Innflytting snart! Og da er et av prosjektene å ta ned gipsplatene i stuen for å isolere så man slipper resonanser i veggene. Noen som har et tips om hvordan man får ned disse spikrede gipsplatene?

Kubein!
Høres kanskje røft ut, men det pleier ikke å gå å få ned spikrede gipsplater hele. Det pleier å trenges mye reparasjon hvis man skal gjenbruke dem.
De fleste kjøper nye plater!

Brekkjern er nok den utprøvde måten... Slå i stykker, kaste ut, sette opp nytt... ...

Kan du finne igjen spikrene kunne du forsøke å slå inn spikrene med en spikdriver/dorn samt skjære av remser i alle skjøtene.

Kan funke men som sagt det pleier å bli en del reparasjoner.

Spikene finner du med en sterk magnet. Så det kan jo funke.

• Liker
Pezzo
  • Laddar…
Har du ikke noe multiverktøy så kan du skjære gipsen med en ordentlig brytebladkniv noe ved siden av hver regel og deretter brekke løs gipsen. Den gipsen som sitter igjen på reglene får du plukke bort med en morakniv eller lignende. Spikene trekker du enklest ut med en hammer.

• Liker
Svante Svenson
  • Laddar…
Finn spikene med en magnet, fjern sparkel med mora kniv eller lignende og ta deretter bort spikene med en spikuttrekker. Den metoden bruker vi for alle våre gamle gipsplater. Det tar ikke lengre tid enn å være brutal, men det roter mye mindre.

Malin

• Liker
Anna.p
  • Laddar…
Mikael_L
Mitt forslag.

Sag et hull med en dosfres øverst i gipsplaten i hvert stenderfag.
Dosfres:
dosfras.jpg

Fyll faget med løsull, kutterflis eller sagflis. Sagflis gir antakelig på grunn av høyere vekt den beste lyddempingen, av disse materialene. Men det er større risiko for at det lekker ut og skaper rot i huset deres. Faget trenger ikke fylles helt for å dempe resonanser, jeg har hørt at 1/3 skal være nok, men selv ville jeg fylt opp til dosfreshullet for sikkerhets skyld. Også lydtransmisjonen gjennom hele veggkonstruksjonen forverres jo av den høyere vekten en maksimal fylling gir.

Reparer deretter hullet i henhold til denne instruksjonen:
http://byggsystem.knaufdanogips.se/mounting/processing/gypsum/repair/index.html

Men jeg ville nok laget hull med en T70 fres, og så laget reparasjonsstykket med en T80-fres. Deretter fasede jeg kantene i hullet og rep-stykket. Eller jeg ville i hvert fall prøvd dette først.

Men uansett går det nok mye raskere å reparere en bit av platen på denne måten enn å prøve å få ned noen hele plater.

Spikerne ser man klart og tydelig da det er helt nytt og uten tapet, ikke engang sparklet.

Sage hull og fylle med løsull/spon er jo også en idé selvfølgelig. Går det fylle selv på en praktisk måte?

Buster1 Buster1 skrev:
Spikerne finner du med en sterk magnet. Så det kan jo funke.
Gjorde nøyaktig som du sa, brukte magneter for å fjerne skruene. Vips var gipsplatene borte i 4 store biter, 2 lag mosaikk med plastnettforsterkning inkludert.

Takk for tipset.

Om man vil ta ned skruede gipsplater, kan man skru nøye dem av, eller må man bruke kubein, typ? Jeg har et rom som ble tilleggsisolert i 1990 men snekkeren enten fusket eller var inkompetent, for veggene buer ut overalt. På ett sted flere centimeters høydeforskjell fra "pukkelen" til slutten av veggen. Jeg vil nå gjenopprette veggene med ny isolasjon og nye gipsplater. Har revet en vegg, men det ble et berg av gipsbiter og STØV på gulvet. Det er vel ikke sunt å puste inn gipsstøv, skulle jeg tro. At de buer ut skyldes at man pakket inn isolasjonen mellom lektene, man skar ikke til den så den passet. Dermed ble det et stort trykk fra isolasjonen. Merker det når jeg åpner en vegg, at den nesten kryper ut av seg selv.

Er ikke proff. Men etter min erfaring er det nesten umulig å skru bort platene. Skruene er skjult i sparkel, og HVIS man finner skruene så er sporene fylt med sparkel.

Det blir støvete når man river gips, uansett hvordan du gjør det. Sørg for å ha ansiktsmaske. Rivningsstøv er aldri sunt. Og ha en grovstøvsuger (kjøp billig, eller lei).

Masken bør du også ha når du håndterer isolasjonen, det flyr små fiberbiter i luften.

• Liker
Fisherqueen
  • Laddar…
Det finnes jo også støvfeller til leie (som en avfukter, men for støv)

Det var mer komplisert enn jeg trodde. Jeg har aldri holdt på med sånt her, vet ikke hvorfor jeg gjør det nå, men jeg blir så sur når jeg ser at man gjorde en undermålig jobb for 31 år siden. Alt begynte med at jeg skulle sette opp en tv på veggen og det var ikke mulig når veggen ikke var jevn. Så har snekkeren vært her og satt opp nye plater med korrekt tilpasset isolasjon. Det ble så bra!

Skal man ha en åndedrettsmaske som gjør at man ser ut til å komme fra det ytre rommet? Sånne som fantes på lager i Sverige, men som ble ødelagt en gang på 90-tallet da ingen katastrofer kunne ramme oss?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.