5.937 lest ·
16 svar
6k lest
16 svar
Tettesjikt betonggulv uteplass
Har kjøpt et hus med uteplass på toppen av garasjen hvor det kommer fukt ovenfra da nåværende tetningslag ikke holder mål. Det har tidligere blitt lagt noe epoksy oppå betongen som er malt så det har løsnet i prinsippet overalt.
Så tenkte jeg skulle fjerne all epoksy samt slipe av malingen fra overflaten men hva skal man ha som tetningslag etterpå?
Har googlet og lest en del om forskjellige varianter her men gamle tråder så kanskje finnes nye ting på markedet nå...
Jeg hadde en tanke om å legge et eller annet form for overflatelag og deretter male overflaten men kanskje ikke er så enkelt. Vet jo ikke hvordan det ser ut under heller når man får bort malingen...
Da jeg er helt novise innenfor dette området tar jeg imot tips og råd med takk på hva man kan gjøre.
Takk på forhånd

Så tenkte jeg skulle fjerne all epoksy samt slipe av malingen fra overflaten men hva skal man ha som tetningslag etterpå?
Har googlet og lest en del om forskjellige varianter her men gamle tråder så kanskje finnes nye ting på markedet nå...
Jeg hadde en tanke om å legge et eller annet form for overflatelag og deretter male overflaten men kanskje ikke er så enkelt. Vet jo ikke hvordan det ser ut under heller når man får bort malingen...
Da jeg er helt novise innenfor dette området tar jeg imot tips og råd med takk på hva man kan gjøre.
Takk på forhånd
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 423 innlegg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7.423 innlegg
https://www.byggahus.se/forum/threads/laga-undersida-pa-balkonggolv-hur.348948/#post-3360556
Her kan du lese hvordan jeg har løst lignende problem. Kan legge til at det går bra å støpe inn tettesjikt på balkonger hvis man verdsetter betong som overflatesjikt høyt, men det koster.
Her kan du lese hvordan jeg har løst lignende problem. Kan legge til at det går bra å støpe inn tettesjikt på balkonger hvis man verdsetter betong som overflatesjikt høyt, men det koster.
Okei. Verdsetter ikke betongen som overflatesjikt så høyt, men er mer ute etter en så enkel og smidig løsning som mulig. Som sagt helt novice innen emnet og vil gjøre det så enkelt som mulig om man skal gjøre det selv, og lære seg en del på veien så klartRickard.ag skrev:
Da det ikke er noe tak over er det bra om det er noe man kan løse på ganske kort tid i fall det skulle bli dårlig vær så man kanskje slipper å dekke med presenning osv.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 423 innlegg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7.423 innlegg
Dette er vanskeligere enn man kan tro da man bør se det som et helt flatt yttertak men med mer trafikk og slitasje enn hva et vanlig tak utsettes for.
Siden det ikke er helt uvanlig problematikk er jeg også nysgjerrig på nye løsninger men dessverre vet jeg ingen som er mulige å gjøre selv. Kanskje noen andre her som vet.
Siden det ikke er helt uvanlig problematikk er jeg også nysgjerrig på nye løsninger men dessverre vet jeg ingen som er mulige å gjøre selv. Kanskje noen andre her som vet.
Sist redigert:
Okei ja, akkurat. Var i kontakt med et gulvfirma som i så fall ville slipe og så legge noe polyuretanskikt liknende de i parkeringshus osv. Skulle koste nærmere 40000 kr for ca 25 kvm, syntes det var ganske drøyt men det er kanskje hva man må regne med...Rickard.ag skrev:
Dette er vanskeligere enn man tror da man bør se det som et helt flatt yttertak men med mer trafikk og slitasje enn det et vanlig tak utsettes for.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 423 innlegg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7.423 innlegg
Vet ikke forskjellen mellom dammduk og epdm-tak, men er det som jeg mistenker at det er ganske likt så kommer det sikkert til å fungere hvis du kan legge duken uten skjøter. Det går for øvrig bra å lime med kontaktlim på boks.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 423 innlegg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7.423 innlegg
Ta kontakt med nærmeste takfirma for å høre hva de vil ta for å sveise papp over det. Det er ganske billig og krever ingen forarbeid. Legg deretter et løst gulv med en viss forsiktighet slik at du ikke punkterer tette laget.
Hvor bred er den da?Y Ynnoj85 skrev:
Hvordan ser rekkverket ut?
Har du et element på uteplassen?
Uteplassen er omtrent 4.3x noe meter ganger 5.5 litt over på det lengste stedet. Så i bredden kan det kanskje funke likevelPeter2400 skrev:
Elementet er innenfra da vi har tapetsert om så det står der midlertidig bare.

Sist redigert: