R
Jeg har i andre tråder skrevet om min tilbygging, som man aldri har søkt byggetillatelse for. Den har stått der over 20 år nå og da er det ingen problem. Men nå vil jeg øke takhøyden, noe som innebærer en påvirkning også utenfor. Så, byggetillatelse eller ikke, det har jeg ikke tatt stilling til.

Tilbyggingen (liksom huset for øvrig) er laget av sementhullstein, men tenkte å bygge opp tilbyggingen ytterligere med lecablokker. Taket vil jeg lage i tre med takplater oppå.

Nå har jeg begynt å skissere en byggeveiledning, som jeg inntil videre hovedsakelig gjør for at jeg selv skal ha nytte av den. Ikke for å levere inn osv..

Men det store problemet akkurat nå er tetningen mot husveggen, som er markert med røde piler på et av bildene. Et tretak som altså strekker seg inntil sementveggen på huset, hvordan i all verden lager jeg en akseptabel tetning mot vann (fukt, regn, osv osv)??

Er teknikken å legge tjærepapp oppå takets rupanel og også feste tjærepappen opp mot husets sementhullsteinsvegg? Eller hva har dere av tips? Har sittet fast med dette spørsmålet lenge.. :(

Eller er det bare sementtak som gjelder i mitt tilfelle for å få det vannsikkert?

Takknemlig for tips!

• Bygningstegning som viser hovedhus og en lavere tilbyggnad merket "Wc och Toalett".
  • Illustrasjon av tilbygg med mål og spørsmålstegn ved tetning mellom tretak og husets cemementvegg. Røde piler peker på et kritisk område.
R
R
Mitt neste tekniske problem er hvordan jeg skal legge bjelkene over taket; på tvers (den kortere avstanden) eller på langs (den lengre avstanden). Har heller aldri lagt tak før eller engang planlagt slike ting.

Ulempen med å legge dem på langs, over den lengre avstanden, er vel risikoen for at det blir svikt på midten av taket og risiko for at taket presses inn på grunn av snø, osv..? Ulempen med å legge dem på tvers er at jeg må spenne opp en bjelke etc inntil husveggen som virkelig sitter fast og som tåler takets vekt.

Nå handler det om et lett skrånende tak, type pulttak. Hva kan være best; å legge bjelkene på tvers i henhold til bildealternativ 1 eller på langs i henhold til bildealternativ 2?

Hva sier dere? Takk for tips og kommentarer :)

• Takskisse viser reglar lagt på tvers av et lett skrånende pulttak, med mål 2,6 x 4,7 meter, tilknyttet en tilbyggnad med vinduer.
  • Plan over flatt tak ved tilbygg, viser to alternativer for legging av takbjelker; på tvers (2,6 m) eller på langs (4,7 m) i forhold til husets vegg (cementhålsten).
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.