Hei,

Skal sette gipsplater i et nytt rom som akkurat nå er kledd med OSB.
Fundere litt på hvordan man skal la gipsplatene møtes ved innvendige hjørner.
Tenkte først at man lar "sparkelkanten" være igjen så platene møtes med disse i hjørnet.
Det går selvfølgelig mye sparkel i hjørnet, men man burde jo kunne trykke inn en papirremse fint og sparkle over.

Men så så jeg disse to videoene:

Her ser det ut til at man ikke lar "sparkelkanten" være igjen.
Hva vil dere si er best i et synlig innvendig hjørne?

Om hjørnet senere ikke blir synlig, kledd for eksempel med fliser, er det da noen forskjell?

Takknemlig for tips.
Mvh
Fredrik

Jeg funderte på det samme når jeg satte gips og kom frem til at man bør unngå å ha sparkelkanten i hjørnet. Det er vanskelig å fylle opp på en pen måte. Dessuten er hjørnet ofte ikke perfekt rett (selv i nye hus) og det er enklere å få et tettere hjørne med en kappet side siden man kan raspe til det blir i prinsippet helt tett. Synes også det er bedre at om platen blir for smal, så lar man sprekken være til neste plate i stedet for i hjørnet, for mellom platene skal man likevel fylle med mer sparkel.

Bør ikke spille noen rolle hva som kommer etterpå. Klinkers er antagelig mer tilgivende da du skal ha fix på platene som kan skjule ujevnheter i hjørnet.

• Liker
fredand44
  • Laddar…
K
Skal du kle inn hjørnet med fix og så fliser så hadde jeg ikke brydd meg i det hele tatt om hvordan hjørnet blir (ikke heller sparklet verken hjørne eller midt på)

• Liker
fredand44
  • Laddar…
-Bort med sparkelkanten.
-Rasp hvis hjørnet svinger mye
-Latexfog

• Liker
fredand44
  • Laddar…
Hei
Tusen takk for svarene!!
Ja da får det bli uten sparkelkant.
Mvh
Fredrik

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.