Hei!
Jeg har et kortvarig prosjekt på gang. Trenger midlertidig å oppbevare nysaget møbelvirke i maks noen måneder. Jeg vet, feil sesong for dette, men akkurat i dette tilfellet står valget mellom å kaste virket eller gjøre noe NÅ.
Har fundert på ulike måter å gå frem på her. Alt fra å vikle med krympeplast og oppbevare utendørs til å leie en isolert container. Det jeg har noenlunde landet på er å bygge midlertidig oppbevaring med en varmevifte som holder cirka 18°C. Tanken er at virket skal da kunne holde riktig fuktighet og jevnes ut (kommer ut av tørken med ujevnt fuktighetsinnhold).
Virket blir 3,5 m langt, så jeg tenker å ha lageret kanskje 3,7-3,8 m langt. Cirka 1,2 m bredt og 2 m høyt (innvendige mål).
Jeg kommer til å ha noen plater med isopor (XPS) til overs fra tørkekammeret. Tenkte at jeg kunne lime dem sammen og dermed få ut et gulv og, hvis jeg har nok plater, også tak. Dermed har man isolasjon fra bakken og en barriere mot varmetap oppover.
Spørsmålet er litt hvordan man gjør mellom gulv og tak. Jeg tenker spontant at det ikke er verdt å isolere veggene. Vi snakker et rom på kanskje 10 kubikk som skal holdes maks 18 grader over utetemperaturen (Skåne, går sjelden under 0°C).
Variant 1: Bare stable virket og vikle med en presenning oppå en isopor "plate" og deretter legge en annen isopor plate oppå og feste med spennbånd. Varmevifte inne i presenningen. Enklest. Formentlig billigst. Man ville trenge litt ramme rundt varmeviften for å unngå brannfare, men ikke mer enn det. Stygt men funksjonelt?
Variant 2: Ha stolper av noe slag i hjørnene. De kan hvile på en isopor plate og holde oppe en annen slik. Man kunne legge en presenning rundt det og dermed har man noe som nærmer seg et lite skur, litt penere enn bare en haug med planker. Man kan ha en kortside åpning og da blir det litt lettere å ha oversikt over hva som finnes, finne en planke i viss størrelse osv.
Variant 3: Reisverk konstruksjon. Isopor plate og tak. Reisverk vegger, C-C 600-600 eller 1200-1200 mm. En kortside kan være en "dør" (dør = en 1200x2500 mm OSB plate med hengsler på den ene siden). En stor fordel med denne måten er at jeg har støtte for litt "hyller", dvs. stendere som går tvers fra langside til langside. Da kunne jeg sortere virket i hyllene.
Kunne gått ulike veier med dette:
a) Presenning utenpå reisverk vegger? Eller metall kanskje?
b) 10 mm OSB på innsiden av veggene for å få litt isolasjon av luft inne i veggene?
c) Trenger jeg ventilasjon? Litt luftehull et sted? Eller to?
d) Metall oppå taket for å beskytte isoporplatene?
Akkurat nå er jeg litt inne på å velge mellom variant 1 og 2. Variant 3 føles som sløsing med arbeid og materialer. Man må jo ha i tankene at dette skal stå ca et halvt år og deretter skal det til dynga, rett og slett.
Ideer? Synspunkter? Andre varianter? Hvordan hadde dere gjort det? Er dere enige om at en 2000 W varmevifte med en termostat burde kunne holde lageret noenlunde stabilt på 18 grader? Hvordan tror dere det kommer til å bli med fukt? Vi har 90+ prosent luftfuktighet i Skåne. Hvor mye kondens tror dere det vil bli på veggene, hvis de bare er en presenning? Blir det et problem eller blir varmetapet der såpass stort at det ikke blir noen stor kondens?
Jeg har et kortvarig prosjekt på gang. Trenger midlertidig å oppbevare nysaget møbelvirke i maks noen måneder. Jeg vet, feil sesong for dette, men akkurat i dette tilfellet står valget mellom å kaste virket eller gjøre noe NÅ.
Har fundert på ulike måter å gå frem på her. Alt fra å vikle med krympeplast og oppbevare utendørs til å leie en isolert container. Det jeg har noenlunde landet på er å bygge midlertidig oppbevaring med en varmevifte som holder cirka 18°C. Tanken er at virket skal da kunne holde riktig fuktighet og jevnes ut (kommer ut av tørken med ujevnt fuktighetsinnhold).
Virket blir 3,5 m langt, så jeg tenker å ha lageret kanskje 3,7-3,8 m langt. Cirka 1,2 m bredt og 2 m høyt (innvendige mål).
Jeg kommer til å ha noen plater med isopor (XPS) til overs fra tørkekammeret. Tenkte at jeg kunne lime dem sammen og dermed få ut et gulv og, hvis jeg har nok plater, også tak. Dermed har man isolasjon fra bakken og en barriere mot varmetap oppover.
Spørsmålet er litt hvordan man gjør mellom gulv og tak. Jeg tenker spontant at det ikke er verdt å isolere veggene. Vi snakker et rom på kanskje 10 kubikk som skal holdes maks 18 grader over utetemperaturen (Skåne, går sjelden under 0°C).
Variant 1: Bare stable virket og vikle med en presenning oppå en isopor "plate" og deretter legge en annen isopor plate oppå og feste med spennbånd. Varmevifte inne i presenningen. Enklest. Formentlig billigst. Man ville trenge litt ramme rundt varmeviften for å unngå brannfare, men ikke mer enn det. Stygt men funksjonelt?
Variant 2: Ha stolper av noe slag i hjørnene. De kan hvile på en isopor plate og holde oppe en annen slik. Man kunne legge en presenning rundt det og dermed har man noe som nærmer seg et lite skur, litt penere enn bare en haug med planker. Man kan ha en kortside åpning og da blir det litt lettere å ha oversikt over hva som finnes, finne en planke i viss størrelse osv.
Variant 3: Reisverk konstruksjon. Isopor plate og tak. Reisverk vegger, C-C 600-600 eller 1200-1200 mm. En kortside kan være en "dør" (dør = en 1200x2500 mm OSB plate med hengsler på den ene siden). En stor fordel med denne måten er at jeg har støtte for litt "hyller", dvs. stendere som går tvers fra langside til langside. Da kunne jeg sortere virket i hyllene.
Kunne gått ulike veier med dette:
a) Presenning utenpå reisverk vegger? Eller metall kanskje?
b) 10 mm OSB på innsiden av veggene for å få litt isolasjon av luft inne i veggene?
c) Trenger jeg ventilasjon? Litt luftehull et sted? Eller to?
d) Metall oppå taket for å beskytte isoporplatene?
Akkurat nå er jeg litt inne på å velge mellom variant 1 og 2. Variant 3 føles som sløsing med arbeid og materialer. Man må jo ha i tankene at dette skal stå ca et halvt år og deretter skal det til dynga, rett og slett.
Ideer? Synspunkter? Andre varianter? Hvordan hadde dere gjort det? Er dere enige om at en 2000 W varmevifte med en termostat burde kunne holde lageret noenlunde stabilt på 18 grader? Hvordan tror dere det kommer til å bli med fukt? Vi har 90+ prosent luftfuktighet i Skåne. Hvor mye kondens tror dere det vil bli på veggene, hvis de bare er en presenning? Blir det et problem eller blir varmetapet der såpass stort at det ikke blir noen stor kondens?
Ingen av disse løsningene er dugelige over vinteren i Skåne, (og sannsynligvis ingen andre steder heller).
Løsning 1 går fetbort av åpenbar brannrisiko.
Løsning 3 nærmer seg et ordentlig skur/lager i ordentlige mtrl og konstruksjoner, og det er hva som trengs. Alt annet flagrer i stykker og/eller avgår i første beste høststorm.
Holder naturligvis med om at det føles som overkill å bygge et ordentlig lager for dette prosjektet.
Så, finnes det ingen garage/lager som kan utnyttes?
I stedet for varmevifte bør en avfukter gjøre jobben bedre. De billige trenger bare 5-10C for å kunne jobbe brukbart.
Om ingen brukbare rom finnes, hvordan er det med bekjente eller familie? Ingen der som har rom du kan låne en stund?
Løsning 1 går fetbort av åpenbar brannrisiko.
Løsning 3 nærmer seg et ordentlig skur/lager i ordentlige mtrl og konstruksjoner, og det er hva som trengs. Alt annet flagrer i stykker og/eller avgår i første beste høststorm.
Holder naturligvis med om at det føles som overkill å bygge et ordentlig lager for dette prosjektet.
Så, finnes det ingen garage/lager som kan utnyttes?
I stedet for varmevifte bør en avfukter gjøre jobben bedre. De billige trenger bare 5-10C for å kunne jobbe brukbart.
Om ingen brukbare rom finnes, hvordan er det med bekjente eller familie? Ingen der som har rom du kan låne en stund?
Jeg kan jo sikkert låne/leie plass. Men da ville jeg måtte flytte virke dit, ca 1 tonn, hver gang jeg tømmer tørken. Hver gang jeg vil selge/vise en planke måtte det skje der de er. Kan absolutt fungere, men jeg hadde foretrukket en løsning der jeg har dem hvor sagbruket og tørken er.
Jeg setter pris på dine råd om å bygge skikkelig med tanke på været. Samtidig har jeg bodd her i syv år og ikke sett noen vinter ennå. Klart det kan komme, og det kreves bare en gang.
Avfukter synes jeg ville vært for tungvint. Man stiller inn ønsket relativ luftfuktighet, men i og med at avfukteren varmer opp, varmetapene er svært store og utetemperaturen varierer mye, vil temperaturen variere veldig. Fra kanskje 5-10 grader om natten til 20-25 om dagen (inne i lageret). Selv med samme relative luftfuktighet blir den absolutte luftfuktigheten veldig forskjellig.
Bedre med en varmevifte. Absolutt luftfuktighet ute varierer ikke mye og hvis man varmer til en fastsatt temperatur, blir miljøet stabilt og dermed virkes fuktinnhold.
Men...ja. Jeg får tenke på noe i retning av variant 3 eller forsterket variant 2. Hva tror dere om kondens inne? Trengs ventilasjon?
Jeg setter pris på dine råd om å bygge skikkelig med tanke på været. Samtidig har jeg bodd her i syv år og ikke sett noen vinter ennå. Klart det kan komme, og det kreves bare en gang.
Avfukter synes jeg ville vært for tungvint. Man stiller inn ønsket relativ luftfuktighet, men i og med at avfukteren varmer opp, varmetapene er svært store og utetemperaturen varierer mye, vil temperaturen variere veldig. Fra kanskje 5-10 grader om natten til 20-25 om dagen (inne i lageret). Selv med samme relative luftfuktighet blir den absolutte luftfuktigheten veldig forskjellig.
Bedre med en varmevifte. Absolutt luftfuktighet ute varierer ikke mye og hvis man varmer til en fastsatt temperatur, blir miljøet stabilt og dermed virkes fuktinnhold.
Men...ja. Jeg får tenke på noe i retning av variant 3 eller forsterket variant 2. Hva tror dere om kondens inne? Trengs ventilasjon?
Merkelig løsning ...
Men campingvogn?
Det finnes av og til slike som gis bort, som er av hyfsad kvalitet. Taket kan hende lekker på slike.
Men går å tette midlertidig - ta ut alt av stoff, riv ut innredning så du har plass til ditt materiale. Bygg stativ eller noe.
Og dra inn alt via vinduet.
Etter behovet er over - gi den bort igjen. Det er oftest rammen alle vil ha for å bygge egen tilhenger så hva du gjør med innredningen spiller ingen rolle.
Men campingvogn?
Det finnes av og til slike som gis bort, som er av hyfsad kvalitet. Taket kan hende lekker på slike.
Men går å tette midlertidig - ta ut alt av stoff, riv ut innredning så du har plass til ditt materiale. Bygg stativ eller noe.
Og dra inn alt via vinduet.
Etter behovet er over - gi den bort igjen. Det er oftest rammen alle vil ha for å bygge egen tilhenger så hva du gjør med innredningen spiller ingen rolle.
Det høres jo ut som om du har en virkestørker. Kan du ikke bare lagre virket i tørkeren så lenge i så fall. Ferdigisolert. Bare sette inn en varmevifte med termostat.
Virketørka må tømmes og lastes med ny last umiddelbart etter ferdig tørking for å rekke å tørke alt virket, dessverre. Den tar bare typ 1,5-2 kubikk om gangen. Blir bare en boks laget av XPS plater og et Logosol WDU aggregat.V vectrex skrev:
Spørsmålet er om det er så mye bedre enn et virkesstativ med varmevifte under og presenning rundt stållet?M mgranbom skrev:
Interessant løsning. Skal sjekke hva som finnes...L larka742 skrev:Merkelig løsning ...
Men campingvogn?
Det finnes av og til slike som gis bort, som er av brukbar kvalitet. Taket kan kanskje lekke på slike.
Men det går an å tette midlertidig - ta ut alt av stoff, riv ut innredning så du har plass til materialet ditt. Bygg et stativ eller noe.
Og dra alt inn gjennom vinduet.
Etter behovet er over - gi den bort igjen. Det er som regel rammen alle vil ha for å bygge egen tilhenger, så hva du gjør med innredningen spiller ingen rolle.
Jeg er uenig med deg om at varme er bedre enn en avfukter. Fuktigheten i treverket styres til 99 % av den omgivende luftens relative fuktighet, ikke den absolutte.
Riktignok kan du styre den relative fuktigheten ved å regulere varmen, men det er betydelig enklere å gjøre det med en luftavfukter. Den absolutte luftfuktigheten utendørs kan variere ganske kraftig om vinteren. Kjør du da en varmevifte på termostat, vil også den relative fuktigheten variere ganske kraftig i ditt midlertidige lager.
Riktignok kan du styre den relative fuktigheten ved å regulere varmen, men det er betydelig enklere å gjøre det med en luftavfukter. Den absolutte luftfuktigheten utendørs kan variere ganske kraftig om vinteren. Kjør du da en varmevifte på termostat, vil også den relative fuktigheten variere ganske kraftig i ditt midlertidige lager.
Blir litt teoretisk egentlig, siden EMC 7% ligger vel i typ 35-37% i temperatur 0-30 C.V vectrex skrev:Jeg er ikke enig med deg om at varme er bedre enn en avfukter. Virkets fuktighet styres til 99% av den omkringliggende luftens relative fuktighet, ikke den absolutte.
Visst kan du styre den relative fuktigheten ved å justere varmen, men det er betydelig enklere å gjøre det med en luftavfukter. Utendørsluftens absolutte luftfuktighet kan variere helt betydelig i løpet av vinteren. Kjør du da en varmevifte på termostat så vil også den relative fuktigheten variere helt betydelig i ditt midlertidige lager.
Min resonnering var at temperaturen ute varierer mer enn absolutt luftfuktighet, og dermed vil en termostat kunne holde miljøet mer stabilt enn en hygrostat. Absolutt beste hadde jo vært å ha begge.
Finns iofs en fordel til for avfukteren. Da kan man ha varmere i lageret men holde samme fuktighet. Da blir virket fortere jevnt tørket.
Valget vil styres av hva som finns til salgs på Blocket/FB marketplace akkurat da...
Spontant fikk jeg samme tanke som @sinuslinus - isolert container.K KristoSig skrev:
Men ellers på enkleste måte. Steinull/Frigolit/whatever. Selv en enkel isolering gjør en dramatisk forskjell sammenlignet med bare en presenning. Men jeg har ikke tenkt så langt som på ev. kondensproblematikk.
