Vi skal i løpet av vinteren bygge ut huset vårt med kjeller, og jeg prøver nå å finne ut hvordan vi skal håndtere gulvene.

Forutsetninger:
* Nåværende hus er bygd ca. 1960. Enetasjes hus med kjeller.
* Utbyggingen vil bestå av kjeller + bakkeplan.
* Den utbygde kjelleren vil bli bygd ordentlig med isolasjon, kapillærbrytende lag, moderne drenering etc.

Ønskemål:
* Prio 1: Gulvvarme med tregulv i den nye kjelleren.
* Prio 2: Gulvvarme med tregulv i i det minste deler av den gamle kjelleren
* Prio 3: Vi har en akseptabel takhøyde i kjelleren, men vil gjerne ha ca. 5 cm til for å få det litt luftigere.

Observasjoner:
* Unngå å legge tregulv direkte på kjellergulv da det suger opp fukt
* Unngå gulvvarme i kjeller uten isolasjon da det kan bli problemer med omvendt fuktvandring

Spørsmål:
* I en moderne bygd kjeller, er det OK å støpe inn gulvvarme og deretter legge tregulv direkte på? Eller trengs det en type ventilert gulv?
* I den gamle kjelleren, ville det være mulig å fjerne for eksempel 10 cm av gulvet og bygge opp et ventilert gulv med gulvvarme, der gulvvarmen ligger rett under tregulvet? Altså, man får en ventilert luftspalte mellom betongplaten og gulvvarmen.

Jeg prøver igjen!

Jeg skal bygge ut med ny kjeller og vil ha tregulv i de nye rommene. Slik jeg ser det, har jeg to alternativer:

(1) Støpe inn gulvvarmerør direkte i betongplaten og legge tregulv oppå, støpe betongplaten slik at den er 2-3 centimeter lavere enn ønsket sluthøyde på gulvet.
(2) Støpe betongplaten slik at den er et par desimeter(?) lavere enn ønsket sluthøyde på gulvet. Bygge opp med ventilert gulv, deretter en passende mengde isolasjon, deretter gulvvarme, deretter tregulv. Hvis man velger dette alternativet, hvor mye isolasjon kan være fornuftig å ha mellom gulvvarme og "ventilasjonsspalten" som blir mellom betongplate og underside isolasjon? Det vil være et par desimeter isolasjon under betongplaten, så jeg tenker at det først og fremst handler om å begrense varmevandring mellom luften som brukes til å ventilere gulvet (bør være rundt 20 grader da det er inneluft) og vannsløyfene (rundt 40?).

Spørsmålet er hva som trengs når man bygger ny kjeller? Hadde det vært en gammel kjeller hadde det vært alternativ 2 pga fukt, men jeg vet ikke om man får samme problem når man bygger nytt med isolert & kapillærbrytende under platen? Noen med erfaring eller forslag?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.