Hei,
Vi bor i et hus bygget i 2020 som vi kjøpte for snart 2 år siden. Stuen ble utvidet med en liten tilbygging i 2022, og siden jeg nå holder på å sette inn FTX, har jeg begynt å lage hull for å montere luftventiler og oppdaget nå at det virker som om tilbyggingen har blitt gjort uten dampsperre. Kan det være riktig at det er gjort slik?
Tilbyggingen har mønetak vinkelrett mot den opprinnelige delen, så det er en liten vertikal vegg i plan med den tidligere ytterveggen der mønedelen grenser mot loftet. Det var et perfekt sted å sette en tilluftsventil, men når jeg nå gravde bort isolasjonen på loftet og lagde hull i den veggen, så var det bare en isolasjonsplate, OSB, og en gipsplate. Ingen dampsperre altså, noe jeg ble ganske overrasket over. Jeg har ikke utført noen kirurgi på de nye ytterveggene, så det kan jo tenkes at det bare er denne delen som grenser til loftet, men det skal vel sitte en diffusjonssperre der akkurat som det er i taket på den opprinnelige delen?
Lurer nå naturligvis på om dette regnes som en skjult feil, skjult er det jo definitivt, og jeg synes det virker som en feil. Men hvor alvorlig er det og hva gjør man med det?
(Dessuten ser det ut til at den tilbyggingen holder på å sette seg også, for det har blitt sprekker i gipsplatene på mange steder, men det er vel en annen sak. Det ble notert ved besiktigelsen, men han mente at visse setninger må man regne med, det betyr ikke at noe er galt. Men det ser bare ut til å bli verre og verre...)
Vi bor i et hus bygget i 2020 som vi kjøpte for snart 2 år siden. Stuen ble utvidet med en liten tilbygging i 2022, og siden jeg nå holder på å sette inn FTX, har jeg begynt å lage hull for å montere luftventiler og oppdaget nå at det virker som om tilbyggingen har blitt gjort uten dampsperre. Kan det være riktig at det er gjort slik?
Tilbyggingen har mønetak vinkelrett mot den opprinnelige delen, så det er en liten vertikal vegg i plan med den tidligere ytterveggen der mønedelen grenser mot loftet. Det var et perfekt sted å sette en tilluftsventil, men når jeg nå gravde bort isolasjonen på loftet og lagde hull i den veggen, så var det bare en isolasjonsplate, OSB, og en gipsplate. Ingen dampsperre altså, noe jeg ble ganske overrasket over. Jeg har ikke utført noen kirurgi på de nye ytterveggene, så det kan jo tenkes at det bare er denne delen som grenser til loftet, men det skal vel sitte en diffusjonssperre der akkurat som det er i taket på den opprinnelige delen?
Lurer nå naturligvis på om dette regnes som en skjult feil, skjult er det jo definitivt, og jeg synes det virker som en feil. Men hvor alvorlig er det og hva gjør man med det?
(Dessuten ser det ut til at den tilbyggingen holder på å sette seg også, for det har blitt sprekker i gipsplatene på mange steder, men det er vel en annen sak. Det ble notert ved besiktigelsen, men han mente at visse setninger må man regne med, det betyr ikke at noe er galt. Men det ser bare ut til å bli verre og verre...)
Det rette er at det finnes dampsperre alternativt dampbrems langs rygningstaket som følger den lille vertikale veggsnutten ned og bindes sammen med dampsperren/bremsen i flattaket, forstår jeg deg rett vil du gå gjennom denne lille veggen og der sette et don og i den mangler det dampsperre, om så er tilfellet er det feil når man snakker om det årstallet! Mener du derimot at du går gjennom denne veggen og videre inn blant isolasjonen i høytaket så skal det ikke være noen der (da den sitter lenger ned)
Akkurat, fra loftet (ovenpå dampsperren til innertaket) gjennom vertikalveggen inn i rommet (veggmontert luftdon). Jeg kan altså gå fra loftsrommet inn i rommet uten å passere en dampsperre.E egge80 skrev:Det rette er at det finnes dampsperre alternativt dampbrems langs mønetaket som følger den lille vertikale veggbiten ned og bindes sammen med flattakets dampsperre/brems, forstår jeg deg rett vil du gå gjennom denne lille veggen og der sette et don og i den mangler dampsperre, om så er tilfelle er det feil når man snakker om det årstallet!
Mener du derimot at du går gjennom denne veggen og videre inn blant isolasjonen i høytaket så skal der ikke finnes noen (da den sitter lenger nede)
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Om- och tillbyggnad av hus i vinkel - till hus "utan" vinkel
Utbyggnad och tillbyggnad -
Tillbyggnad utan bygglov avslöjad vid husköp
Artikelkommentarer -
Hus utan bygglov - vad gäller vid tillbyggnad?
Juridik -
Köpa hus utan tillgång till vindsutrymme av tillbyggnad
Tak & Vind -
Tilläggsisolera utan att ha diffusionsspärr?
Fasad