Hei,

Har nettopp fått en kassett installert i min peis. I den forbindelse ble spjeld/vrider fjernet i murveggen over, noe som har ført til at mørtelen der er lysere og skiller seg fra resten av veggen. Jeg fikk et tips om å blande fugemasse med vann og påføre på fugen for å jevne ut fargeforskjellene, men resultatet ble dessverre ikke så bra. Nå leter jeg etter bedre metoder for å farge inn fugen slik at den smelter inn og matcher den originale veggen.

Murveggen er fra 1960-tallet og har over peisen blitt misfarget med lysere flekker. Jeg antar at det skyldes varmevekslingene fra peisen som har påvirket fargetonen i steinen. Målet er å friske opp hele veggen og oppnå et mer enhetlig utseende. For øyeblikket er veggen til venstre betydelig friskere enn den til høyre.

Jeg har også prøvd å rengjøre med utspedd saltsyre for å forsøke å få frem den røde fargen og fjerne hvite misfarginger, men det ser ut til å ha bleket steinen ytterligere. Nå er jeg usikker på hvordan jeg skal gå videre uten å forverre situasjonen.

To spørsmål egentlig:

1. Hvordan frisker jeg opp selve teglfargen/steinen?
2. Hvordan matcher jeg fugen på beste måte?

Så har noen her tips eller råd om hvordan jeg best går frem for å gjenopprette eller jevne ut fargetonen på teglsteinen og fugene? Alle ideer og erfaringer mottas med takk!

• Murvegg av teglestein med ulike behandlingsmetoder; til venstre en del med friskere utseende, til høyre områder med lysere fuger etter mislykket behandling.
Hei igjen! Noen som har en god idé om hvordan jeg får en jevnere finish over hele murveggen? Vil altså beholde murstein-looken.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.