C
Jeg hadde egentlig tenkt å bruke stålsyll meeenn dere vet hvordan det pleier å være. Jeg hadde noen trestendere og orket ikke dra til byggevarehandelen. Veggen skulle opp.

Så jeg satte opp veggen, trodde jeg satte den i spenn, men nei da, gulvsyllen beveget seg når jeg tok tak i veggen. Da tenkte jeg, får vel feste den da. Det skal jo være en dør, og da trenger jeg å ha den festet ordentlig på begge sider.

Hadde noen spikplugger, så jeg boret gjennom parketten og ned i den tynne støpen, slo dem inn, og det festet seg dårlig. Lettbetongen smuldret vel opp når jeg boret.

Den endelige løsningen ble at jeg festet syllen i parketten rett gjennom stenderen med 4,5x60. Ganske mye gods i parketten.

Spikpluggen sitter fortsatt, selv om den ikke festet særlig godt.

Hadde jeg vært smart, hadde jeg bare smurt litt PL400 under tresyllen, så hadde saken vært biff, men vanskelig nå. Jeg tenker dog, om jeg bare fester i parketten og ikke rett gjennom, blir det vel ingen forskjell fra å lime? Sitter fast uansett?

Jeg har så langt bare gipset fra den ene siden, så det er fortsatt tid til å gjøre det beste ut av det.

Uansett, vi vil legge nytt flytende gulv oppå parketten, så det gjør kanskje ikke så mye? Det man er redd for, er jo at parketten krymper/sveller og kanskje hever seg?

Cirka 40 kvm parkett.

Vi har flyttet ut dører, ellers hadde det vært hyggelig å renovere parketten (veldig slitt). Vi tok beslutningen om å legge nytt gulv oppå av den grunn at det er lettere å få det hele veien ut til dørene.

C
Gjør om, gjør rett.

Siden jeg ikke har bygget igjen veggen ennå. Tar en OSB-lapp som avstand (10 mm bevegelsesmargin) og kjører av gulvet på begge sider av bunnsvillen med multi. Deretter skrur jeg løs bunnsvillen fra veggstolpene og banker den ut. Plukker opp gulvbiten og legger ned svillen. Kiler inn litt tre imellom og fester veggstolpene i svillen. Fester svillen i betongen.

Det hadde blitt klart i dag om ikke den slemme parketten hadde gjort slutt på mitt eneste multiblad, nå vel, fikk gjort en side på 20 min, så så mye arbeid var det ikke.

Blir å kjøpe noen blader og fortsette i morgen.

C
Slo meg nå. Om jeg gjør en multicut til akkurat ved gulvsvillen på hver side får jeg bevegelsesrom på 10mm og trenger ikke å styre med selve veggen.

Ren win 😀

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.