Farsan byggde en altan förra sommaren av tryckt virke. Efter en "vinter" i halland ser det ut så här, ingen efterbehandling är gjord. Vad 17 har hänt?

Tregulv på en terrasse med synlige skader og slitasje etter vinteren, uten etterbehandling.

Tette plankebord på en terrasse med synlige sprekker og ru, slitt overflate etter vinter, uten gjort etterbehandling av det trykkimpregnerte treverket.

Slitt treverk på en veranda etter vinter; røde, vertikale paneler med hvit slitasje og horisontalt, grått tregulv uten etterbehandling.

• Liker
Villafix og 1 annen
  • Laddar…
Vask av med såpe bare, blir kanon etterpå.

• Liker
MB77
  • Laddar…
Ok, takker!

• Liker
epw og 1 annen
  • Laddar…
Ja, men visst ser det underlig ut!
Jeg vet ikke at jeg har sett noe lignende, verken i Halland eller andre steder.

Det ser jo ut som det holder på å forvitre.
Og trykkimpregnert tre pleier vel ikke å "stenke opp" så veggen blir hvitflekket?

Har dere kanskje høytrykksspylt verandaen?

Hva slags tre er det, og hvor er det kjøpt?

Ja, det er underlig. Det er ikke behandlet eller vasket på noen måte, om man ikke regner med regn da.
Akkurat hva slags tre det er vet jeg ikke, men det er kjøpt for formålet av en lokal filial til en stor og veletablert kjede.

Sånn ser det ut på vår brygge ved sommerhytta noen ganger om våren.
Men den er 10-15 år gammel.

Veldig merkelig om dette er bare etter en vinter :eek:

Det ser ut som fliskritning ("fiberludd") (http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=6368). Terrassen ser uvanlig grå ut for å være et halvt år gammel, så jeg tror det er Organowood. Kan det være det han har kjøpt, selges på K-rauta og XL-bygg?

Mellomrommet mellom plankene ser tett ut, og den feilen har jeg også gjort med min Organowoodterrasse som leveres uvanlig tørr og må legges med god avstand (minst 4 mm).

Ang. fliskritningen så vet jeg ikke hvor stort problem det er, produsenten mener at man bør/kan redusere det ved å behandle med en såkalt smuss-og-vannavvisende behandling, se hjemmesiden. http://www.organowood.com/index.php/faq-v3.html

• Liker
Leif i Skåne og 3 andre
  • Laddar…
Callmenobody skrev:
Fattern bygde en terrasse forrige sommer av impregnert treverk. Etter en "vinter" i Halland ser det ut slik, ingen etterbehandling er gjort. Hva 17 har skjedd?

[bilde]
Det der er ikke impregnert treverk. Det er Organowood. Eksakt samme greie har skjedd med vårt 175 m2 store Organowood terrassegulv. Vi har også bekjente som har samme problem med deres Organowood terrasse. Superdårlig. Ikke kjøp Organowood terrassebord om dere ikke vil at terrassegulvet skal se slik ut et år senere....

• Liker
  • Trist
Emma Sofia og 5 andre
  • Laddar…
Det man ser er kjemisk nedbrytning, defibrering av treet. Trefibrene på overflaten løsner fra hverandre. Ses ofte når vanlig salt har blitt brukt for å salte et produkt (skinke, fisk) i trehus. Her må det være kjemikaliene i Organowood som har ført til nedbrytningen. Selskapet sier jo også at de "imiterer den naturlige fossileringsprosessen hos tre". Ikke noe å strebe etter da hver fossilering av tre fører til kraftig nedbrytning av treet.

• Liker
Villafix
  • Laddar…
Har vært oppe i radio blant annet: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2778&artikel=6693142

"En fin terrasse hvor man kan drikke morgenkaffen, sole seg og lese, kanskje grille eller ta et glass vin. Det er mange huseieres drøm og årsaken til å bygge en forlengelse av huset i tre. Men drømmer slår som kjent ikke alltid til. Olle Lundberg i Östersund, er en av flere lyttere som har tatt kontakt med Plånboken etter å ha fått problemer med det miljøklassifiserte terrassebordet Organowood, som ifølge produsenten er både holdbart og lettstelt. Noe som ikke stemmer ifølge flere misfornøyde forbrukere. Jens Hamlin fra Organowood deltar i studio."

• Liker
fredpro og 1 annen
  • Laddar…
C Callmenobody skrev:
Farsan bygde en terrasse forrige sommer av trykkimpregnert treverk. Etter en "vinter" i Halland ser det ut sånn her, ingen etterbehandling er gjort. Hva 17 har skjedd?

[bilde]
.
Det der er Organowood. Jeg har 180m2 slikt. Blir likt hvert år. Har skrapt, børstet, spylt etc hvert år til det kjedsommelige. Nå bruker jeg imidlertid høytrykkssprøyte koblet til terrassevaskmunnstykke og da blir dekket fint igjen selv om det tar mange timer å gjøre 180 m2. Må gjøres om hver vår. Har hatt tredekket i 4-5 år.

Kjøp ikke organowood....

• Liker
kari rahja og 1 annen
  • Laddar…
V Lintott8888 skrev:
Det der er ikke trykkimpregnert trevirke. Det er Organowood. Akkurat det samme har skjedd med vårt 175 m2 store Organowood terrassegulv. Vi har også bekjente som har samme problemet med deres Organowood terrasse. Superdårlig. Ikke kjøp Organowood terrassegulv hvis dere ikke vil at terrassen skal se slik ut ett år senere....
V Lintott8888 skrev:
Det der er Organowood. Jeg har 180m2 av det. Blir likt hvert år. Har skrapet, børstet, spylt osv. hvert år til det kjedsommelige. Nå kjører jeg imidlertid høytrykksspyler koblet til terrasserensemunnstykke, og da blir terrassen fin igjen, selv om det tar mange timer å gjøre 180 m2. Må gjøres om hver vår. Har hatt terrassen i 4-5 år.

Ikke kjøp Organowood....
Om det fortsatt vokser så er det vel en god handel? ;) :crysmile:

• Liker
john.h
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Om det fortfarande växer så är det vel en bra affære? ;) :crysmile:
Veldig dårlig affære dessverre. Betalte 25,000 mer enn hva det ville kostet med vanlig trykk bare fordi jeg ønsket å minimere risikoen for at giftene fra det trykte havnet i vår salatdyrking nedenfor tredekket.... Dyr salat... Verre er det dog med alt ekstra arbeid hvert år. Det er også mer tidkrevende å legge organowood på grunn av at de er tørre og vanskelige å rette ut, og må legges med riktig mellomrom. Håper på at papirpastaen i treet tar slutt en gang...

• Liker
fredpro
  • Laddar…
Jeg har ren kjerneved på min terrasse også det "luddet" også noe etter vinteren, men ikke så det spruter med regnet :) men det bryr meg ikke, det er virkelig bare på ytterste overflaten, jeg børster litt med en kost så det ser fint ut igjen.

Akkurat organowood har blitt litt kjent for å bli grått fort, men også ganske loddent på kjøpet, vanskelig å tro at det påvirker ikke levetiden vesentlig.
Følger man deres anvisninger, skal plankene behandles med jevne mellomrom og spesielt i begynnelsen, mange legger det bare og tenker at det holder seg helt av seg selv, hvilket ikke er helt sant.

Alt treverk brytes ned, også "dødt eller behandlet" treverk, tre er i bunn og grunn et levende materiale, det er det som er sjarmen med det hele.

"Pappersmassageggan" på Organowood er ikke noe som lett kan ignoreres. Det ser virkelig ekkelt og skittent ut. Hvis det regner og er vått, blir det en glatt, gjørmete masse. Denne massen tetter sprekkene effektivt, og derfor blir vannavrenning og ventilasjon dårlig, noe som sannsynligvis kan påvirke levetiden om man ikke spyler rent sprekkene regelmessig. Det dreier seg ikke om små mengder.

Behandlingen ifølge deres anvisninger hjelper ikke. Jeg gjorde det i 3 år, og det hjalp ikke i det hele tatt. Derimot tjente Organowood godt med penger på middelet, for det var svært dyrt.

Kjøp absolutt ikke Organowood. Det er rent bedrageri. Ingen vil ha gjentagende pappersmassagegga på sitt tredekke.

• Liker
Pippi Viktualia og 2 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.