Vi har nettopp kjøpt hus, det er et sokkelhus og i "kjelleren" finnes det to rom som har betonggulv, det er tydeligvis slik at ved byggingen på 70-tallet så støpte man inn trestolper i betongen, som nå avgir en lukt. Vi skal nå rive ut gulvet og lage nytt, men hvordan skal man gjøre det? Ifølge Anticimex skal betongen nederst behandles med fungicid, så skal vi støpe på ny betong og deretter legge tregulv, men hva legger man under? Jeg er helt novise på dette med husbygging, men vil kunne gjøre så mye som mulig selv! Takknemlig for svar og tips!
Mistenker at betongen dermed ikke har noen isolasjon under. I så fall finnes det vel kun to hovedalternativer;
1) Bila bort betongen, grav ned, legg isolasjon og støp.
2) Installer et ventilert gulv som Nivell oppå eksisterende betongplate.
1:en er mest brutal og tar tid og er slitsomt. Alternativ 2 innebærer at du har et gulv som alltid ventileres og som skal fungere, men det krever at du alltid har en vifte på (inngår i systemet).
Jeg selv sto overfor det samme problemet i vår da vi flyttet inn i vårt nye hus. Jeg valgte alternativ 1 fordi jeg liker når ting er riktig gjort, og kostnaden ble omtrent like stor som alternativ 2. Men moro var det ikke.
/Magnus
1) Bila bort betongen, grav ned, legg isolasjon og støp.
2) Installer et ventilert gulv som Nivell oppå eksisterende betongplate.
1:en er mest brutal og tar tid og er slitsomt. Alternativ 2 innebærer at du har et gulv som alltid ventileres og som skal fungere, men det krever at du alltid har en vifte på (inngår i systemet).
Jeg selv sto overfor det samme problemet i vår da vi flyttet inn i vårt nye hus. Jeg valgte alternativ 1 fordi jeg liker når ting er riktig gjort, og kostnaden ble omtrent like stor som alternativ 2. Men moro var det ikke.
/Magnus
Hvorfor skal dere nå støpe ny betong? Skal dere bryte opp den eksisterende?Karro80 skrev:
Det vanligste er at man fjerner spikreglene, støvsuger grundig, behandler med fungicid, og deretter installerer f.eks. et Nivell- eller Platongulv med mekanisk ventilasjon. Hvilket man velger avhenger nok først og fremst av hvilket system man har tro på.
Jeg forstår ikke helt hvordan man drenerer bort fukten på den måten som fridde beskriver i alt. 1?
Hva slags isolasjon mener du da? Jeg har hørt om noe som heter celleplast? og hva mener du med grav ned?fridde skrev:Mistenker at betongen dermed ikke har noen isolasjon under. I så fall finnes det vel bare to hovedalternativer;
1) Hakke bort betongen, grav ned, legg isolasjon og støp.
2) Installere et ventilert gulv type Nivell oppå eksisterende betongplate
1:en er mest brutal og tar tid og er slitsom. Alternativ 2 innebærer at du har et gulv som alltid ventileres, hvilket skal fungere, men det krever at du alltid har en vifte på (inkludert i systemet).
Jeg selv stod overfor det samme problemet i vår da vi flyttet inn i vårt nye hus. Jeg valgte alternativ 1 fordi jeg liker når ting er riktig gjort, og kostnaden ble omtrent like stor som alternativ 2. Men moro var det ikke.
/Magnus
Takk for svar
Nei, de mente bare at man skulle fjerne reglene og behandle med fungicid. Men hvis man har nivell så ligger ikke reglene direkte mot betongen? og blir det noen form for isolasjon eller varme eller legger man til det også? Takk for svar 
Merkelig at de ikke leverer et tiltakforslag angående tilbakeføringen av gulvet. Høres for så vidt ut som Anticimex..
Her har du all info om Nivell: http://www.nivellsystem.se/
Her har du all info om Nivell: http://www.nivellsystem.se/
Jo det synes jeg også er litt merkelig! det eneste de skrev var å rive opp gulvet og fjerne bjelkeneACME skrev:
Nei, nå var det noen år siden jeg jobbet med det så jeg husker ingen priser. Sjekk med Nivell hva man regner med per kvadrat.
Det som er dyrest med systemet er viften (samme sak med Platon) som pleier å lande på ca 20' med installasjon, elektrisk opplegg, innbygging osv.
For øyeblikket kunne dere installere gulvet, komplett med legging av ventilasjonsrør, men vente med selve viften. Begynner det å lukte igjen så kan dere komplettere med den da.
Det som er dyrest med systemet er viften (samme sak med Platon) som pleier å lande på ca 20' med installasjon, elektrisk opplegg, innbygging osv.
For øyeblikket kunne dere installere gulvet, komplett med legging av ventilasjonsrør, men vente med selve viften. Begynner det å lukte igjen så kan dere komplettere med den da.
Heisann
Jeg sitter i samme båt og skulle gjerne hatt et Nivell gulv i kjelleren
Er det noen som vet om et firma i GBG regionen som tar på seg et helt kjeller prosjekt?
Mvh Marcus
Jeg sitter i samme båt og skulle gjerne hatt et Nivell gulv i kjelleren
Er det noen som vet om et firma i GBG regionen som tar på seg et helt kjeller prosjekt?
Mvh Marcus
Et annet forslag er å rive bort reglene og deretter legge celleplast på den gamle platen og støpe en ny utenpå. Hvis det er plass. Eller så kan man legge celleplast og en type platon matte på det og så flytsparkle inn gulvvarme på det.
Et alternativ til nivell gulv, http://granab.se/svstart.html . Enklere etter min mening. Ellers kan du rive bort lektene, behandle, flyte platen jevn, legge platon matte, celleplast og deretter sponplate eller parkett. Eller 12mm sponplate og deretter parkett på.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 innlegg
Hei
Hvordan gikk det med kjelleren.
Vi er i faggene og skal evt kjøpe et hus der halve kjelleren er av samme type. Vi trenger å rive ut alt og legge et gulv av den typen Dere skriver om.
Hva ble det til slutt og hvorfor?
JH
Hvordan gikk det med kjelleren.
Vi er i faggene og skal evt kjøpe et hus der halve kjelleren er av samme type. Vi trenger å rive ut alt og legge et gulv av den typen Dere skriver om.
Hva ble det til slutt og hvorfor?
JH