7.525 lest ·
30 svar
8k lest
30 svar
Tips å tenke på ved legging av 60x60 fliser
Har akkurat lagt gulvavretting og sparklet opp ujevnheter. Det begynner å nærme seg å legge fliser, og jeg skulle ønske litt input fra noen som har erfaring. Har googlet og sett på videoer, men vil likevel sjekke med dere siden det er første gang jeg legger fliser.
Hva må jeg tenke på når det gjelder å legge gulvet? Jeg tenker å legge på langs mot vinduet en rad og fortsette deretter med neste rad.
MEN basen til nivåskruene skal jo settes i flislimet, og da tenker jeg at jeg også setter selve festet til raden ved siden av når jeg legger en flis. For hvis limet tørker, rekker jeg kanskje ikke tilbake igjen. Likeså hvis man må bryte, vil det som er lagt rekke å tørke. Og når man kommer til kappene, blir det jo uunngåelig lengre tid mellom flisene. Hvordan skal jeg tenke?
Hva må jeg tenke på når det gjelder å legge gulvet? Jeg tenker å legge på langs mot vinduet en rad og fortsette deretter med neste rad.
MEN basen til nivåskruene skal jo settes i flislimet, og da tenker jeg at jeg også setter selve festet til raden ved siden av når jeg legger en flis. For hvis limet tørker, rekker jeg kanskje ikke tilbake igjen. Likeså hvis man må bryte, vil det som er lagt rekke å tørke. Og når man kommer til kappene, blir det jo uunngåelig lengre tid mellom flisene. Hvordan skal jeg tenke?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46.161 innlegg
Når det gjelder i hvilken rekkefølge man legger, må man tenke på at man ikke kan gå på platene i omtrent et døgn eller så. Det gjelder altså å sørge for at man ikke blir innestengt i et hjørne eller plutselig ikke har tilgang til noe som trengs. Det gjør det ganske vanskelig for oss i forumet å vite om det er bra å begynne ved vinduet.
Da vårt hallgulv ble lagt, ble først 60 cm lagt langs veggen med døren, slik at man måtte ta et lite hopp for å komme inn og ut, på fredagen, og så ble resten lagt på mandag og deretter gjaldt det å bare gå langs veggen.
Da vårt hallgulv ble lagt, ble først 60 cm lagt langs veggen med døren, slik at man måtte ta et lite hopp for å komme inn og ut, på fredagen, og så ble resten lagt på mandag og deretter gjaldt det å bare gå langs veggen.
Takk. Bra input.BirgitS skrev:
Når det gjelder i hvilken rekkefølge man legger, må man tenke på at man ikke kan gå på platene i et døgn eller så. Det gjelder altså å sørge for at man ikke blir innesperret i et hjørne eller plutselig ikke kommer til noe som trengs. Det gjør det rett vanskelig for oss i forumet å vite om det er bra å begynne ved vinduet.
Da vårt hallgulv ble lagt, ble først 60 cm lagt langs med veggen med døren, slik at man måtte ta et lite hopp for å ta seg inn og ut, på fredagen, og så ble resten lagt på mandagen og deretter måtte man bare gå langs veggen.
At man ikke kan gå på er ikke noe problem da vi har vaskerommet i den ene enden med separat inngang. Likeså i den andre enden av huset kan vi gå gjennom vinterhagen.
Men svært viktig når man vel står der..
Men da ble ikke hele gjort i et sveip, men delt opp i to.
Så jeg tenker at jeg kan legge alle hele 60 plater (hvis jeg rekker det) på mandag. Og deretter komme tilbake med delene som skal kuttes i ro og mak.
Husker du hvor lenge man bør vente før man KAN gå på dem? Eller det er avhengig av limprodusenten kanskje?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46.161 innlegg
Jeg gjør ingen krav på hvordan man skal gjøre det, men da jeg i fjor la en balkong hjemme hvor det kanskje ble tid til to rader per kveld, måtte jeg sette en skruestift per skjøt i den siste platen og deretter rydde bort lim rundt denne for å kunne fortsette neste dag. Det tørket ganske fort når jeg jobbet ute og hver plate måtte jeg dobbeltstrøke og sørge for full vedheft for ikke å risikere at det sprakk over vinteren.
Aha det der ser jo bra ut. Men er ikke helt med deg hvorfor du må rense fix om pinnen allerede sitter der? Så ser jeg at du har satt skruene i hjørnene. På oversikten på mine skruer så sitter de et stykke fra hjørnene. Jeg er redd for at man kanskje knekker et hjørne? Men kanskje vanskelig å få dem helt jevne ellers?APR skrev:
Jeg gir ingen påstand om hvordan man skal gjøre, men da jeg i fjor lagde en balkong hjemme hvor jeg kanskje rakk med to rader per kveld, måtte jeg sette en skruestift per fuge i siste platen og så rense på fix rundt denne for å kunne fortsette neste dag. Det tørket ganske fort da jeg jobbet ute, og hver plate måtte jeg dobbeltstryke og sikre full vedhefting for å ikke risikere at det sprakk over vinteren.
En viktig greie som jeg gjorde i dag var å legge ut en del plater så man får en oppfatning om hvor skjøtene havner og hvor rette veggene er osv. Tungt, men en veldig nyttig leksjon. 1 mm justering i den ene enden gjør mye mot den andre enden. Selv om de lander omtrent som jeg har tenkt meg, var det viktig å finne linjene spesielt i L-en for å kunne bygge videre på det i rommet.
Heldigvis er veggen mot vinduet og veggen mot døren 90 grader. Så nå er startplaten markert ved parkettgulvet og lengeretningen mot vinduet opptegnet.
Søn kveld blir det primer, så setter forestillingen i gang på ordentlig….
Heldigvis er veggen mot vinduet og veggen mot døren 90 grader. Så nå er startplaten markert ved parkettgulvet og lengeretningen mot vinduet opptegnet.
Søn kveld blir det primer, så setter forestillingen i gang på ordentlig….
Sist redigert:
Min versjon av pinnen har en fot på hver side, og for å kunne få samme nivå som en allerede festet plate, lot jeg halve foten stå utenfor slik at neste rad kunne bruke foten sikkert. Der kunne det jo ikke være fix som hadde herdet, det ville ha vært i veien for neste dags legging. I min beskrivelse fra tebo spinn ble det ikke forklart hvordan man kunne avbryte leggingen uten det var tydelig at det var ment å legge alt i ett sveip. Jeg klarte ikke å knekke noen plate. Vanlig granittkeramikk fra Bauhaus var det.Dr Benz skrev:
Jamen akkurat så er mine føtter også. Men jeg tenker at man bare legger fix under den platen man legger for øyeblikket. Men hvis jeg nå forstår deg rett, så blir det uansett litt fix som presses over som man så får fjerne for den kommende platen.
Ok det var jo bra, hvor jevnt var underlaget hos deg? For hos meg kan det skille noen mm på en plate fordi jeg støpte for stor flate/rakk ikke med første sjokket.
Ok det var jo bra, hvor jevnt var underlaget hos deg? For hos meg kan det skille noen mm på en plate fordi jeg støpte for stor flate/rakk ikke med første sjokket.
Beste svar
Medlem
· Blekinge
· 11 698 innlegg
Helt OT: Dette "ja men precis" er det ungdomsspråk? Det har kommet også på radioens minst begavede reporter. Høres ekstremt barnslig ut.
Jeg hadde nok flaten innen 1-2mm fordi jeg vurderer min tid til 0kr. Jeg hadde så tebos hvite gummihammer og sugekopp. Var man litt slurvete med tilstryknigen på plata var det enkelt å enten banke ned plata eller ta opp den og stryke om. Man bør vel ikke tvinge plata i nivå med skruvene/kilen om det skiller for mye etter at man har lagt den og gynget til den tenker jeg, da er det vel risiko for å knekke et hjørne.Dr Benz skrev:
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 385 innlegg
Medlem
· Blekinge
· 11 698 innlegg
Har du lagt ut fliser for hele lengden og bredden av rommet? Så du vet om du for eksempel trenger å kappe siste fliseraden? Om kapping trenger å gjøres, kanskje du vil eksperimentere litt med om det skal kappes like mye på begge sider eller bare på en side, avhengig av hva som synes mest eller forstyrrer minst før du setter i gang.Dr Benz skrev:
En viktig ting som jeg gjorde i dag var å legge ut en del fliser slik at man får en oppfatning om hvor skjøtene havner og hvor rette veggene er osv. Tungt, men en veldig nyttig leksjon. 1 mm justering i den ene enden gjør mye mot den andre enden. Selv om de lander omtrent som jeg har tenkt meg, var det viktig å finne linjene, spesielt i L-et for å kunne bygge videre på det i rommet.
Heldigvis er veggen mot vinduet og veggen mot døren 90 grader. Så nå er startflisen markert ved parkettgulvet og lengdelinjen mot vinduet tegnet opp.
Søndag kveld blir det primer, så setter spektakelet i gang på ordentlig…