11.868 lest ·
10 svar
12k lest
10 svar
Tynn limtreplate for innkledning av gerikt?
Hei, jeg har en dørkarm til ytterdøren som er ca. 35 cm dyp. Stammen er pusset tegl, og jeg har bredsparklet karmen og tenkte å sette microlitvev, sokkel nederst og male. Men nå tror jeg det blir betydelig bedre i tilknytning mot dørlist osv. (se bilde 1), å rett og slett lime på en plate på sidene og taket av karmen, og droppe gulvsokler i denne delen. For at det skal se bra ut nederst, må platen ligge ordentlig tett inntil gulvet. Gulvet er ujevnt, men det fikser jeg med en passer og såkalt "scribing".
Spørsmålet er bare hva man velger for platemateriale, MDF føles ikke helt passende med tanke på at det skal ligge nederst mot (skure-)gulvet i en gang med en del slitasje, det samme med kryssfiner, kan vel svelle ved fukt. Fant Malåplaten på Beijer og syntes det hørtes perfekt ut - en limt plate av massiv furu. Men de fantes bare i 18mm, og så mye vil jeg ikke at det bygger. Fant et veldig fint eksempel i Gård&Torp, se bilde 2. Akkurat slik skulle jeg ønske å få til det.
Noen som vet hvilket platemateriale man kan bruke for å oppnå den "konstruksjonen"?
Bilde 1

Bilde 2 (eksempel fra Gård&Torp nr. 3/2009)

Spørsmålet er bare hva man velger for platemateriale, MDF føles ikke helt passende med tanke på at det skal ligge nederst mot (skure-)gulvet i en gang med en del slitasje, det samme med kryssfiner, kan vel svelle ved fukt. Fant Malåplaten på Beijer og syntes det hørtes perfekt ut - en limt plate av massiv furu. Men de fantes bare i 18mm, og så mye vil jeg ikke at det bygger. Fant et veldig fint eksempel i Gård&Torp, se bilde 2. Akkurat slik skulle jeg ønske å få til det.
Noen som vet hvilket platemateriale man kan bruke for å oppnå den "konstruksjonen"?
Bilde 1

Bilde 2 (eksempel fra Gård&Torp nr. 3/2009)

Jeg ville uten tvil brukt MDF. Er du bekymret for fukten er det vel bare å male ekstra nøye i enden før du monterer. Jeg har selv mdf i karmen til døren, har ikke hatt noen problemer på 4-5 år.
Du burde kunne finne stavlimt furu som er både 12 og 16 mm synes jeg?
Du burde kunne finne stavlimt furu som er både 12 og 16 mm synes jeg?
Medlem
· Halland
· 4 006 innlegg
Ja 6 mm finnes, men pleier ikke å være på lager hos byggevarehandelen. De kan bestille inn. Prøv å få samfrakt med byggevarehandelens vanlige leveranser så du ikke trenger å betale frakt for en plate, hvilket blir dyrt.
Medlem
· Halland
· 4 006 innlegg
Ok. det var et bra tips som jeg får ta til ved limingen. Vurderer å bruke plywood i stedet for MDF. Ulempen er vel prisen, hvilket er irrelevant i denne skalaen. Der kan man jo gå ned til 4mm type.
Så er man jo amatør satte foringen først som bildet nedenfor viser, kant i kant med uforet smygen, i stedet for å først kle smygen med plate og så tilpasse foringen sidelengs for å dekke eventuelle glipper mellom platen og (sannsynligvis) ujevne veggen. Nå blir platens side synlig (en grunn til at man vil ha den så tynn som mulig), men det burde vel gå å få bra med det fine snittet fra Festool TS-55 og litt latexfug imellom håper jeg. Fordelen er jo at eventuelle sprekker mellom foring og smyg synes mindre da man ikke forsøker å oppnå en usynlig slett overflate.
I bildet fra Gård &Torp (første innlegg) virker det som de også har en markert kant mellom platen i smygen og foringen.
/A
Så er man jo amatør satte foringen først som bildet nedenfor viser, kant i kant med uforet smygen, i stedet for å først kle smygen med plate og så tilpasse foringen sidelengs for å dekke eventuelle glipper mellom platen og (sannsynligvis) ujevne veggen. Nå blir platens side synlig (en grunn til at man vil ha den så tynn som mulig), men det burde vel gå å få bra med det fine snittet fra Festool TS-55 og litt latexfug imellom håper jeg. Fordelen er jo at eventuelle sprekker mellom foring og smyg synes mindre da man ikke forsøker å oppnå en usynlig slett overflate.
I bildet fra Gård &Torp (første innlegg) virker det som de også har en markert kant mellom platen i smygen og foringen.
/A
Sist redigert:
Det blir nok bra, å sette foringen akkurat i liv med smygen avslører absolutt alle små skjevheter. (Derfor pleier man å trekke ut/inn(?) foringen 5 mm eller så. I mitt eget hus har tidligere eiere ikke helt klart å bestemme seg, noen inndrag er 2 mm - andre 2 cm...)
Medlem
· Halland
· 4 006 innlegg
Eller så kjører du med 6 mm MDF og freser en rund kant på smygen så smelter den inn med fôret og det ser ut akkurat som om det ble gjort i "riktig" rekkefølge.
Hva bra med råd man får her! I mitt tilfelle blir det jo ingen ordentlig innfelling siden jeg gjorde det i feil rekkefølge. "Innfellingen" blir jo akkurat så tykk som MDF-en er. Men en liten streng fugemasse fikser nok eventuell glipe. Og å frese en avrunding gjør jo også MDF-en mindre følsom for støt i kanten. Men det er slitsomt hvor det minste feil i detaljene kan gi merarbeid!
Jeg funderte i morges på om man likevel ikke skulle fjerne listene (med alt hva det innebærer - fjerne et nærliggende element, nye gulvlister som ligger mot, tilpasse utenpåliggende kulo-trekking i kant med list etc etc). Deilig at jeg nok kan få det til uten alt dette....
/A
Jeg funderte i morges på om man likevel ikke skulle fjerne listene (med alt hva det innebærer - fjerne et nærliggende element, nye gulvlister som ligger mot, tilpasse utenpåliggende kulo-trekking i kant med list etc etc). Deilig at jeg nok kan få det til uten alt dette....
/A
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Vad är detta för rund tunna sak?
Fritidshus -
Vilken handdriven pump för att fylla liten badtunna med sjövatten?
Fritidshus -
Är tunnare regel på kortlingar ok för fris?
Altan & Uteplats -
Falu Rödfärg - oöppnad gammal som är för tunn
Färg, Måla & Tapetsera -
Renovera trädäck, för tunna reglar?
Altan & Uteplats