Hei!

Forsøkte å få opp en terrassemarkise på 3,6x2,0m men støtte på problemer. Lite ante jeg at det ville bli trøbbel med akkurat det å få opp festene til markisen. Treskruen tar ikke ordentlig i trepanelet, den går inn, men stopper et stykke og får ikke noe feste mer.

Er det noen som har erfaring med hvordan man får den opp på en pålitelig måte? Jeg tenkte om man satte opp en regel på 28x120 og satte den på panelet først, og så prøvde med festene?

Er det noen kyndige som kan veilede?

Du kan ikke feste markisen i bare panelet. Du må finne bakliggende regelkonstruksjon og feste i den. Enten hammerbåndet som løper horisontalt i overkant av veggen eller i en stående regel. Markisefestene trenger ikke å sitte symmetrisk så du kan forskyve dem i sidelengs for å skru i stående regler.

P peroande skrev:
Du kan ikke feste markisen i bare panelet. Du må finne den bakenforliggende regelkonstruksjonen og feste i den. Enten hammerslaget som går horisontalt på overkanten av veggen eller i en stående regel. Markisefestene trenger ikke sitte symmetrisk, så du kan forskyve dem til siden for å skru i stående regler.
Ja, jeg ante jo at jeg skulle trenge å sette festene i reglene, men finnes det en smidig måte å finne dem på, så man vet at det virkelig blir rett. Men er det nok at jeg da setter dem i de stående reglene, eller skal jeg satse på å sette opp en horisontal regel som jeg i sin tur setter festene i?

Min første markise var festet kun i panelets horisontale spikregel. Der kunne man se at hele panelet inkludert spikregel hadde løsnet flere mm under festene. Den nye festet jeg med lange franske skruer i de stående reglene. Du kan trenge å ta ned noen bord for å finne ut hvor reglene sitter, eller måle deg frem om du kan finne dem lettere fra innsiden. Det kan også være lurt å skru inn en mellomlegg mellom regel og panel, for når du strammer skruene dine kan du ganske lett sprekke eller deformere panelbordene.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.