Jeg trenger litt ideer og meninger om renovering av en rampe i sommerhuset. Rampen er bygd i trykkimpregnert materiale, og mye er byttet ut for et par år siden, inkludert noen bjelker. I forbindelse med at jeg har anskaffet en større ATV, ble det nødvendig å sjekke tilstanden på rampen, da den føles litt skranglete enkelte steder.
Ramp bygget på en skrånende, steinete grunn, omringet av trær og gress. Rampen støttes av en stålramme med ustabile seksjoner. En trebro i naturen med metallrekkverk og plankegulv, omgitt av grønt terreng og steinete bakke. Rustne deler og midlertidige støtter synlige.
Rampen er svært viktig for oss, da det er slik vi kommer opp til huset vårt.
Målet er altså å stabilisere rampen slik at den tåler en ATV på rundt 400 kg + fører samt henger og last. Jeg ønsker at den skal klare å bære omtrent et tonn uten problemer.

Som dere kan se på bildene, er grunnforholdene fjell og skrånende terreng. Det er fylt opp med pukk under rampen. Rampen i seg selv er bygd på en jernramme som er støpt ned i pukken på et vis, men mye av betongen har gått i stykker, den er jo tross alt sikkert 30-40 år gammel.
Rampen sett nedenfra med metallramme, trestøtter og steinete underlag med falne blader, viser stabiliseringstiltak. Rampen sett nedenfra med synlige stålbjelker og trebord, omgitt av steinet bakke og forsterket med støtter. Jernstrukturen er rustet og bøyd. Ramp laget av treverk på en metallstruktur, sett nedenfra, med steinete underlag og stålstøtte. Plassering i skrånende terreng med vegetasjon.

Man kan se at jernskjelettet har bøyd seg enkelte steder også, så jeg tror det må byttes ut helt. Jeg har derfor som en midlertidig løsning satt inn noen stolper på hageheller for å styrke konstruksjonen noe..

Hvordan ville dere stabilisere rampen?
Støpe nye pilarer langs rampen og bytte ut stålet med solide bærebjelker i tre? I prinsippet bytte ut hele stålkonstruksjonen med tre?

Hvor mye arbeid tror dere det er for en snekker å fikse dette?

RoTe
Skal du ha det til å holde for et tonn så kanskje det er bedre å bygge ordentlig med betong og ikke leke med tre?

RoTe RoTe skrev:
Skal du ha det til å holde for et tonn så kanskje det er bedre å bygge ordentlig med betong og ikke leke med tre?
Et tonn er vel ikke overdrevet mye? Det er vel minst hva en vanlig terrasse skal klare?

Å bytte ut tredelen med betong er uaktuelt. Ville krevd enormt med betong og ville nok ikke passe inn.

Det er antagelig billigere å rive og bygge nytt. Du trenger en konstruktør som regner på det. For å motta anbud fra snekkere trenger de en tegning å gå ut fra, og ingen seriøs snekker bygger det der uten at noen har regnet på det. Gjør du det selv må du avgjøre om du kan gjøre det sikkert. Det er ikke vanskelig, men man må tenke gjennom det hele da det er virkelig farlig om det ikke holder.

• Liker
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
RoTe
S sistanamnetsomfungerade skrev:
Et ton er vel ikke overdreven mye? Det er vel minst hva en vanlig altan skal tåle?
Jeg tror ikke folk pleier å kjøre med firhjuling på sine altaner...

Et ton er vel ikke overdrevent mye? Det er vel minst hva en vanlig terrasse skal klare av?
Pleier vel å dimensjoneres etter snølast i normaltilfellene om man ikke skal ha spa eller lignende stående på den. Snøsonene 1-5,5 gir 1-5,5 kN/m2, dvs 100-550 kg/m2. Hva veier firehjulingen?

K Kane skrev:
Pleier vel å dimensjoneres etter snølast i normaltilfellene om man ikke skal ha spa eller lignende stående på den. Snøsonene 1-5,5 gir 1-5,5 kN/m2, dvs 100-550 kg/m2. Hva veier firehjulingen?
Den veier rett under 350kg.

Z z_bumbi skrev:
Det er antagelig billigere å rive og bygge nytt.
Du trenger å ha en konstruktør som regner på det. For å ta inn bud fra snekkere trenger de en tegning å ta utgangspunkt i, og ingen seriøs snekker bygger det der uten at noen har regnet på det.
Gjør du det selv, må du avgjøre om du kan gjøre det sikkert. Det er ikke vanskelig, men man trenger å tenke gjennom det hele, da det er virkelig farlig om det ikke holder.
Takk for svar! Bare så jeg forstår, hva er det som gjør dette mer komplisert enn å bygge en vanlig terrasse? Er det underlaget som gjør det vanskeligere? Selve dimensjonene av virket er vel tilstrekkelige, cc-avstand osv. på den eksisterende rampen.

Min tanke var å støpe nye pilarer langs ytterkanten på rampen og sette inn kraftige bjelkebærere som festes mot berget.

Du kjører en firehjuling med tilhenger og last. Hvis du velter og får maskinen over deg, kan du bli skadet for livet eller dø.
Så vær sikker på hva du gjør.

• Liker
sistanamnetsomfungerade
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Du kjører en firehjuling med kjerre og last. Veltar du og får maskinen over deg så kan du bli skadet for livet eller dø.
Så vær sikker på hva du gjør.
Ja absolutt så er det såklart, viktig at det blir stabilt.

Beste svar

T
Takk for svar! Bare så jeg forstår, hva er det som gjør dette mer komplisert enn å bygge en vanlig terrasse? Er det underlaget som gjør det vanskeligere? Selve dimensjonene på treverket er vel tilstrekkelige, cc avstand osv. på den eksisterende rampen.

Min tanke var å støpe nye søyler langs ytterkanten på rampen og sette inn kraftige bjelker som festes mot berget.
På bildene som du har lagt opp ser det ut som om trekonstruksjonen er både godt dimensjonert og i rimelig god stand.
Det burde være mulig å støpe nye fundament/søyler ved siden av de eksisterende stolpene hvis de du allerede har er dårlige, og så sette nye stolper og bærende bjelker mot berget. Om de skal være i tre eller stål avhenger vel av om du skal gjøre det selv og hvilken kunnskap du har til å sveise etc.

• Liker
sistanamnetsomfungerade og 2 andre
  • Laddar…
T Testarn skrev:
På bildene som du har lagt opp ser det ut som om trekonstruksjonen har både god dimensjon og er i grei stand.
Det burde være mulig å støpe nye fundament/plinter ved siden av de eksisterende stolpene om de du allerede har er dårlige, og deretter sette opp nye stolper og bærende bjelker mot fjellet. Om de skal være av tre eller stål kommer vel an på om du skal gjøre det selv og hvilken kunnskap du har til å sveise osv.
Takk for svar. Det er den løsningen vi sikter på. Kommer til å oppdatere i tråden hvordan det går dersom noen skulle være interessert.

• Liker
Testarn
  • Laddar…
Har hatt en 'lokal formåga' som nå har begynt å stabilisere seg.. hva sier dere om dette? Ingen vakre stolper, noe jeg ikke bryr meg om, viktigste er at det blir stabilt.. bakken består av masse løse steiner i blandet størrelse, føles som man bare har kastet på betongen. Men det kanskje er helt ok. Hva sier du @Testarn

• Under et tredekke med planker og stolper står ulike størrelser av steiner, hvor betong har blitt strømmet på, på en rustikk jordoverflate.
  • Trebjelke festet i ujevnt betongfundament med blandede steiner og barnåler.
  • En trestolpe festet i en betongblokk, omgitt av steiner og furunåler, med en trekantformet forskaling rundt betongen.
  • Trebjelker og plintar av tre og betong i et fundament, omgitt av løse steiner i varierende størrelse.
  • Plattform bygd på trestolper over steinete grunn med variert steinstørrelse, omgitt av trær.
  • Trestolper støtter en trestruktur over steinete underlag, med metallbeslag for ekstra stabilitet.
Sist redigert:
P
Det blir garantert mye bedre og mer holdbart😊

• Liker
sistanamnetsomfungerade
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Det blir garantert mye bedre og mer holdbart😊
Det høres jo lovende ut. Ja det føles jo som forutsetningene finnes iallfall.. Hvordan ville dere feste bjelkene mot berget, bore inn en stolpesko og sette bjelken i den? Eller ville dere om mulig feste en bit 'bærende trebjelke' i berget med f.eks. ekspansjonsplugg som bjelken kan hvile på?

Bjelken kommer inn mot berget i 90 graders vinkel omtrent..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.