En fundering. Om man tjærer gulvbjelkene for å beskytte dem mot regn når man bygger hus... vil det skape problemer i fremtiden? jeg tenker på risiko med å stenge inne eventuell fukt.

• Liker
verktygsgurun
  • Laddar…
Tretjære er jo et glimrende gammelt klassisk triks for å gjøre treverk mer fuktbestandig! :thumbup:

Problemet er at det lukter. Utendørs gjør det ingenting, men innendørs er det kanskje ikke så gøy... Hvor lang tid det tar for tjæren å lukte av vet jeg ikke, men jeg mistenker at det nok er snakk om flere år.

Siden tjæren ikke forhindrer treverket fra å bli fuktig, men akkurat som impregnering reduserer risikoen for at det begynner å råtne, så bør også tjæret tre beskyttes hvis det skal bygges inn slik at fuktigheten ikke kan fordampe noenlunde fritt og raskt.

Det jeg mest tenker på er at bord aldri kan være 100% tørre og hvis man tjærer dem.. risikerer man ikke å stenge inne fuktighet da tjæren hindrer treet fra å puste?

Nei, det er det som er det fine med tretjære, den hindrer ikke treverket fra å puste.

Edit:
Dog er det sannsynligvis en fordel å påføre tjæren på noenlunde tørt virke (type maletørt). Ellers kanskje den ikke fester/suger inn hvis treverket allerede er relativt mettet av vann.

Sist redigert:
interessant. Takk for dine svar

• Liker
Jopernou
  • Laddar…
S
RoyMunson skrev:
En fundering. Om man tjærer gulvbjelkene for å beskytte dem mot regn når man bygger hus.. kommer det skape problemer i fremtiden? Jeg tenker på risiko med å stenge inn eventuell fukt.
det du kan få er jo eventuell lukt. ,men tjære lukter jo godt

Du blir nok aldri kvitt lukten. Så lenge det finnes virksomme stoffer igjen (og det er det du vil) så lukter det, og det er ikke trivelige stoffer. Aromatiske hydrokarboner er kjent for kreftfremkallende virkning. Visst lukter det godt når man kommer inn i et gammelt trebåtverft - for øyeblikket. Jeg forstår ikke verden. Noen bekymrer seg for kjemiske stoffer i kjøkkengulv som kanskje gir kreft uten at noen har tenkt på det før, andre vurderer å bruke gamle metoder som er kjent som helseskadelige. En metode er ikke bedre fordi den er gammel.

• Liker
big mike
  • Laddar…
"En metode er ikke bedre fordi den er gammel."

Nei, det trenger den ikke å være, men dens funksjon over tid er godt kjent - sterke og svake sider. Den er altså forutsigbar, og det går an å tilpasse utførelse & konstruksjon etter det.

Alle nye metoder og emner vet vi i prinsippet ingenting om, verken på kort eller lang sikt, eller eventuelle svakheter og styrker. Det er altså trial and terror som gjelder som utforskningsmetode, og det er huseierne som sitter med Svarteper.

Se bare på 60- & 70-tallets Cuprinolade og/eller trykkimpregnerte sviller.
Eller de enstegstettede fasadene.

Tjære lukter godt, slik som ofte aromatiske hydrokarboner gjør. Dog, som jeg tidligere nevnte, 24 timer i døgnet over muligens mange år, ekstra konsentrert som det blir innendørs, da er det en annen sak.
Forskjellen er akkurat som mellom hobbylakkerer og yrkesmaler, eller festrøyker og vanlige røykere. Det er tiden (og konsentrasjonen) som avgjør hvor farlig det er.

• Liker
kashieda
  • Laddar…
Det ser også ut til å være forskjell på tretjære og petroleumsbasert tjære?

tretjæren som lages på furu inneholder ingen helseskadelige hydrokarboner?

Ja, det er forskjell som natt og dag. For å beskytte trevirke er det kun ekte tretjære som gjelder.
Petroleumbasert tjære er noe helt annet. Asfalt?
Hva angår forskjell i giftighet så vet jeg ikke, men begge er nok ikke helt helsevennlige.
Bør nok ikke brukes innendørs.
Effektene avtar med tiden.

Let etter produktene som noen selger. Da skal det finnes tilhørende sikkerhetsdatablad. Der framgår det hva de inneholder og eventuelle helseeffekter.

• Liker
erikssonandreas
  • Laddar…
Det lukter godt... hvordan er det med villsvin, de liker jo også duften av tjære. Jeg vurderer akkurat nå om jeg skal smøre tretjære på svillen på boden på landet. Men siden det ligger avsides, er det kanskje ikke så bra. Noen som har en tanke?

Ja visst lukter det godt! Sol, sommer og bading er de direkte assosiasjonene jeg får. Avtar og lukter praktisk talt ingenting etter 2-3 år, i hvert fall ikke utendørs. Stikker man nesen i en solvarm panel kjenner man en svak duft. Ca. 5 år siden maling.

Har aldri hørt at villsvin liker tjære, men det sier i alle fall ikke så mye...

Har selv strøket tjære på svillen i vår gamle låve, samt malt panelet med rødtjære. Har ikke lagt merke til noen villsvin rundt låven, men det kan naturligvis også skyldes at hestene våre går utenfor og også inne i den året rundt (utebokser). Villsvin har vi godt om, også inne i hestegjerdene, men de ser ut til å holde seg utenfor tomta. Har ikke sett noen spor etter dem innen 50 m radius.

Tjære for villsvin er et vanlig produkt som brukes flittig av jegere. Villsvinene gnir seg mot tjæren, som insektmiddel. Jegere smører tjære på trær for å tiltrekke seg villsvin. Villsvinene har ekstremt god luktesans. Så her skriver de for eksempel på: https://www.jaktia.se/reportage/utfodring-av-vildsvin/

"Erfaringen viser at en riktig tjære som er framstilt av bøk har best attraksjonseffekt på villsvin"

Aha, det virker logisk. Det finnes godt om tjærepreparater for hester i samme hensikt.
Tjære av bøk, det var også nytt. Trodde bare det var furu og gran man lagde tjære av.
Bra start på dagen. Jeg har lært meg to nye ting! :)

Da kanskje det kan være et problem, om det normalt ikke er mennesker i nærheten av huset. På den andre siden, hva kan villsvinene stelle i stand med? Rot opp hagen om den er rik på nøtter og eikenøtter, marker, røtter eller kanskje fallfrukt. Gnuse seg mot svillen om den er tilgjengelig?
Antar at behovet for insektavstøtende hovedsakelig gjelder om sommeren når insektene er aktive?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.