2.735 lest ·
18 svar
3k lest
18 svar
Tykt materiale med høy varmeisolerende evne
Side 1 av 2
Vårt spiskammers blir varmt av kjøleskapet selv om vi har en luftspalte på ca 5 cm. Hva kan vi sette på utsiden av spiskammersveggen for å isolere så godt som mulig? Det bør kanskje være maks ca 1 cm tykt siden vi vil beholde luftspalten.
Isolasjonen gjør bare at spiskammerset varmes opp langsommere, ikke at det forblir kaldt. Så enten må du tilføre kulde i spiskammerset eller føre bort varmen fra kjøleskapet så varmen ikke vil vandre inn i spiskammerset.W weberduo skrev:
Düsseldorff
Bygningsvaktmester
· Bromma
· 2 704 innlegg
Düsseldorff
Bygningsvaktmester
- Bromma
- 2.704 innlegg
Problemet er at spiskammeret er vegg i vegg med en varmekilde. Det er ikke optimalt. Hva finnes det for muligheter til å lede inn kulde i spiskammeret? Finnes det eksempelvis en kjølig kjeller under?
Spiskammerset står mot en yttervegg og har en ventil nederst og øverst, og små åpninger i hver hylleplate. Kjøleskapet står ganske fritt, uten skap over og bare et gulvskap og et lite høyskap med åpen plass imellom, på den andre siden. Vi vurderer å skaffe en vifte til en av ventilene.
Finnes nok som sagt andre løsninger enn isolering, men svar på isoleringsspørsmålet er vel en tynn pir plate.
Du kan jo se på datavifter som kan flytte ganske mye luft uten å bråke så mye. Drives av 5 eller 12 volt. Kan være vanskelig å vite hvordan den skal monteres, men det avhenger litt av hvordan det ser ut. Den trenger kanskje ikke presse luften utendørs, men bare bort fra mellomrommet og ut i rommet. Veldig billige også.W weberduo skrev:
Så finnes det jo tangential-/tverrstrømsvifter som kunne monteres over spalten og suge ut luft, litt uklart hvordan man skal lede luften bort om den ikke bare kan sendes ut i rommet. Flyt blir det dog
Fordel med disse er at de flytter mye luft og er stille. Kanskje litt dyre, men finnes både 12v og 240 v varianter om mine google-skills ikke er helt dårlige.
10 mm er svært tynn isolasjon sammenlignet med hva man vanligvis har på hus i dag. Men det gjør litt forskjell likevel hvis det bare er tynne trevegger. I gamle helt uisolerte sommerhytter hendte det at man satte ½" treetex som isolasjon på innsiden av veggene.
Hva er det for himmelretning på ytterveggen? Det er jo ganske varmt ute nå, så man skal ikke forvente noen underverker. Hvis du satser på vifter, kan det være poeng å ha det termostatstyrt slik at viften ikke går når det er varmere ute enn i spiskammeret.
Hva er det for himmelretning på ytterveggen? Det er jo ganske varmt ute nå, så man skal ikke forvente noen underverker. Hvis du satser på vifter, kan det være poeng å ha det termostatstyrt slik at viften ikke går når det er varmere ute enn i spiskammeret.
Medlem
· Blekinge
· 11 708 innlegg
Jeg har omtrent samme problem, jeg får ikke bort varme fra bak kjøleskapet. Så kjøleskapet må jobbe ganske mye. Jeg tenkte satse på en vifte, men ikke lett å finne riktig modell. Datavifter har jeg liggende, kanskje jeg kan modifisere en.