5.397 lest ·
7 svar
5k lest
7 svar
Trehus fra 1939 - hvordan er det konstruert?
Jeg gjetter på plankvegger som kanskje har litt sagflis som isolasjon. Deretter ser det ut til å være etterisolert utvendig på et senere tidspunkt siden vinduene sitter litt langt inn og takutspringet ser litt kort ut.
Angående bæreevne vet jeg ikke.
/Johan
Angående bæreevne vet jeg ikke.
/Johan
Renoveringsnybegynner
· Dalarna
· 3 173 innlegg
Gjorde man ikke kortere takutspring før rent generelt?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg er enig med lofe. Sikkert 3 tommers spontplank i ytterveggene. Tilleggsisolert på 1970-tallet med 70/95 mm mineralull. En samlet isoleringsverdi som tilsvarer 95-120 mm mineralull, men med bedre termiske egenskaper pga plankens høyere varmekapasitet. Skal man redusere varmeforbruket er det imidlertid tiltak andre steder som er viktigere. Bæreevnen i ytterveggene trenger man ikke å bekymre seg for så lenge huset brukes som bolig. Mellombjelkelaget er sannsynligvis litt sviktende siden man gjerne brukte 3x7 tommers gulvbjelker. Ingen risiko for brudd, men for stor nedbøyning.
Er også enig i at det sannsynligvis er plankestamme. Vi har et hus fra 1933 som ikke har blitt etterisolert utvendig, så originalfasaden er bevart. I vårt tilfelle ser det slik ut, fra plankene og utover:
1. Plank
2. Noen form for vindsperre.
3. Stående smale lekter, cc ca 20cm (dvs luftspalte).
4. Litt bredere liggende lekter med noen centimeters mellomrom.
5. Pusslag (dvs sivmatte, hønsenetting, og puss)
Du må nok kikke bak etterisoleringen for å være sikker på hvordan det er med akkurat dette huset.
1. Plank
2. Noen form for vindsperre.
3. Stående smale lekter, cc ca 20cm (dvs luftspalte).
4. Litt bredere liggende lekter med noen centimeters mellomrom.
5. Pusslag (dvs sivmatte, hønsenetting, og puss)
Du må nok kikke bak etterisoleringen for å være sikker på hvordan det er med akkurat dette huset.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Revettering var utrolig vanlig på 1930- og 1940-tallet. For å forstå veggens oppbygning kan man begynne med å ta et mål med tommestokk i en vindusåpning. Mål fra ytterpanelets utside til veggens innside. Oppgi om du inkluderer dekklekten i målet. En vanlig behandling av innsiden var etter plankestammen: sprikkpanel (vanlige bord på diagonalen som har blitt splintret med øks etter montering), røving (dvs sivmatte) og puss. En revetert og etterisolert plankevegg med puss også på innsiden bør ha en tykkelse på ca 23+23+70/95+20+25+25+75+25+15+20=321/346 mm.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Avloppssystem i hus från 1939
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Hur gjorde dom för 100 år sedan? (Puts på reverterat hus från 1939)
Fasad -
Ventilation i renoverar trähus från 69
Isolering -
Montere ribbevegg i trevegg? (AB Svenska Trähus fra 1944)
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Höja gammalt trähus från 1909 (eller äldre) byggd på betongplatta
Byggnadsvård