Jeg har begynt å rive litt rundt i gangen min og har lagt merke til at det sitter tretexplater på alle ytterveggene der. Bak disse sitter det perlespongepanel, noe som jeg gjerne vil ta frem. Men hvor mye isolerer den tretexen som sitter der nå? Det finnes trolig ikke spesielt mye isolasjon ellers i veggen :-/
Hva tror dere, blir det iskaldt om man river ned tretexplatene?
Hva tror dere, blir det iskaldt om man river ned tretexplatene?
Egentlig kan jeg ikke svare på ditt spørsmål.. stilte samme spørsmål for 6 mnd siden, men da om tretex i et steinhus..
Vi vaklet lenge om vi skulle la tretexen sitte igjen eller om vi skulle ta den ned og ta jobben med å pusse om veggene.. og begynte med å la den sitte, men gikk deretter over til å plukke den ned..
Tretex isolerer en smule hvis det ikke finnes annen isolasjon..
Jeg antar at du ikke ville få det så lett med å plukke ned tretexen og også forsiktig ta ned perlestaffpanelet og da isolere veggen normalt og så montere perlestaffpanelet tilbake...
MVH
Per
Vi vaklet lenge om vi skulle la tretexen sitte igjen eller om vi skulle ta den ned og ta jobben med å pusse om veggene.. og begynte med å la den sitte, men gikk deretter over til å plukke den ned..
Tretex isolerer en smule hvis det ikke finnes annen isolasjon..
Jeg antar at du ikke ville få det så lett med å plukke ned tretexen og også forsiktig ta ned perlestaffpanelet og da isolere veggen normalt og så montere perlestaffpanelet tilbake...
MVH
Per
søk så skal du finne
om jeg ikke husker helt feil så isolerer tretex som 3 stk 13mm gips...
men gips er 1000 ganger morsommere overflate å jobbe med tapet og maling på (og vil man ikke endre lister og skrap mot vinduer og dører så er jo valget ganske enkelt
)
om jeg ikke husker helt feil så isolerer tretex som 3 stk 13mm gips...
men gips er 1000 ganger morsommere overflate å jobbe med tapet og maling på (og vil man ikke endre lister og skrap mot vinduer og dører så er jo valget ganske enkelt
For så vidt, men jeg vil ha panelen som sitter bak tretexen.TiGGrE skrev:
Tretexen sitter på yttervegger i en trappeoppgang/hall.
Mao kommer det til å bli kaldt om jeg river ned tretexen?
Ytterveggen er bygget opp slik tror jeg:
Fasadetegl -> Panel-> Vindtett papp-> Stående spontet virke-> Perlespont og innerst Tretex som jeg nå vil ta bort
Det er ikke dumt å la tretex-platene bli sittende. Tretex er et materiale som puster og er laget av papir- og trefiber. Det er en teknikk som har vært brukt lenge, og en periode skulle all tretex bort fordi rockwool og annen isolasjon var såååå mye bedre. Tretex isolerer omtrent like mye som en vanlig 45mm isolasjon. Så å fjerne den vil gi deg merkbar forskjell på varmen i ditt trappehus tror jeg. Dessuten fungerer den som vindbeskyttelse like godt som vindtett papir. Det er faktisk mye av de gamle tingene som fortsatt skulle brukes mer og som fungerer veldig godt, men det er jo nyhetens behag som sier av og til at inn med nytt. Har man bare tørt rundt tretex så er det ingen grunn til å fjerne den. Synd dog med den panelet som ligger bak. Men skulle du trenge å isolere om fordi du fjerner platene, da er spørsmålet ,,kan du fjerne panelet helt. Et dilemma med samvittigheten om skal jeg eller ikke..=) Håper det ga deg litt info
mvh
moggese
mvh
moggese
Vi har fjernet vår. Men vi har etterisolert på utsiden.
En ulempe, som vi syntes, med tretex er at det tydeligvis er ganske brannfarlig. Men hvis man setter gips oppå, så kanskje det ikke er noe problem.
Vi syntes det føltes bra å fjerne den og erstatte med gips.
En ulempe, som vi syntes, med tretex er at det tydeligvis er ganske brannfarlig. Men hvis man setter gips oppå, så kanskje det ikke er noe problem.
Vi syntes det føltes bra å fjerne den og erstatte med gips.
Kan ikke svare for om det gjelder all treetex, men visse typer brenner eksplosjonsartet og utvikler store mengder giftig røyk. Den typen av treetex er forbudt siden i hvert fall 30 år. Kanskje finnes det nyere og bedre typer?
Tretex er best! Dränk med diesel og tenn pannen med, det brenner lenge og tenner super 
Seriøst så tror jeg ikke det er mye mer brennbart enn knusktørt treverk så opplever jeg min tretex iaf (og jeg har testet den i pannen
).
Brenner det i et gammelt trehus så er det nok nærmest kjørt direkte uansett tretex eller ei. 5 minutter så brenner huset som om det var av bensin.
Seriøst så tror jeg ikke det er mye mer brennbart enn knusktørt treverk så opplever jeg min tretex iaf (og jeg har testet den i pannen
Brenner det i et gammelt trehus så er det nok nærmest kjørt direkte uansett tretex eller ei. 5 minutter så brenner huset som om det var av bensin.
Eneste fordelen jeg ser med tretex er at det er lett å spore i... DVS lage kanaler for elrør, elbokser osv. Så på med en plate gips eller spon på det senere...
Tretex var vel egentlig i en mellomperiode av byggteknikk, før sponplater ble såpass billige at folk tok det til sitt hjerte...
Personlig er jeg ingen freak av Tretex, men det kan være bra på barnerommet, sett opp en plate på en vegg... si til ungen... unnskyld det lille livet at på denne veggen får du gjøre akkurat som vil....... >Pleier å fungere bra....

Tretex var vel egentlig i en mellomperiode av byggteknikk, før sponplater ble såpass billige at folk tok det til sitt hjerte...
Personlig er jeg ingen freak av Tretex, men det kan være bra på barnerommet, sett opp en plate på en vegg... si til ungen... unnskyld det lille livet at på denne veggen får du gjøre akkurat som vil....... >Pleier å fungere bra....
Jeg skulle gjerne sett en referanse på at en treetexplate på 15(?)mm isolerer like bra som en 45 mm vanlig plate steinull eller glassull.
Ettersom det er så utrolig usannsynlig, betrakter jeg opplysningen som en feilaktig gjetning inntil den er styrket.
Ettersom det er så utrolig usannsynlig, betrakter jeg opplysningen som en feilaktig gjetning inntil den er styrket.
I det generelle tilfellet tror jeg at du har rett.mattiasp skrev:
Men hvis man har et hus med bare treetex sammenlignet med bare glassull. Så tror jeg at det blåser mye mindre gjennom treetex.
Ja det høres ut som en historie. Vil ikke gjøre deg skuffet, men det er sant. Treetex er en fantastisk plate men har ufortjent fått et rykte som reduserer den. Tror at folk generelt har vanskelig for å forstå forskjellen mellom treetex og masonit. (For øvrig er disse navnene varemerker). Treetex er en porøs board og masonit er en hard board. Eldre treetexplater var ½ tomme tykk, 12,7 mm, avhengig av at maskinene var amerikanske. (Produksjonen var en amerikansk oppfinnelse).mattiasp skrev:
Lambdaverdien for en 12,7 mm tykk treetex er 0,036 som tilsvarer 46 mm massivt tre. For å sitere Paroc: "Varmeledningsevne
Paroc steinullprodukter har lav varmeledningsevne (lambdaverdie). I sammenligning med
trestendere så er forskjellen 3,8 ganger. Det innebærer at en yttervegg av homogent tre må være 4 ganger så tykk som en vegg isolert med steinull for å få samme isoleringsverdi. Med dagens økte krav på redusert energibruk er dette urealistisk. Mer kostnads- og energieffektivt er å kombinere trestendere med
mellomliggende eller utenpåliggende steinull for å redusere veggtykkelsen. Paroc har produkter for vegger med deklarert varmeledningsevne λD som varierer mellom 0,034 og 0,037 W/m²°C." Hvis jeg ikke har forstått dette feil, betyr det at treetex isolerer like mye som steinull ved samme tykkelse. Får også henvise til denne siden: http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/105500-treetex-foerdelar-och-nackdelar.html samt også Parocs side: http://www.stenull.paroc.se/produktdat/pdf_down/Vaggkonstruktioner.pdf
Hva kan man da trekke av konklusjoner av dette? Ja, treetex isolerer veldig bra. Den er dessuten miljøvennlig. Et rent naturprodukt helt laget av tre. En annen veldig stor fordel er at den ikke trenger å pakkes sammen med plast. Den puster, sammen med huset den kler. Ja, håper dette ga noe. Imøteser tilbakemeldinger.