Hei,

Bakgrunn
jeg har en knirkende trapp som jeg prøver å ordne.
Jeg har konstatert at det meste av knirkingen synes å skyldes at trinn svikter veldig mye.
I en annen tråd jeg fant når jeg søkte foreslås det at man løsner opptrinnet og presser dem opp mot de overliggende trinnene.

Problem
Spikrene sitter veldig dypt.
Hvordan får jeg dem ut uten å skade opptrinnet?
Det er et titalls trinn og minst 4 spiker i hver.
Nesten alle sitter som på bildet nedenfor.

Bilde - eksempel
Trappetrinn med dyptsittende spiker i ett trestykke, som viser merker fra spikrene og mulig slitasje i overflaten.

Spikutdrager er en variant, men litt åverkan vil det nok bli.

En annen metode jeg brukte for å trekke ut to 80 mm-skruer som en smarting hadde skrudd inn i en stol fra 1700-tallet for å stabilisere den, var å bore med et lite metallbor (2-2,5 mm brukte jeg, tror jeg) midt i hodet og et stykke ned i skaftet, kanskje 7-10 mm. I hullet skrudde jeg inn en liten treskrue. Den var nok til å kunne dra ut skruen/spiker med en brekkjern med en liten trebit som beskyttelse. Tidskrevende, men ut kom den uten å skade treet mer enn det allerede var.

• Liker
DarkMatter
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Spikuttrekker er en variant, men viss ødeleggelse lærer det likevel bli.

En annen metode jeg brukte for å trekke ut to 80 mm-skruer som noen smartskalle hadde skrudd inn i en 1700-talls stol for å stabilisere den, var å bore med en liten metallbor (2-2,5 mm brukte jeg tror jeg) midt i hodet og et stykke ned i skaftet, kanskje 7-10 mm. I hullet skrudde jeg i en liten treskrue. Den var nok til å kunne trekke ut skruen/spikeren med en brekkstang med en liten trebit som beskyttelse. Tidskrevende, men ut kom den uten å skade treet mer enn det allerede var.
Takk for tips!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.