Byggtrixx Byggtrixx skrev:
Har du lagt ut plater for hele lengden og bredden av rommet? Så du vet om du for eksempel trenger å kappe siste runde med plater? Om kapning må gjøres, kanskje du vil eksperimentere litt med om det skal kappes like mye på begge sider eller kun på en side avhengig av hva som synes mest eller forstyrrer minst før du starter.
Jamen akkurat. Du ser på siste bildet at det som mangler for fulllengde opp og til høyre er brutte plater, og det samme mot toalettet. Vi har valgt å ha hele plater som havner i blikkfanget mot parketten når man kommer innenfor døren. Til høyre opp mot vinduet blir det kortere, men der skal det stå garderober og så er det bare åpningen ved vinduet mellom garderobeskap og toalett. Likeledes blir det brutt akkurat ved inngangen, men der kommer også til å ligge en entrématte, så det blir penest slik.

T Thomas_Blekinge skrev:
Helt OT: Dette "ja men precis" er det ungdomsspråk? Det har kommet også på radioens minst begavede reporter. Høres ekstremt barnslig ut.
Jamen precis.
Min pappa jobber på radio men han er jo som du sikkert forstår litt eldre..

• Haha
naikon
  • Laddar…
APR APR skrev:
Jeg hadde nok overflaten innen 1-2mm fordi jeg verdsetter min tid til 0kr. Jeg hadde så Tebos hvite gummihammer og sugekopp. Var man litt slurvete med bakstryknigen på platen var det enkelt å enten banke ned platen eller ta den opp og styrke om. Man bør vel ikke tvinge platen på nivå med skruene/kilen om det skiller for mye etter at man har lagt den og rugget til den tenker jeg, da er det vel risiko for å knekke et hjørne.
Nei, det blir nok ikke bra å tvinge mer enn noen få mm. Men de virker utvilsomt bra for å holde en helt rett linje.

Jo tid finnes også, men har et halvt hus igjen å renovere og har holdt på i 3 år med diverse prosjekter og begynner å miste motivasjonen generelt. Vil bare bli ferdig uten å fire på kvaliteten på sluttproduktet. Jeg får rett og slett sikre meg å ha tilstrekkelig med fix så det ikke bommer. Så gjør det ikke noe om gulvet ikke er 💯 prosent i nivå så lenge skjøtene peker.

Dr Benz Dr Benz skrev:
Ja, men akkurat. Du ser på det siste bildet at det som mangler for fulllengde opp og til høyre er brutte fliser og likeså mot toalettet. Vi har valgt hele fliser som havner i blikkfanget mot parketten når man kommer innenfor døren. Til høyre opp mot vinduet blir det kortere, men der skal det stå garderober og så er det bare glippen ved vinduet mellom garderobene og toalettet. Likeså blir det brutt akkurat ved inngangen, men der kommer også til å ligge en entrématte så det blir penest slik.
Så bra! Hadde en venn som glemte å sjekke før, og det ble dessverre en skikkelig stygg avslutning akkurat i blikkfanget også…

Byggtrixx Byggtrixx skrev:
Hva bra! Hadde en kompis som glemte å sjekke før, og det ble dessverre en skikkelig stygg avslutning akkurat i synsfeltet også…
Mkt bra input dog. Som alltid er aktuelt. Jo mer forarbeid du gjør desto større sjanse at det blir bra.

Noen ganger kan man også se om noen har tenkt seg om eller ikke.

Det ser bra ut! Skal bare kappe til småbitene nå.

Det var vanskeligere enn man tror, men er fornøyd med resultatet så langt.

• Byggeplass innendørs med nylagte fliser på gulvet; synlig åpen dør til terrasse og vaskerommet i bakgrunnen.
  • Rom under renovering med nytt grått flisegulv og en uferdig veggstruktur. Verktøy og sandaler ligger spredt. Sollys skinner inn i rommet.
  • Grå flisgulv under legging ved inngang med sko på treplankegulv, søppelsekk i gangen.
  • Liker
SC Aero og 3 andre
  • Laddar…
Ser bra ut, hva var det som var vanskeligere enn du trodde?

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Ser bra ut, hva var det som var svårare enn du trodde?
Takk. Dels å holde rette linjer (jeg er veldig pirkete) selv om man har avstand i skruene. Så kommer det iblant litt fiks imellom som gjør det litt bredere, så man må holde øye hele tiden.
Likeledes må man holde øye med hellingen når man kammer. For ulik helling gir ulik tykkelse og det kan merkes. Man skal tenke på å forsøke å holde samme vinkel på alle plater.

Videre er det generelt ganske klistrete å holde på med, spesielt når man dobbeltkammer.

Men alt dette lærer man, så neste gang blir det enda bedre.

Men jeg ville absolutt gjøre det igjen. Jeg liker ikke å kompromisse, og vi elsker størrelsen på
platene.

Best er om du kan legge alt på en gang, dagen etter kan du ikke flytte en flis eller få opp/ned den en mm eller to.
Hellingsgraden på kammen er ikke hele verden, spesielt ikke om du dobbelstrøk.
Kamm ut og ta en liten, kanskje 2-3cm bred og fjern limet langs kanten før du legger flisen, da slipper du få lim mellom flis og nivåtappen.
Vask av et søl med en gang så sparer du tid istedenfor å ta det når det er tørt.

• Liker
Dr Benz
  • Laddar…
nino nino skrev:
Best er om du kan legge alt på samme gang, dagen etter kan du ikke flytte en plate eller få opp/ned den en mm eller to.
Hellingen på kammen er ikke hele verden, spesielt ikke om du dobbelstryk.
Kamme ut og ta en liten, kanskje 2-3cm bred og ta bort fixet langs kanten før du legger platen da slipper du å få fix mellom plate og nivåpinne.
Vask av en kladd med en gang så sparer du tid i stedet for å ta det når det er tørt
Ok det må så være. Men du får jo ulikt mye fix avhengig av om du kammer oppreist eller nesten plant. For der jeg vet at jeg har vært nøye med dette har det linjert veldig godt høyde-messig mellom platene. Selvfølgelig spiller det en rolle om man hadde gjort alle fullstørrelse på samme gang. Det hadde selvfølgelig gjort resultatet enda bedre. Skruene er veldig bra fordi de dels hjelper til å jevne ut men de holder også fast platene så de har mindre sjanse for å bevege seg.

Kantene strøk jeg av med sleiven men det ble likevel litt kladd. Det er jo et håndverk som alt annet så øvelse gjør mester.

Er faktisk veldig fornøyd likevel. Mange som advarte meg mot å begynne med 60x60 eller engang gjøre det i det hele tatt. Men jeg liker utfordringer.

Skulle faktisk kunne strekke meg til at jeg hadde kunnet betale en håndverker for dette.

• Liker
nino og 1 annen
  • Laddar…
Nå har det tørket nok og det begynner å bli tid for fuging.

Hva skal man tenke på for at det skal bli best? Tenker at jeg skal gjøre hele i ett enkelt sveip da det ikke er så mange fuger. Har kjøpt Sika cream da det var Sikas fix som ble brukt.

Har fugebrett og vaskebrett.
Selvfølgelig skal platene vaskes grundig og fugene ses over og skrapes litt til ved behov.

Men hva tenke på ved selve prosessen? Stryke på tvers mot deg. Men hva er viktig når man skal vaske av etterpå?

Kjøp en bra fogbalje så du får rent ordentlig.
Fogbalje med tillbehør som svamp, rist, håndtak og hjul.

• Liker
Dr Benz
  • Laddar…
Ok. De har jeg sett, men ikke tenkt mer på. Men det er kanskje likevel a & o å kunne klemme ut brettet.

Hva gjør en bra fugespenne i så fall?

Dr Benz Dr Benz skrev:
Men hva tenke på ved selve framgangsmåten? Stryke på tvers mot deg. Men hva er viktig når man skal vaske av etterpå?
Diagonalt over fugen, i begge retninger. Ta opp en mindre mengde fugemasse og arbeid ut den så tørker hele satsen langsommere og du har mer tid. Bruk riktig type fugemasse for flisene du har. Hvis du er litt nøye med å få med deg all fugemassen med fugespartelen så lar du resten bare tørke ordentlig før du begynner å vaske med spartelen som har svamp.

Du vil merke at du raskt kan tørke av de store flatene og deretter begynne å finjustere fugen med svampen. Med svampen sørger du for å fjerne overflødig fugemasse, eller hvis det mangler noe, kan du jobbe mer fugemasse ned. Det er altså med svampen og ikke fugespartelen fugene får sitt endelige utseende.

Når du har tørket av med svampen, lar du det tørke igjen og så tar du et håndkle eller lignende og polerer flisene (uten vann) så du får bort det siste av fugemassen.

• Liker
nino og 1 annen
  • Laddar…
Såja. Det var jo også et hestearbeid… tungt og platene er litt matte så det tørket nok raskere derfor. Ble to vaskinger og ettertørk, men ble veldig fornøyd.

Baljen var jo helt nødvendig… veldig viktig del.

• En delvis flislagt rom med gulvfliser, blå vaskebøtte og en papirpose fylt med verktøy og materialer ved siden av.
  • Underlagte grå fliser i et rom under renovering, med et synlig rør ved veggen og en stikkontakt til venstre. Veggen er delvis ferdig.
  • Liker
SC Aero og 2 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.