi skrev:
Kvartslist/stav er jo avrundet på utsiden og 90 grader innside for å møte det 90-graders hjørnet der den skal sitte. Oftest er den indre delen litt avfaset.
Tenk deg en kvartslist. I stedet for en utbukting så har du en inbuktning i form av en drøy kvartssirkel. Dette gjør at de blir tynnere mot kantene.
Jeg tror de sorteres som profillist men jeg har ikke lett.
De gir en myk overgang, men det synes at det er en list og ikke bare fugemasse.
Jeg tror de sorteres som profillist men jeg har ikke lett.
De gir en myk overgang, men det synes at det er en list og ikke bare fugemasse.
Aha, jeg skjønner. Takk for tipset. Skal sjekke. Er det ikke slike man pleier å sette i taket for en mykere og rundere overgang?Z z_bumbi skrev: