Hei,
Har nettopp fått en kassett installert i min peis. I den forbindelse ble spjeld/vrider fjernet i murveggen over, noe som har ført til at mørtelen der er lysere og skiller seg fra resten av veggen. Jeg fikk et tips om å blande fugemasse med vann og påføre på fugen for å jevne ut fargeforskjellene, men resultatet ble dessverre ikke så bra. Nå leter jeg etter bedre metoder for å farge inn fugen slik at den smelter inn og matcher den originale veggen.
Murveggen er fra 1960-tallet og har over peisen blitt misfarget med lysere flekker. Jeg antar at det skyldes varmevekslingene fra peisen som har påvirket fargetonen i steinen. Målet er å friske opp hele veggen og oppnå et mer enhetlig utseende. For øyeblikket er veggen til venstre betydelig friskere enn den til høyre.
Jeg har også prøvd å rengjøre med utspedd saltsyre for å forsøke å få frem den røde fargen og fjerne hvite misfarginger, men det ser ut til å ha bleket steinen ytterligere. Nå er jeg usikker på hvordan jeg skal gå videre uten å forverre situasjonen.
To spørsmål egentlig:
1. Hvordan frisker jeg opp selve teglfargen/steinen?
2. Hvordan matcher jeg fugen på beste måte?
Så har noen her tips eller råd om hvordan jeg best går frem for å gjenopprette eller jevne ut fargetonen på teglsteinen og fugene? Alle ideer og erfaringer mottas med takk!