Jeg og min samboer har nettopp kjøpt vårt første hus (eller hytte...) og har begynt med oppussing. Tanken med oppussingen er blant annet å fjerne to vegger for å få en mer åpen flate mellom kjøkken og stue. Se eksisterende og ønsket planløsning.
Eksisterende planløsning
Ønsket planløsning
Jeg har revet veggen som går parallelt med kortsiden av huset uten problemer.
Når det kommer til veggen som går parallelt med langsiden av huset ble jeg desto mer usikker. Den går omtrent midt i huset og der den slutter fortsetter det en "bjelke" kledd med panel i taket som hviler oppå altandøren. Har bare et bilde fra Hemnet som viser veggene som skal rives samt "bjelken".
Huset har W-takstoler med følgende dimensjoner:
Understang 50x150
Overstang 50x125
Diagonaler 35x85
CC 120
Pluss at det er klattet på ekstra av det materialet som virket å ha blitt til overs under byggingen
I tillegg har jeg følgende informasjon
Takvinkel 18°
Falsat blikktak
Snølast 3,5
Det har tidligere vært tegltak men omlagt 2016 til falsat blikktak
Snørasbeskyttelse
Husets bredde 6.50m
Husets lengde 11.50m
Legger ved byggesøknadstegninger og snitt tegning fra -77
Tør jeg rive veggen uten å dele av? Strekningen fra ytterveggen der altandøren sitter til veggen mellom soverommene blir ca 7m lang.
Ble et langt innlegg med mange bilder, håper det er forståelig.
Bjelken antyder at det ikke går å rive veggen mot kjøkkenet uten å ordne bærende under midt av takstol/avveksling. Derimot gjør originaltegningene sammenlignet med hvordan det ser ut i dag meg forvirret.
Det er ganske spinkel dimensjon på overrama, jeg ville i det minste forutsette at det trengs en bærende bjelke eller hjertevegg frem til noen med pålitelig kunnskap fastslår at dette ikke er tilfelle.
Sammenligner man med Treveilederens anbefaling på mål for overrammen på en W-takstol med 14° helling og spennvidde på maks 7 meter i snøsone 3,5 er det ganske stor forskjell. De foreslår 45x195! Riktignok har snølastkartet blitt tegnet om flere ganger siden 1977 og man har delvis byttet rapporteringsprinsipp, men forandringen forklarer ikke forskjellen i dimensjonering. Min gjetning er at byggetillatelsestegningen er en typetegning som man ved bygging har komplettert med en bjelke gjennom stuen og en vegg inn til kjøkkenet. Du kan ikke fjerne veggen mot kjøkkenet for da vil bjelken falle ned. Bjelken hviler på den veggen. Det du kan gjøre er 1) ingenting (billigst), 2) bytte ut bjelken med en lengre variant (som da blir kraftigere) eller 3) forsterke overrammene på takstolene, i hvert fall på den berørte delen av taket (mye arbeid i et trangt rom).
Takk for to meget givende svar. Jeg mistenkte at det ville bli problemer.
Er det fysisk mulig/rimelig å gjøre i henhold til 2) og bytte ut bjelken til en lengre som går hele veien fra kortsiden av huset til veggen mellom soverommene? Vil helst slippe en søyle på den strekningen som blir ca 7m.
3) Hvordan går man frem for å forsterke overrammene?
Hvis det viser seg at det ikke er fysisk mulig eller rimelig med en bjelke på 7m uten søyle, går det da an å veksle av med en bjelke oppe på takstolene på loftet?
Ser en annen ting, EL-over isolasjonen, har du plukket bort noe, normalt skal de gå under isolasjonen for å unngå kondens i dem, som kan renne ned i bokser/brytere/stikkontakter. Det går hvis det er kabel i rørene og ikke løse ledninger. Sjekk hvordan det ser ut i en koblingsboks, det må ikke være fukt.
Er det fysisk mulig/rimelig å gjøre i henhold til 2)
Det kommer an på hvilke dimensjoner man kommer fram til. Det er ikke helt klart hvordan man regner. Hva er målene på den eksisterende bjelken (den i taket i stuen)?
Forsterkning av overstøttene gjøres enklest ved å lime og skru bjelker nedenfra. Man må løsne et par diagonale stenger om gangen. Det går fint om man gjør det om sommeren.
GAlfredK skrev:
går det da an å veksle av med en bjelke oppe på takstolene på loftet?
Litt kronglete å få den dit. Du vil vel helst ikke lage hull i blikktaket?
Det kommer an på hvilke dimensjoner man kommer frem til. Det er ikke helt opplagt hvordan man beregner. Hva er målene på den eksisterende bjelken (den i taket i stua)?
Forsterker tverrarmene gjør man enklest ved å limeskruve regler nedenfra. Man må løsne et par diagonalstenger om gangen. Det går fint om man gjør det om sommeren.
Litt knølende å få den på plass. Du vil vel ikke gjerne lage hull i blikktaket?
Jeg kan ta bedre bilder og mål på den eksisterende bjelken i kveld.
Jeg tenkte meg eventuelt å åpne gavlspissen og føre inn bjelken den veien.
Men du må vri den i 90° mellom takstoler som har mange pinner i veien. Jeg synes det er for mye å løfte seg selv i håret.
Vet ikke om jeg er helt ute og kjører, men om man legger den tvers over hanebjelkene så den får hvile på den hanebjelken som har støtte av hammerbåndet på kortsiden, og deretter la den hvile på hanebjelken som har støtte av veggen mellom soverommene. Og videre feste de andre hanebjelker i limtrebjelken?
Typ noe slikt, fant bildet når jeg googlet.
Riktig nok kanskje ikke det hjelper problemet at overrammene er for spinkle? Men på den andre siden lurer jeg på om eksisterende vegg og bjelke gjør det?
Ser en annen ting, EL-over isolasjonen, har du fjernet noe, normalt skal de gå under isolasjonen for å unngå kondens i dem, som kan renne ned i bokser/brytere/stikkontakter. Det går om det er kabel i rørene og ikke løse ledninger. Sjekk hvordan det ser ut i en koblingsboks, skal ikke være fuktighet.
Den reneste løsningen er å forsterke overrammene. Fagverk skal helst bare belastes i sine knutepunkter slik at både overrammer og underrammer er momentløse, noe som ikke blir tilfellet med bjelker som støtter underrammene på midten. Jeg avventer målene på den eksisterende bjelken.
Den reneste løsningen er å forsterke overrammene. Fagverk skal helst bare belastes i sine knutepunkter slik at både overrammer og underrammer er momentløse, noe som ikke blir tilfellet med bjelker som støtter underrammene på midten. Jeg avventer målene på den eksisterende bjelken.
Har nå tatt litt bilder og mål på "bjelken".
Den som ligger over terrassedøren er 50x150 med en 50x75 ovenfor.
Den som fortsetter i "kjøkkenveggen" er 45x120 med en 50x75 ovenfor.
Bjelkens "opplegg" over dørpartiet kunne sett bedre ut. Regner man baklengs er det en ganske liten last som den bjelken (50x150) kan håndtere. Overfører man det lastforholdet på en 7 m lang bjelke, ville den trenge å ha dimensjonen 50x300 med samme type trevirke. En tilsvarende limtrebjelke kunne hatt dimensjonen 115x225.
Balkens "opplegg" over dørpartiet kunne sett bedre ut. Regner man baklengs så er det en ganske liten last som den bjelken (50x150) kan ta hånd om. Overfører man det lastforholdet på en 7 m lang bjelke ville den trenge å ha dimensjonen 50x300 med samme type virke. En tilsvarende limtrebjelke kunne ha dimensjonen 115x225.
Okei, ja jeg ble selv overrasket da jeg så bjelkens opplegg over dørpartiet. Får klure ut en bedre løsning på det.
Hvor mange stolper er det regnet med da?
Kan jeg klare denne strekningen uten noen stolpe?
Igjen, tusen takk for at du hjelper til
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.