Hei

Ny i forumet og søker hjelp med en tegning på en form for L-støtte.

Skal støpe en hagemur som er 0,70 til ca 1,50 høy, største høyde. Lengden er ca 10 meter.
Tar takknemlig imot råd og anvisninger på muren.

Er det rimelig å mure med betonghullstein eller Leca og pusse den? Takknemlig for deres kommentarer

Jan

Jeg har støpt en støttemur i L-form, ca. 12 m og opp til ca. 180 cm høyde. Omtrent halve denne muren murte jeg med naturstein/sprengstein på utsiden og støpte deretter mot fra innsiden. Den andre halvparten er massiv betong. Som form bygde jeg med rupanel et "plank" med tre liggende 45*95 på utsiden. Samme konstruksjon på innsiden, men da en "hengende form" som sluttet 15 cm over bakken (dreneringshull er bra å bruke for å sammenføye formsidene). Jeg festet formsidene med formbeslag som jeg leide (man kjører armeringsjern gjennom formen og fester med beslagene). Nedre delen av L-en brukte jeg kryssfiner som skrudde fast under støping, hvorpå jeg lastet på stein på disse.

Hvis du skal støpe hele muren i ett svep med betongbil, tenk på at trykket i bunnen av formen blir MASSIVT. Å holde nede nedre delen av L-en krever mye vekt. På grunn av L-formen vil du også få en oppadrettet kraft, så formen må forankres ordentlig slik at den ikke løfter seg.

Støper man i to steg (platen først og veggen deretter) blir det enklere med forankring osv.

Kan man tenke seg å prefabrikkere elementene så er de mye enklere å støpe om man tipper det hele fremover så å si, slik at ryggen på L:et ligger ned og bunnen peker nedover dvs så her

XXXXXXXXXXXXXXXXX
X
X
X
X

Da kan man lage en enklere form der man bare lar toppen være åpen samt at man lager fronten avtagbar. Da kan man bare tippe ut det ferdige elementet og støpe et til i samme form. Gjorde 32 stk. på den måten for noen år siden til innkjørselen.

He,

skal også til å støpe L-støtte tydeligvis.

UUUUUU
...............U......L................PPPPPPPPPPPPP
...............U......L.........SSS
...............U......L.....S
...............U....SL
...............U.S...LLLLLL

Sett fra siden.
U er vårt uterom, med ca 2,5 m i takhøyde, S er en skråning opp til P, det som skal bli parkering for bilene våre.

L er de L-Støtte jeg har tenkt å støpe.

De kommer til å være ca 2 m høye og ca 3 m brede samlet.
Jeg vurderer å støpe nedre del først og la armeringsjernene stikke opp og støpe den andre delen deretter.

Fungerer dette ???

/Joakim

• En vegg av gule murstein der en L-formet konstruksjon av betong er delvis synlig ved siden av en jordhaug med små busker.
  • En mur av L-støtter vist langs huset for å definere en skråning som skal bli til en parkeringsplass. Marknivået stiger bort fra huset.
2 meters høyde er ganske kult for en L-støtte, så der er det nesten på tide for en konstruktør å regne på det hele

• Liker
Destrier
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.