Hallo alle sammen,
Trenger hjelp med et enkelt spørsmål om støping, men jeg kan ikke svaret.

Jeg holder nå på å støpe dekorative "betong" plater som jeg har laget mange ganger før.

Jeg støper disse i glassfiberbruk for å kunne lage dem tynnere og dermed redusere vekten.

Siden platene har en liten bærende egenskap, så har jeg ved tidligere støpinger valgt å beholde dem i formen så lenge som mulig for å få dem så sterke som mulig. Jeg har altså beholdt dem i formen i 7 dager og da også vannet dem i 7 dager med plast over for å beholde fuktigheten i dem. Dette fordi jeg har hørt at jo saktere de herder, jo sterkere blir de.

Nå skal jeg derimot støpe et ganske stort antall av disse platene, og jeg trenger å få dem ut av formene så raskt som mulig UTEN å måtte tape kvalitet og platens styrke.

Mitt spørsmål er dermed som følger:

Ville jeg få like bra styrke i platene dersom jeg tar dem ut av formene etter 3 dager, MEN fortsetter å vanne dem og ha dem plastet i 7 dager?

Forskjellen her er altså at jeg ville ta dem ut av formen etter 3 dager, men likevel fortsette å vanne dem. Med andre ord, hvor viktig er det egentlig at de ligger i formen i mer enn 3 dager, forutsatt at de har blitt så pass harde at jeg kan ta dem løs etter 3 dager. Har formen en funksjon etter de første 3 dagene?

Håper dere forstår hva jeg mener, vet ikke om jeg uttrykker meg klønete. Men hvis jeg kan ta dem ut av formene etter 3 dager og da som sagt fortsette å vanne og plastre dem i 7 dager, så kunne jeg da stille dem mot en vegg og dermed frigjøre gulvplass som jeg da kan bruke til å støpe enda en plate.

Stor takk på forhånd. Alle svar settes pris på!

e.

Ettersom platene har en liten bærende egenskap, så har jeg ved tidligere støpinger valgt å beholde dem i formen så lenge som mulig for å gjøre dem så sterke som mulig. Jeg har altså beholdt dem i formen i 7 dager og da også vannet dem i 7 dager med plast over for å beholde fuktigheten i dem. Dette fordi jeg har hørt at desto langsommere de brenner, desto sterkere blir de.
Platene herder ikke langsommere på denne måten. Herdingen og fasthetsøkningen påvirkes hovedsakelig av temperaturen. Fastheten øker mest i begynnelsen av herdetiden for så å avta. Betongen må ha tilstrekkelig med vann under denne prosessen. Hvis du vil få platene ferdige raskere, skal du altså øke temperaturen i lokalet, men fortsatt holde dem fuktige. Man kan til og med oppbevare platene i vannbad!

Den enkleste måten å se om de kan tas ut av formen tidligere, er rett og slett å prøve.

Hvis du har en passende form og i tillegg glassfiberarmering, tror jeg at de kan tas ut enda tidligere enn etter 3 dager. En metode er å ha en rammeform som ligger (men ikke sitter fast) på en plate (av f.eks. metall, plywood eller board). Da kan man støpe mange plater samtidig med et antall plater ved å flytte rammen mellom dem så snart betongen har satt seg.

Det høres ut som en glimrende idé... synd at mine plater må støpes i forskjellige størrelser for prosjektet.

Men angående herding, så kan man altså si at formen har absolutt INGEN funksjon etter de første 2-3 dagene? Helt enkelt, så fort de kan tas ut av formen, så KAN man gjøre det og da IKKE tape noen styrke forutsatt at man fortsetter å holde dem fuktige osv.?

Har jeg forstått deg korrekt? Det er i så fall veldig gode nyheter!

Mvh

e.

Emilestjernlof skrev:
Men angående herding, så kan man altså si at formen har absolutt INGEN funksjon etter de første 2-3 dagene? Helt enkelt, så fort de går å ta ut formen, så KAN man gjøre det og da IKKE miste noe styrke forutsatt at man fortsetter å holde dem fuktige osv.?

Har jeg forstått deg korrekt? Det er i slikt tilfelle veldig gode nyheter!

Mvh

e.
Så er det. Formen trengs ikke, men de bør holdes fuktige.

Om du ikke har for mye vann i betongen så burde du kunne støpe to ganger per dag om du bruker den beskrevne "sockerkaksformen".

Proffene (prefab betongindustrien) trekker formen nesten med en gang, men da har de god betong.

Men vann for å holde nede varmen.

Protte

prototypen skrev:
Proffene (prefab betongindustrien) trekker formen nesten med en gang, men da har de bra betong.
Den betongen er jordfuktig. Det vil si en betong som man knapt blir skitten av om man klemmer en ball av den i hendene. Sammenlign med å bygge sandslott i sandkassen med barna. Om sanden er for tørr går den ikke å forme og er den for våt flyter den av gårde. I tillegg vibreres betongen og presses under veldig høyt trykk. Jeg har arbeidet en del på en betongvarefabrikk og der fjernet vi formen etter få sekunder etter at vibreringen og pressing hadde stoppet. Dagen etter kunne vi stable produktene på paller. I noen tilfeller kunne vi håndtere produktene etter ca 16 timer.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.